Hobbyverskamhet - ska det redovisas?

T

Tee Showah

De flesta som hyr ut stallplats har ju kallhyra och står för allt som: hagar, underhåll av stall, elräkningar osv. Pengarna går ju mer eller mindre runt till att hålla allt rullande.

Nu är det så att jag skulle vilja ha kvitto av den jag hyr stallplats av, för att kunna redovisa mina utgifter i min firma (hästen är alltså inköpt i firman). Sätter jag min hyresvärd i en knipa då, eller kan hon ge mig kvitto och bara hänvisa till att det är till hobbyverksamhet. Eller måste hon börja dokumentera sina inköp och utgifter för att det ska hålla en granskning?

Någon som vet?

/Camilla

Sv: Hobbyverskamhet - ska det redovisas?

För att vara på den säkra sidan så bör stallaägaren spara kvitton i vilket fall som helst. Om skattemyndigheten skulle få för sig att kontrollera hennes verksamhet så kan hon få problem om hon inte sprarat kvitton på utgifter.

Och om du tar upp ett kvitto från henne så ökar ju risken lite för henne för risken finns ju att detta kvitto kommer att granskas om skattemyndigheten gör en revision på din verksamhet.

Men som sagt, egentligen så bör hon hålla koll på sina kvitton ändå, för hennes egen skull.

Hobbyverksamhet ska också deklareras, även om förmodligen många inte gör det...
Har man kostnader så att inkomsterna "försvinner" ¨å är det avdragsgillt och hon behöver naturligtvis inte betala skatt om det inte går med vinst.

Man ska också komma ihåg att hobbyverksamheten "automatiskt" räknas som näringsverksamhet när omsättningen (=inkomsterna) överstiger en viss summa - 30.000 var det när jag lärde mig, kanske är det höjt något??? Och då MÅSTE man redovisa allt och även greja med moms och sånt..

Inkomst av kapital kallas det visst... (om man äger stallet det handlar om) när jag ringde skattemyndigheten. Verkade krångligt tycker jag...
Mvh. Matten

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 351
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud