Högskoleprovet

Jag ska skriva högskoleprovet eftersom mitt gamla resultat går ut. Har alltså inte skrivit nya högskoleprovet, så är nervös som attan. Har ett 2,0 att "försvara", så nu jeflar ska jag plugga matte (min svagaste punkt). Jag glömmer bort den räta linjens ekvation dagen efter att jag tränat på den i princip, så intressant tycker jag att den är ;).
 
Jag ska skriva högskoleprovet eftersom mitt gamla resultat går ut. Har alltså inte skrivit nya högskoleprovet, så är nervös som attan. Har ett 2,0 att "försvara", så nu jeflar ska jag plugga matte (min svagaste punkt). Jag glömmer bort den räta linjens ekvation dagen efter att jag tränat på den i princip, så intressant tycker jag att den är ;).

Häftigt att du skrivit 2.0 :) Var det på gamla provet?

Mitt pluggande går sådär, jag har inte haft tid alls den senaste veckan.. inte bra.!
 
Japp, det var på gamla provet för fem år sedan. Jag tänkte prova att göra förra terminens prov någon dag när jag har tid, för att se på ett ungefär hur jag ligger till. Är inte orolig för läsförståelsen i varken svenska eller engelska, utan det är matematiken och statistiken som jag fasar lite inför. Tänkte plugga lite via mattebokens hemsida när det närmar sig provdags, om jag känner mig själv rätt blir det väl dagen innan...
 
Jag ska också skriva i år. Skriver varje år eftersom jag i en svag stund lovade att fortsätta skriva tills jag får 2.0...:angel: Jag har 1.5 nu, hade haft högre om det inte varit för matten:wtf: På den verbala delen har jag 2.0/1.9, medan mattedelen stannar på 1.0/1.1... Jag hinner ALDRIG med alla uppgifter på matten, och då har jag provat olika taktiker. Har hittat en taktik som funkar bra nu, att börja med DTK, sen NOG, XYZ och sist KVA. DTK är "säkra" poäng, NOG har jag förbättrat mig på. XYZ går jättebra hemma när jag tränar, på provet låser jag mig tyvärr och fastnar på vissa uppgifter. KVA hinner jag aldrig:angel:

Tips på hur man kan förbättra matten? Ska köpa medlemskap på en sida tillsammans med 2 andra, så hoppas att det kan hjälpa mig. Egentligen är det tempot jag behöver träna upp, blir mycket stress/slarvfel för att tiden rinner ut.
 
Jag kom på för två dagar sen att det nog är bra att göra provet inför antagningen i vår. Har inte läst matte på flera år så nu blir det dags att börja hårdplugga. :crazy:
Det är första högskoleprovet för mig.
 
Hej, hoppar in i tråden jag med! :)

Jag var sjukt skoltrött när jag gick i gymnasiet, vilket resulterade i 200p från slutbetyg. Det håller jag på att plugga upp nu (5 år senare), och förhoppningsvis är jag klar med det till jul. Dock har jag i stort sett bara G i alla mina betyg, och jag kommer aldrig hinna tenta upp alla.. Så jag har tänkt satsa på Högskoleprovet.

Men, har man någon chans att komma in på "bara" ett bra resultat på högskoleprovet, trots bara godkända betyg, eller är man helt körd då? Jag vill söka Polishögskolan och/eller Socionom.

Jag har försökt prata med syon här i vår stad, men har fått väldigt svävande svar..
 
Hej, hoppar in i tråden jag med! :)

Jag var sjukt skoltrött när jag gick i gymnasiet, vilket resulterade i 200p från slutbetyg. Det håller jag på att plugga upp nu (5 år senare), och förhoppningsvis är jag klar med det till jul. Dock har jag i stort sett bara G i alla mina betyg, och jag kommer aldrig hinna tenta upp alla.. Så jag har tänkt satsa på Högskoleprovet.

Men, har man någon chans att komma in på "bara" ett bra resultat på högskoleprovet, trots bara godkända betyg, eller är man helt körd då? Jag vill söka Polishögskolan och/eller Socionom.

Jag har försökt prata med syon här i vår stad, men har fått väldigt svävande svar..
Högskoleprovet har en helt egen intagningsgrupp, där betygen inte spelar någon roll (så länge du läst de kurser som programmet/kursen kräver). Så ja, du kan komma in med bara G om du har skrivit bra resultat på HP.
 
Högskoleprovet har en helt egen intagningsgrupp, där betygen inte spelar någon roll (så länge du läst de kurser som programmet/kursen kräver). Så ja, du kan komma in med bara G om du har skrivit bra resultat på HP.

Men vad skönt att höra! Då ska jag verkligen satsa på Högskoleprovet. Då vet jag att det inte är hopplöst. :banana:
 
Vad jag vet har polisen ingen intagningsgrupp med högskolepoäng.

Förut var man tvungen att ha gjort det, men resultatet spelade kvitta.
De har dock tagit bort det kravet nu och går vad jag vet väldigt mycket mer på betyg än tidigare (vilket kan diskuteras för en sådan utbildning...).

Hade jag varit du @Linja, hade jag gått in och läst vad som står på polisen.se
Där ska stå allt man behöver veta för att söka.
 
Hej, hoppar in i tråden jag med! :)

Jag var sjukt skoltrött när jag gick i gymnasiet, vilket resulterade i 200p från slutbetyg. Det håller jag på att plugga upp nu (5 år senare), och förhoppningsvis är jag klar med det till jul. Dock har jag i stort sett bara G i alla mina betyg, och jag kommer aldrig hinna tenta upp alla.. Så jag har tänkt satsa på Högskoleprovet.

Men, har man någon chans att komma in på "bara" ett bra resultat på högskoleprovet, trots bara godkända betyg, eller är man helt körd då? Jag vill söka Polishögskolan och/eller Socionom.

Jag har försökt prata med syon här i vår stad, men har fått väldigt svävande svar..
Phs tar inte in via högskoleprov! I början av nya rekryteringen tog de inte in de som läst in betygen på folkhögskola heller, men tror de lättat på den regeln nu :) Men högskoleprov förblir nog ett no-no ett tag framöver...
 
Phs tar inte in via högskoleprov! I början av nya rekryteringen tog de inte in de som läst in betygen på folkhögskola heller, men tror de lättat på den regeln nu :) Men högskoleprov förblir nog ett no-no ett tag framöver...

Rätt tråkigt att det är så.. Men jag har en chans iallafall! Jag mailade Rekryteringsmyndigheten igår, och alla som sökte till Januari 2016 fick komma vidare till testerna, oavsett meritvärde! Det gjorde verkligen min dag, jag som var redo att ge upp. :banana:
 
Jag ska göra mitt första högskoleprov nu. Är 29.
I skolan var jag en medelmåtta som låg på vg i de flesta ämnena. Har alltid pluggat till prov dagen innan, skrivit ungefär ett vg och sen en vecka senare glömt allt.

Har gjort lite gamla prov och det var katastrof! Hade glömt allt vad matte heter!

Nu har jag läst igenom högskoleboken en gång och laddat ner appen "högskoleprovet" som jag tragglar med. Är helkörd på ord på svenskan. Även engelskan är jag dålig på.
Har mest tränat matte, svenska ord kommer jag nog inte kunna lära mig på så kort tid som 1-2 mån o engelskan ska jag ta tag i nu. Göra ELF delen många gånger.
 
Hu, har nu gjort senaste provet hemma för att kolla hur jag ligger till (har ju inte gjort nya högskoleprovet tidigare). Verbala delen gick galant, ett ynka fel på vardera (i läsförståelsen resp. engelska) - skitnöjd med det förstås. Med så har vi ju de kvantitativa... Där finns det att träna på! Oh my, vilken huvudvärk jag får av XYZ-uppgifterna. Ibland står det verkligen helt still i huvudet och det känns som om jag aldrig har stött på en dylik uppgift tidigare. Men det är bara att träna, jag vet att jag kan om jag bara fräschar upp minnet litegrann. Eller mycket. Eftersom delarna räknas separat tror jag det blir svårt att få 2.0 den här gången, men jag satsar på 2.0 på verbala och 1.8 på kvantitativa för ett totalt 1.9.
 
Har tyvärr inte läst hela tråden, så ni får dumförklara mig om svaren redan finns!

Jag jar aldrig gjort högskoleprovet och trodde aldrig i mitt liv att jag skulle göra det, men numera är jag anmäld till höstens prov! Vad ska man ha med sig? Är all matte huvudräkning?
 
Har tyvärr inte läst hela tråden, så ni får dumförklara mig om svaren redan finns!

Jag jar aldrig gjort högskoleprovet och trodde aldrig i mitt liv att jag skulle göra det, men numera är jag anmäld till höstens prov! Vad ska man ha med sig? Är all matte huvudräkning?

All matte är huvudräkning.

Hjälpmedel under provet
Du får ta med dig följande hjälpmedel:

  • Blyertspenna
  • Suddgummi
  • Pennvässare
  • Vanlig rak linjal
  • Överstrykningspenna (neonpenna)
Det kan också vara bra att ha ett vanligt armbandsur för att hålla koll på provtiden.

Legitimation
I början och under provdagen sker legitimationskontroller. Därför måste du ha med dig en giltig legitimation. Om du har anmält dig med svenskt personnummer måste din legitimation också innehålla det personnumret. Om du inte kan legitimera dig får du inget provresultat.

Följande handlingar är godkända:

  • Svenskt EU-pass
  • Svenskt nationellt id-kort
  • Svenskt körkort
  • Svenskt sis-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet, exempelvis Skatteverket
Utländska medborgare utan svenskt personnummer kan legitimera sig med pass om det är tydligt och inplastat och har text på engelska, franska eller spanska.

http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/sa-gar-det-till-att-skriva-hogskoleprovet/
 
Jag ska göra provet på lördag, och jag undrar lite över en sak. Vet ju att man får ha med sig penna sudd linjal överstrykningspenna.
Men hur funkar det med jackan och väska? mobil?
Tänkte ta med mig en lagom stor väska med mobilen, leg, något att äta i pauser och något att dricka. Jag ska göra provet här i en provsal på högskolan där jag bor.

Hur går det till, visiterar dom mig innan jag går in i salen, typ kollar fickor och liknande?kommer odm kolla igenom väskan? Var lägger jag jacka och väska? vad får jag ta med till bänken? Något att dricka? Dextrosol?
 
Jag ska också skriva! Var flera år sedan jag skrev senast så jag är lite nervös faktiskt. Hade ju tänkt öva lite innan på de nya proven, men naee. Bidde visst inte så :angel:

Är det nån som kan jämföra de nya proven med de gamla? Jag vet att det är lite annan fördelning mellan de olika delarna, men är det någon skillnad i hur mycket tid man har på sig?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
7
· Visningar
569
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 135
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp