Högskoleprovet

Om du inte märkte det idag, så kan det vara bra att veta till nästa gång att facit-lappen ges det tid till att fylla i efter provtiden gått ut. Du måste alltså inte fylla i den inom provtiden. Däremot bör du notera i provhäftet vilka svar du väljer, för du får tid att fylla i facitlappen efter att svarshäftet blivit insamlat. Annars går det bra att fråga provledaren om du glömmer bort, jag brukar alltid låta personer få kika på sitt svarshäfte och fylla i sin facitlapp (under uppsyn såklart) under rasten om det av någon anledning inte blev av innan.

Hur gick det för er alla idag? :)
Jo märkte idag att det inte var några problem med att hinna fylla i!:)

För mig gick det över förväntan! På matematikdelen hade jag dubbelt så många rätt som förra gången, känner mig väldigt nöjd med den utvecklingen:D Även på läsdelen gick det bättre än förra gången så är verkligen nöjd!
Ska bli spännande att se vad det hela hamnar på :)

Hur har det gått för er andra?
Bara jag som först hade svårt att hitta statistiken över traktorkörkort ?:angel:
 
Jag är nöjd med dagen. Fick något bättre resultat än höstens prov om man kikar på den normeringen men det återstår att se när vårens normering kommer. Jag är nöjd iaf med tanke på att jag inte förberett mig alls till denna gång :) hoppas på en lite snällare normering i vår än höstens, det hade vart trevligt men vågar inte hoppas på för mycket med tanke på hur det blev i höstas.

Blivande bonde som jag är så var det första jag såg när kikade över tabellen raden med traktorkörkort :D ;) men förstår och har hört att många missade den till att börja med eller helt, typiskt HP klurigt!
 
Den kvantativa delen gick dåligt inte förvånande då det låser sig helt i skallen på mig på matteprov.

Den verbala delen gick dock bra men då tycker jag om läsförståelse och ord. :)
 
Vad tycker ni, var detta hp svårare eller lättare än tidigare?

Jag höjde mig i båda delarna o hoppas på att tabellen blir som förra vt och inte ht.
 
Vad tycker ni, var detta hp svårare eller lättare än tidigare?

Jag höjde mig i båda delarna o hoppas på att tabellen blir som förra vt och inte ht.
Jag har hört flera som tyckte att verbala var svårare och framför allt många som tyckte engelskan var extra svår, men jag vet inte om jag håller med. Men tja, kan bero också på att detta året kände jag mer att jag hade grepp på provet över huvudtaget:p Var också 2 år sedan jag senast gjorde så minns inte riktigt hur det var då så att jag kan jämföra..
 
Jag struntade i't... :angel:

Beställde hem en matte b-bok för ett par månader sedan men har inte ens hunnit titta i den, så då kände jag att jag inte riktigt orkade slänga bort en hel lördag för ingenting eftersom det främst är mattedelen jag kan höja mig på. Jag vet ju att jag kommer in på nuvarande resultatet på det jag sökt till hösten, men det blir nytt försök då eller nästa vår! :)
 
Nu är normeringstabellen ute :) Hur gick det för er andra blev det som ni räknat med? Enligt höstens normering låg jag på 1.4 men fick nu 1.35, lite tråkigt men är ändå nöjd eftersom jag ändå höjde mig sen sist :) Var dock enbart en ynka poäng från 1.4 :banghead: ;)
 
Bra jobbat alla!!

om ja fyllt i rätt har ja ökat från 0.5 till 0.9 vilket för mig med grova koncentrationssvårigheter är bra men klart jag är besviken efter hur mkt jag kämpat.. nästa gång ska ja sätta över 1.0.

gränsen att komma in på utb jag sökt är 0.9 förra terminen, rädd att det kanske inte räcker..
 
*puttar* Nu tänkte jag komma igång med pluggandet igen. Vet att en del som skrivit innan börjar studera i höst på program, men kanske finns andra "nya" här som också ska skriva provet om 2 ½ månader? Lite pepp-vänner är aldrig fel :up:
 
*puttar* Nu tänkte jag komma igång med pluggandet igen. Vet att en del som skrivit innan börjar studera i höst på program, men kanske finns andra "nya" här som också ska skriva provet om 2 ½ månader? Lite pepp-vänner är aldrig fel :up:
Jag har funderingar på att göra provet om 2 månader... Jag gjorde det en gång direkt efter gymnasiet för en herrans massa år sedan, och jag fick pinsamma 0,4. Det är ju så grymt lågt, men så blev det.
jag vill börja plugga men jag har bara typ godkänt på alla mina betyg från gymnasiet och det kommer jag inte in någonstans med. 0,7 vill jag klara av på provet, är det helt omöjligt? Jag är helt värdelös på mattedelarna då jag hade svårt för det på gymnasiet, orddelen går riktigt bra oftast med bara något fel. Läsförståelsen går okej också.

Det är ju några år sedan jag gjorde provet , men hur mkt kan livserfarenhet egentligen hjälpa till att öka chansen att få bättre resultat? Jag har ju inte pluggat alls sedan gymnasiet, dessutom har jag glömt mycket från gymnasiet också...
 
@_FiA_ Tror absolut att du kan höja dig från 0.4 till 0.7!
Har haft samma problem, gått bra på ord/läs delen men matten har jag varit helt katastrofalt dålig på. Men så gick jag matematik 2b i våras och höjde mig från 0.5 som jag fick för två år sen, till 1,05 i våras när jag skrev! höll på att trilla av stolen när jag såg min höjning:o
Nu kanske du inte behöver/kan/ vill gå mattekurs såklart, men låna hem en mattebok från biblioteket och försök plugga lite på grunderna, tror matten på HP handlar mer om att kunna reglerna så man kan se var svaret borde bli så att säga, inte att man behöver sitta och räkna ut exakta svar.
Finns bra guider på internet också! Och vet många som använt böckerna som finns, men har ingen egen erfarenhet av dem.

Dessutom brukar det alltid gå lite bättre andra gången man skriver provet, när man känner igen provets upplägg!:)
 
Tror livserfarenhet kan göra en hel del vad gäller verbala. Matte däremot rekommenderar jag som LittleJohn skrev att repetera alla räkneregler i Matte 1. Kika tex på matteboken.se väldigt bra pedagogisk sida :up:. Sen när reglerna sitter bättre öva på många gamla prov och gå igenom/analysera ev. fel :) Jag hade totalt glömt alla matte första gången jag skrev och fick då ynka 0.4 på mattedelen så har varit där men höjde mig till 1.1 på mattedelen enbart genom repetera mattereglerna och göra många gamla prov. Gick en HP-provs kurs också där vi repeterade en del matte och gick igenom tal. Lycka Till tror absolut du kan höja dig! det känns tungt att komma igång men det blir lättare ju mer man håller på :)
 
ååh vill beklaga mig, Har suttit 2 dagar med matten nu, skrev 10/12 rätt på XYZ och blev överlycklig, enbart för att göra ett nytt prov efter och skriva 2/12 :banghead::cry:
 
Jag har funderingar på att göra provet om 2 månader... Jag gjorde det en gång direkt efter gymnasiet för en herrans massa år sedan, och jag fick pinsamma 0,4. Det är ju så grymt lågt, men så blev det.
jag vill börja plugga men jag har bara typ godkänt på alla mina betyg från gymnasiet och det kommer jag inte in någonstans med. 0,7 vill jag klara av på provet, är det helt omöjligt? Jag är helt värdelös på mattedelarna då jag hade svårt för det på gymnasiet, orddelen går riktigt bra oftast med bara något fel. Läsförståelsen går okej också.

Det är ju några år sedan jag gjorde provet , men hur mkt kan livserfarenhet egentligen hjälpa till att öka chansen att få bättre resultat? Jag har ju inte pluggat alls sedan gymnasiet, dessutom har jag glömt mycket från gymnasiet också...

Jag höjde mig från 0,5 till 0,9 och jag har det riktigt svårt i skolan. Klart du fixar det :) jag pluggade väldigt mycket matte och gjorde gamla hp hemma på tid. Kolla vilka delar du har störst svårigheter med och träna på dem, jag hade stora problem med xyz delen i matten och tränade massor på den. Fick otroligt mkt bättre på den nu så övning ger resultat.

Ska skriva i höst igen. :) måste komma över 1,0 bara för att bevisa för mig själv att jag kan :)
 
*puttar* Nu tänkte jag komma igång med pluggandet igen. Vet att en del som skrivit innan börjar studera i höst på program, men kanske finns andra "nya" här som också ska skriva provet om 2 ½ månader? Lite pepp-vänner är aldrig fel :up:

Jag ska inte läsa förrän tidigast hösten 2016, så funderar på att skriva i höst igen. Jag fick 0.9 , och det enbart för att matematiken var katastrof :o

Har kommit in på en kurs som jag ska försöka söka anstånd för, sjukskriven och gravid så jag hoppas :nailbiting:
Men kursen jag vill in på var jag först reserv 210, och nu ligger jag på reserv 100. Med andra ord, högskoleprovet måste bli högre än 1,2 tror jag det var.
 
Jag håller på och pluggar i högskoleboken. Matten är grymt svår. Har snart gjort hela mattedelen men undrar om jag inte bör träna på den delen 2-3ggr till innan jag går över på svenska och engelska.
Hur lägger ni upp det?
 
Jag håller på och pluggar i högskoleboken. Matten är grymt svår. Har snart gjort hela mattedelen men undrar om jag inte bör träna på den delen 2-3ggr till innan jag går över på svenska och engelska.
Hur lägger ni upp det?

Just nu ligger det lite på is eftersom jag inte vet om jag kommer orka genomföra provet.

Men annars är bara matematiken prioriterad. Blandar högskoleboken, gamla högskoleprov samt genomgång av lärare (?) på internet om hur man räknar. Svenskan och engelskan behöver höjas de med men om inte min matematik höjer sig kraftigt så blir det lågt iaf.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
7
· Visningar
569
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 135
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp