Högskoleprovet

Hehe lite sött ändå :) Tur att du hittade, håller tummarna att du är nöjd

Nej :crazy::(:cry:

Men jag får skylla mig själv. Var första gången jag skrev det nya provet och jag hade inte gått igenom det ordentligt innan så jag missbedömde tiden totalt. Gick lite bättre på andra delen men det räckte inte.

Får vänta 5 år så får jag en ny chans, tills dess ska jag förbereda mig lite bättre :banghead:
 
Tråkigt att höra.. håller med om att tidspressen var helt sinnesjuk ju.. fick chansa på alla sista frågor på alla delar.

Varför inte göra om det i vår?
 
Tråkigt att höra.. håller med om att tidspressen var helt sinnesjuk ju.. fick chansa på alla sista frågor på alla delar.

Varför inte göra om det i vår?

Jag ska "bara" ha det för att komma in på kvällskurser jag vill läsa, och jag tror att det är tillräckligt för att komma in på det mesta. Jag skrev det nu för att mitt gamla resultat har gått ut, och jag kommer skriva det igen om 5 år när detta har gått ut. Jag brukar skriva så pass bra att jag kommer in på det mesta, så det känns värt att lägga en lördag på det vart 5:e år. Men även om jag är besviken nu på att det gick så onödigt dåligt pga att jag inte kollat så mycket på den nya provtypen, så känns det inte värt att lägga en lördag till för att maxa resultatet. Om jag hittar någon kurs jag vill läsa som kräver högsta resultat, så kanske jag dock omprövar det...
 
Hej alla!

Funderar på om jag ska skriva högskoleprovet i vår. Men behöver bli betydligt bättre på matte, så har funderat på om jag ska läsa en mattekurs nästa termin. Kruxet är att jag redan har både matte A och B sen över tio år tillbaka, så jag kan inte göra det på komvux. Det finns ju kurser hos ABF och liknande men de kostar ju rätt många tusen...:meh:
 
Hej alla!

Funderar på om jag ska skriva högskoleprovet i vår. Men behöver bli betydligt bättre på matte, så har funderat på om jag ska läsa en mattekurs nästa termin. Kruxet är att jag redan har både matte A och B sen över tio år tillbaka, så jag kan inte göra det på komvux. Det finns ju kurser hos ABF och liknande men de kostar ju rätt många tusen...:meh:
Köp boken "högskoleprovet". Den är skitbra!
 
Jag är mer och mer inne på att plugga till Socionom, jag hinner göra om provet till våren, och nu senast fick jag 0,7. är det möjligt att jag kan höja mig till 0,9 eller helst 1,0? som jag tror att lägsta intagna kommer ligga på.

Jag ska läsa upp matte 2A nu på komvux, tror ni jag kommer ha någon som helst hjälp av det på provet?
Mattedelarna är mer eller mindre ole dole doff för mig som det är nu...
 
Jag är mer och mer inne på att plugga till Socionom, jag hinner göra om provet till våren, och nu senast fick jag 0,7. är det möjligt att jag kan höja mig till 0,9 eller helst 1,0? som jag tror att lägsta intagna kommer ligga på.

Jag ska läsa upp matte 2A nu på komvux, tror ni jag kommer ha någon som helst hjälp av det på provet?
Mattedelarna är mer eller mindre ole dole doff för mig som det är nu...
Jag tror du kommer ha jättehjälp av matte 2! De säger ju (har jag hört) att man klarar sig på matte 1 men min kompis som gick ut gymnasiet för inteså lång tid sen säger att man behöver högreÖnskar jag också hade kunnat läsa matte 2 på komvux
 
Jag tror du kommer ha jättehjälp av matte 2! De säger ju (har jag hört) att man klarar sig på matte 1 men min kompis som gick ut gymnasiet för inteså lång tid sen säger att man behöver högreÖnskar jag också hade kunnat läsa matte 2 på komvux
Herregud det där ser ju helt hemskt ut! Skrev från min mobil som krånglade.
Summa summarum- ja du kommer ha nytta av matte 2. All matte innan matte 3 kan vara bra att fräscha upp!
Och ja- du kommer kunna höja dig till 0,9/1,0 bara du tränar lite på prov hemma. :) Lycka till!
 
okej! Ja det är väl bara att börja avsätta tid att plugga som en dåre.. det som konstigt nog faktiskt gick sämst var svenska läsförtåelsen..vilket är konstigt med tanke på att jag gissade på alla matte uppgifter, måste haft tur i gissningarna.. hur pluggar jag bäst upp läsförståelsen? Att läsa böcker är ju inte riktigt samma typ av språk. Texterna var ju helt sjuka på provet, krånglig svenska.
 
okej! Ja det är väl bara att börja avsätta tid att plugga som en dåre.. det som konstigt nog faktiskt gick sämst var svenska läsförtåelsen..vilket är konstigt med tanke på att jag gissade på alla matte uppgifter, måste haft tur i gissningarna.. hur pluggar jag bäst upp läsförståelsen? Att läsa böcker är ju inte riktigt samma typ av språk. Texterna var ju helt sjuka på provet, krånglig svenska.
Som någon skrev innan: köp "högskoleprovet" boken. Och träna på gamla prov! Högskoleprovet i sig är ingen spegling av verkligheten så jag tror inte heller det hjälper att läsa vanliga böcker. Utan du måste lära dig deras "tänk"
 
Jag blev nyfiken och kollade på mattedelen och jag håller med er om tidspressen. Helkonstigt med en minut per uppgift, som en slags frågesport på tid och inte förståelse av matematik. Men, men, gissar att det inte är matematiker som utformat provet. Som jämförelse har det varit standard på högskolan med ungefär en timme (eller mer) per uppgift när man tenterar, ibland en dag per uppgift!

Mitt råd är att öva upp snabbheten genom att räkna många uppgifter av den typen som är på proven, de kräver en överslagsteknik för att kunna lösas snabbt.
 
Jag blev nyfiken och kollade på mattedelen och jag håller med er om tidspressen. Helkonstigt med en minut per uppgift, som en slags frågesport på tid och inte förståelse av matematik. Men, men, gissar att det inte är matematiker som utformat provet. Som jämförelse har det varit standard på högskolan med ungefär en timme (eller mer) per uppgift när man tenterar, ibland en dag per uppgift!

Mitt råd är att öva upp snabbheten genom att räkna många uppgifter av den typen som är på proven, de kräver en överslagsteknik för att kunna lösas snabbt.
Grejen med matten är att du ska inte behöva räkna ut hela svaret utan kunna använda uteslutnibgsmetoden. Ögna igenom uppgiften o kunna se tex att två svar är åt fansers....
Är du med?
 
Grejen med matten är att du ska inte behöva räkna ut hela svaret utan kunna använda uteslutnibgsmetoden. Ögna igenom uppgiften o kunna se tex att två svar är åt fansers....
Är du med?
Precis, det var ungefär det jag menade med överslagsteknik, räknar man som vanligt tar det för lång tid.
 
Jag har kommit fram till att jag ska göra provet i vår. Kommer inte in på något längre nu känns det som när jag inte har högskoleprovet giltigt längre. Men det var 10 år sen jag gjorde det :eek: Vad jag förstår har de gjort om det lite. Jag hade sämst på orddelen, men som jag förstår är den inte lika stor som när jag gjorde den. Men man har ju glömt allt när man inte gått i skola på så länge...
 
Lite små tipps som jag tycker är lysande inför HP. Även om jag inte riktigt sätter 2.0 (jäkla matte som drar ned mig) skulle nog gå om jag försökte ORDENTLIGT men jag behöver det ju liksom inte, har ju högt nog för att komma in överallt ändå. Nog för att jag gillar HP men så mycket, njaaaaeeejjjj...

Skulle också fokusera på matte 1-2 om man har svårt, men jag säga av erfarenhet att matte 3 (eller C som jag pluggade) definitivt hjälper om man vill ha de där lite högre resultaten. Snabbar upp processen där/om du behöver räkna ;).

Okej! Ja det är väl bara att börja avsätta tid att plugga som en dåre.. det som konstigt nog faktiskt gick sämst var svenska läsförtåelsen..vilket är konstigt med tanke på att jag gissade på alla matte uppgifter, måste haft tur i gissningarna.. hur pluggar jag bäst upp läsförståelsen? Att läsa böcker är ju inte riktigt samma typ av språk. Texterna var ju helt sjuka på provet, krånglig svenska.

Jag skulle säga att böcker är bra. Texter på Hp är ju gjorda för att "luras" man måste hålla tungan rätt i mun. Det är ofta en skillnad på ex. argument och det huvudsakliga argumentet. Gäller och förstå av kontexten vad det vikigaste är.

När det gäller böcker skulle jag snarare läsa tyngre saker en feelgood romantik och kioskdeckare. Men mitt favorittips är KORSORD :up:! (Tack pappa för att du haft som vana att sitta och hjälpa mig med vuxenkorsordet i tidningen när jag var mindre! Gör dem som söndagsgrej än idag.) Eller slå på radion och P1 :up:! Ger allmänbildning och ökat ordförråd.

Svenskan är ju på så sätt vad jag förstod svårare att plugga upp. Matten är ju "bara" formler/regler och saker att lära innantill medan det i svenskan kan komma vad som helst. Du kan ju inte öva på alla ord i SAOL.
 
Lite små tipps som jag tycker är lysande inför HP. Även om jag inte riktigt sätter 2.0 (jäkla matte som drar ned mig) skulle nog gå om jag försökte ORDENTLIGT men jag behöver det ju liksom inte, har ju högt nog för att komma in överallt ändå. Nog för att jag gillar HP men så mycket, njaaaaeeejjjj...

Skulle också fokusera på matte 1-2 om man har svårt, men jag säga av erfarenhet att matte 3 (eller C som jag pluggade) definitivt hjälper om man vill ha de där lite högre resultaten. Snabbar upp processen där/om du behöver räkna ;).



Jag skulle säga att böcker är bra. Texter på Hp är ju gjorda för att "luras" man måste hålla tungan rätt i mun. Det är ofta en skillnad på ex. argument och det huvudsakliga argumentet. Gäller och förstå av kontexten vad det vikigaste är.

När det gäller böcker skulle jag snarare läsa tyngre saker en feelgood romantik och kioskdeckare. Men mitt favorittips är KORSORD :up:! (Tack pappa för att du haft som vana att sitta och hjälpa mig med vuxenkorsordet i tidningen när jag var mindre! Gör dem som söndagsgrej än idag.) Eller slå på radion och P1 :up:! Ger allmänbildning och ökat ordförråd.

Svenskan är ju på så sätt vad jag förstod svårare att plugga upp. Matten är ju "bara" formler/regler och saker att lära innantill medan det i svenskan kan komma vad som helst. Du kan ju inte öva på alla ord i SAOL.

Jag håller med dig! Svenskan kändes jättesvår att bli bättre på. Jag läste vanliga böcker, men nja det gav inget.
Korsord är nog en bra ide!

Jag hade pluggat en hel del matte i högskoleprovet-boken inför provet nu i höstas. Det är mitt första och enda högskoleprov jag gjort. Fick 1,3 på mattedelen. Engelska hade jag inte pluggat alls direkt. Läst ett par texter och konstaterat att ibland gick det jättebra och ibland rätt åt skogen.
Fick straxt över medel på engelskadelen. Kanske 0,9-1 och då hade jag chansat på massor! Ren tur där.

Svenskan däremot fick jag sänre än medel
Så vanlig "svensson-svenska" kommer man inte långt på.
 
jag ska gå förbi biblioteket idag och låna en bok för att träna matten. Som jag har förstått det är det Matte A (hette så på min tid ;) ) som nivån liggger främst på på högskoleprovet, vilken bok skall jag låna? Nu heter det ju inte matte A längre, utan Ma 1A Eller Ma 2A Vilken av dom är det jag borde plugga?



http://bookitpub.borlange.se/web/pu...04&search_item_id=97115&agency_name=ASE100190


http://bookitpub.borlange.se/web/pu...04&search_item_id=42473&agency_name=ASE100190

Vilken av dom?
 
Jag är sämre på mattedelen (1,8 på den och 2,0 på läs) och såg till att traggla alla formler som kan behövas så att jag inte skulle få någon onödig miss genom att blanda ihop hur man räknar ut arean resp. omkrets på en cirkel tex. Om jag skriver om det till nästa termin (nog fasiken vore det trevligt med 2,0 på båda delarna tänker jag) så blir det ännu mer formeltragglande och repetition av grunderna i största allmänhet. Det finns bra sidor på internet där de går igenom de olika delarna i gymnasiekurserna, där finns även videoklipp där lärare förklarar.

När det gäller läsförståelse tror jag dessvärre att det är svårare att förbättra drastiskt genom övning, men jag tänker att det är kanon att gå igenom alla gamla högskoleprov, kolla igenom svaren och på det sättet "gå bakvägen". Varför är det här svaret rätt? Sen är även jag entusiastisk korsordslösare, löser nog i genomsnitt tjugo korsord i veckan och prenumererar på såväl Allers (pensionärsvarning) som Mästarkryss, det är väldigt bra hjärngymnastik och kan absolut förbättra ordförrådet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
7
· Visningar
569
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 136
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp