Högskoleprovet

Ska oxå skriva på lördag, just nu känns det lugnt. Pluggat lite, med hjälp av "Högskoleprovsboken 2015", och fått en del tips och trix på upplägg och tänket runt. Hoppas att man kommer ihåg de på lördag bara :p

Kommer att skriva i en av högskolans tentasalar, och kommer att ta mig den lilla biten in till centrum och käka.
 
Jag är också nervös.
Och undrar lite hur ni gör med lunch osv?
Ta med dig en matlåda. Det kan bli tight om tid att hinna iväg och beställa mat. Välj dock mat som kan ätas kall, för det är sällan man får värma den någonstans.

Kan även tipsa om att ha med flera mellanmål. Det är bra att äta i pauserna mellan proven för att hålla sig alert, då behöver man dessutom inte äta lika mycket till lunch och riskerar inte matkoma.
 
Jag ska göra provet på lördag, och jag undrar lite över en sak. Vet ju att man får ha med sig penna sudd linjal överstrykningspenna.
Men hur funkar det med jackan och väska? mobil?
Tänkte ta med mig en lagom stor väska med mobilen, leg, något att äta i pauser och något att dricka. Jag ska göra provet här i en provsal på högskolan där jag bor.

Hur går det till, visiterar dom mig innan jag går in i salen, typ kollar fickor och liknande?kommer odm kolla igenom väskan? Var lägger jag jacka och väska? vad får jag ta med till bänken? Något att dricka? Dextrosol?

Jacka och väska (med mobil i, avstängd eller totalt ljudlös) brukar man få hänga av sig på avsedd plats alt på stolen man sitter på. Det beror lite på hur er skrivsal ser ut.

Det är ingen visitering, och det du får ta med dig till bänken är enbart det som står i informationen. Dvs sudd, pennor, linjal och överstrykningspennor. Vissa provledare kanske tillåter något mer men det ska inte vara tillåtet med varken mat eller dryck vid bänken (onödiga ljud, risk att spilla osv).

/Gjort högskoleprovet 4 ggr och sedan jobbat som provledare
 
Jag kommer att gå hem och äta, har knappt tio minuter att gå. Har dock inte bestämt mig för om jag ska ta med ngt att äta mellan provpassen, får fundera på det. Har tränat matte som en tok via mattebokens hemsida och nu känner jag mig betydligt säkrare än för någon vecka sedan.
 
Ska skriva för första gången. Är så nervös att jag vill kräkas redan nu. Önskar så att jag faktiskt pluggat till det här. Sista minuten pluggtips?
 
Ska skriva för första gången. Är så nervös att jag vill kräkas redan nu. Önskar så att jag faktiskt pluggat till det här. Sista minuten pluggtips?

Jag är också riktigt nervös men jag tänker så här, ingen ide att sitta och försöka hetsplugga nu dagen innan. det är liksom för sent. Så det enda man kan göra nu är att förbereda sig praktiskt. Ta fram bekväma kläder du skall ha imorgon, packa den väska du ska ha med snacks och dricka i pauserna, din legitimation och ett pennfodral med linjal pennor sudd märkpenna. Kanske någon red bull, dextrosol om man tycker man behöver det. Då har du ordning på det du skall ha med dig imorgon och då kan man bli lite lugnare att du åtminstone har koll på den delen.

Sen får du försöka tänka att du kan bara göra ditt bästa, försök strunta i dom runt om utan fokusera bara på ditt prov, och gör ditt bästa. Mer än så kan du inte göra :)
 
Lycka till idag allihop! Jag har vaknat typ trettio gånger i natt, men känner mig ändå ganska utsövd. Fasiken vad skönt det ska bli när det här är överstökat!
 
Lycka till idag alla!

Känner mig förvånansvärt lugn just nu. Snart är de dags. Kom i håg ni kan inte göra mer än ert bästa :)
 
Lycka till allihopa!

Själv tvingades jag avstå pga illamående från all inre stress igår. Min kropp behöver ha lugn och ro för att lugna ner illamåendet :(
 
Kan meddela att för mig går det käpprätt åt helvete än så länge. Blev lite smått överrumplad av tidspressen, den är ju helt sick... Hinner inte med alls. Känns som att jag kommer få ännu sämre resultat än förra gången jag gjorde prover för 10 år sedan.Och det är ju riktigt illa. Hoppas på bättre fokus nu efter lunch
 
Ah, lunchrast. Verbala delarna (vi har gjort två, en kan ju vara utprövningsdel) gick jättebra och fort (30 resp 32 minuter, resten av tiden satt jag och rullade tummarna). Mattedelen... gick dåligt och långsamt. Hann precis fylla i det sista svaret i princip. Snabbspolningsknapp vore fint nu, har huvudvärk som satan.
 
Jag hann inte med sista, fick chansa vilt på 3 frågor :(

Annars är jag mest frustrerad över det praktiska. I vår del av huset har vi 1 toalett på två salar (dvs ca 50 personer) så vi får gå till ett annat hus och där är också alltid långa köer så alla som vill hinner inte gå. Så mina raster går åt till att säkra toaköplats och jag hinner inte äta min matsäck. Jag försöker acceptera det jag inte kan förändra men när det gäller att vara kissnödig är det svårt...:cool:
 
det var prov 2 som är det kommer tas bort sa våran provledare

Äsch då, det var det jag kände mig mest säker på :meh:

Fick tidsbrist igen på sista kvantitativa provet! Blev tvungen att chansa helt på 2 frågor, varav en kom jag på svaret exakt samtidigt som provledaren sa att tiden var ute så jag kunde inte ändra :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:
 
Står att det misstänks fuskats i Lund och Stockholm. Men inte kan de ogiltigförklara provet för alla andra pga det, eller?
 
Även jag har skrivit provet idag igen, 4:e gången nu :) Jag är väldigt glad för att del 2 var utprovningssdelen då jag hade matte där och verkligen inte alls hann med och missade frågor osv, var nog ca 1/3 jag gissade på, väldigt oväntat eftersom det inte hänt de senaste 2 ggr att jag haft så dålig tidsuppfattning :o

Tycker verbala delarna kändes rätt bra, mattedelen precis innan lunch kändes dock väldigt svår och gick nog sämst, den sista mattedelen på em kändes lite lättare än vanligt, kunde räkna mer på XYZ än vanligt, men vågar inte hoppas på något alls eftersom jag inte rättat än :nailbiting:
 
Står att det misstänks fuskats i Lund och Stockholm. Men inte kan de ogiltigförklara provet för alla andra pga det, eller?

Blev också rädd för det men det tror jag inte, det är ju så många som har skrivit provet riktigt och inte fuskat så det vore väldigt konstigt om de skulle göra det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
7
· Visningar
569
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 135
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp