Hösilageåtgång

Sv: Hösilageåtgång

Jag har en islänning och ett fullblod och de brukar äta ca 8kg/häst och max 10kg på fri tillgång så för mig skiljer det minimalt mellan ponnyn och storhästen.

Den stora hade ju gärna fått äta mer dock...
 
Sv: Hösilageåtgång

Har du 40kilos balar i hagen? När det går åt så lite fungerar det väl inte med större balar gissar jag.
 
Sv: Hösilageåtgång

Har en inhyrd häst och en egen. Jag väger allt som läggs ut och de har i princip fritt. Delar lika rakt av på våra två och har gjort med de tre som hittills stått här. Orimligt att börja gissa om inte någon häst är extrem åt något håll.

Räknar snitt/månad i efterhand och min åt förra vintern kallaste månaden ca 13 kg/dag och då fick han 6.5 kg på natten och inte mycket spill pga nät i hagen, ute halva dygnet i snitt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

I vårt stall ingår hö och hästarna går på fri tillgång halva dygnen (med en bal i hagen som dom kan äta i hur mkt dom vill). Det är inte så mkt spill för det är "spillkant" runt hela balen. Jag är den enda med ponny i stallet men tror han proppar i sig lika mkt som storhästarna ;) utom nattetid i boxen då får han mitt eget halm och storhästarna 3 kg. Men det ingår ju även för mig och hade jag gett hö istället för halm hade jag gett 2 kg - inte så mkt som skiljer sig med andra ord.

Så vi betalar alla lika mycket i månaden! :)
Går åt en bal i veckan för tre hästar ungefär.
De får begränsat på våren och hösten och då går det bara åt 7 kg hö om dagen för min ponny och storhästarna kanske 10 kg. Alltså äter min ponny nog det dubbla på vintern haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

I så fall tycker jag att alla ska betala samma summa eftersom att det blir orealistiskt att veta ifall ponnyerna verkligen äter mindre än storhästarna.

Det är orealistiskt att tro att en liten B-ponny kan trycka i sig lika mycket som en stor häst. De individuella skillnaderna är stora men det är ett högst realistiskt sätt att ta betalt att väga in paramtern häststorlek. Jag tvivlar annar på att shettisägaren anser det rättvist att betala samma summa som storhästarna.

Tar man en större ponny så är det en annan sak, där kan det vara mer realistiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

Fast jag vet att det är fullt möjligt att de små trycker i sig mer ute i hagen :p

Men det är väl en smaksak hur man resonerar men på en bal som körs ut i hagen tycker jag inte att det skulle vara någon vidare stor idé att skilja priserna åt så mycket.
Det hade varit mer realistiskt i mina ögon ifall man gav kilovis och hade upp till en gräns per dygn per hästtyp att skilja på priset men vid fri tillgång tycker jag att det blir för svårt.. för hur ska man kontrollera att det faktiskt sker att de äter olika?
Den med storhäst lär ju inte bli nöjd då heller om ponnyn/ponnyerna äter mer då heller.

Jag tror somsagt inte på att skilja priset för att slippa diskussioner utan att alla skulle betala samma rakt av - alla har tillgång till samma också

Sen skulle jag som stallägare resonera som så, att det hade kostat mig oavsett hästens storlek och slagit ut på antal platser snarare än per häststorlek eftersom att då kan inkomsten variera nåt oerhört och man kanske måste drilla på olika hyror därmed också..och justering av hyror är nåt som inte brukar vara så populärt

Jag har aldrig haft stallplats där man skiljt häststorlekar åt och det tycker jag är vettigt utan man har köpt/hyrt en plats med "tillgång till..."
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

Och jag skulle undvika att flytta in i stall där de inte skiljer på häststorleken när det ingår fri tillgång på mat/strö etc, inte om jag har en A/B ponny åtminstone men kanon om man har en stor glupsk häst som äter massor.

Justering uppåt av hyrorna är aldrig poppulärt och diskussioner om priset lär ske oavsett hur man bestämmer sig för att ta betalt.
 
Sv: Hösilageåtgång

Ja då resonerar vi olika :D

Hur mycket har det skiljt sig i pris då per hästtyp om jag får vara nyfiken att fråga?

Vi lägger 600kr/häst i månad för fri tillgång på ensilaget.
Billigare än så blir det nästan inte i mina ögon, inte mot att man ensam skulle införskaffa balarna och förbruka fodret i månaden iaf om man ska räkna in inköp, frakten och det som skulle behöva kasseras för en häst.
Så jag är oerhört nöjd att få ha så i de stalletn jag stått i och skulle inte bry mig alls om min häst åt mindre för att jag tycker det blir billigt ändå då jag vet att det kan bli dyrt om man ska införskaffa helt själv vilket jag också gjort i ett stall.
Gissar att balarna ligger på 300kg
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilageåtgång

Vi kan ge så mycket vi vill men det är inte fri tillgång i hagen och betalar 700 kr men det inkluderar fodringen också så det är ingen korrekt jämförelse. Det är islandshästar, dvs mest c/d ponnyer.

Rimligt avdrag för ponnyer är kanske halva priset för en liten och en hundralapp för en stor ponny, nu väljer jag att stå med bara islandshästar när jag kan, en orsak är fodret men gunden är den samma, att det blir krångel med hästar som har olika behov, det är trist att betala i pengar och arbete om ens egen häst kräver så mycket mindre än de i stallet i stort.
 
Sv: Hösilageåtgång

Min häst tröck i sig 30 kg per dygn vid fri tillgång.. (månad ut och månad in.. även hans två hagkompisar tröck i sig lika mkt var), så numera får han "portioner" istället..
 
Sv: Hösilageåtgång

Har ju inga ponnier, men 2 st halvblod (170 resp 177)

De gör av med en bal i veckan ... Enligt säljaren (bonden) så vägen en bal 300 kg (73% TS) så alltså går det åt 300/7 = 42,8 kg / dag...

Nu blir det lite spill utomhus då jag lägger ut högar varje dag, så de får inte en bal i hagen utan fyller som sagt på dagligen och samma inomhus, de får mer hela tiden, den ena (177) hinner äta upp mellan givorna, den lilla får sitt i hönät inomhus för att inte sprida ut så in i norden ;)
 
Sv: Hösilageåtgång

Tycker det låter rimligt med 14 kg.

och Buck :) Jag tycker det låter lite med 14 kg per dygn för en stor häst. Mitt halvblod äter ca 14 kg hösilage (TS 68%) per dygn "portionerat". Skulle hon ha fri tillgång tror jag minst hon hade satt i sig 20 - 25 kg O_o Kanske är det så att de efter en tid begränsar sitt intag men inte med så himla mycket om de är hästar som gärna äter.
 
Sv: Hösilageåtgång

Kl

Min mor har alltid förundrats över hur mycket folk säger att deras hästar äter (mest folk som faktiskt inte väger). Nu har de vägt i hennes nya stall och den ena äter faktiskt uppåt 24 kg hö/dygn. Så nu är hon överbevisad :D Visserligen väldigt stora hästar som går mycket.
 
Sv: Hösilageåtgång

Min häst tröck i sig 30 kg per dygn vid fri tillgång.. (månad ut och månad in.. även hans två hagkompisar tröck i sig lika mkt var), så numera får han "portioner" istället..

Fast mängden är ju egentligen inte ett problem, om man har rätt värden. Oftast är ju dock grovfodret för "bra" för att det ska funka.
 
Sv: Hösilageåtgång

Det är svårt att hitta så lågt i energi men bra i protein för att det ska funka att ge 30 kg om dagen. Och dyrt blir det med 30 kg per dag.
 
Sv: Hösilageåtgång

Ja, det är ju det jag skriver: om man har rätt värden. Ts-halten spelar ju också in förstås, det är ju för övrigt den man betalar för.
 
Sv: Hösilageåtgång

Fast mängden är ju egentligen inte ett problem, om man har rätt värden. Oftast är ju dock grovfodret för "bra" för att det ska funka.

Mitt har riktigt bra värden (enligt mej) men ändå har jag inga köttbullar i hagen...

( 7 MJ och 53 smrp , med en Ca/P kvot som är rätt)
 
Sv: Hösilageåtgång

Våra stallägare bryr sig inte om det går åt mycket, dom slår sitt hö själv och köper enbart in torrhöet som ges i portioner på vår sommar höst. Men vintergrovfodret får det tas av hur mkt som helst och gärna öka på så balen hinner ta slut innan det blir dåligt hehe :)
 
Sv: Hösilageåtgång

Mina tre halvblod (3,4 och 12 år) äter upp en silagebal (fri tillgång) på 5 dagar. Enl. lev skulle de väga ca: 330kg, men jag tror det är i överkant. Men de äter nog närmare 20kg silage (med hög TS) per häst/dygn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 624
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Jag tar ganska mycket piller nuförtiden. Många vitaminer och tillskott som är stora och inte går ner i en vanlig veckodosett. Jag vill...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 614
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp