Hobbyavel...

K

knyttet

Ni som har avel som hobby, i liten skala; ett eller ett par föl per år.
Hur fungerar er verksamhet, kan den gå runt eller går den back? För vinst kan man väl inte räkna med i hästavel...om man inte har massor av föl varje år och betäcker med egen hingst..?
Är bara nyfiken... ;)

Sv: Hobbyavel...

Räknar man med alla kostnader man har (även när stoet är dräktigt) så är det nog få som får det att gå ihop! Men som min pappa brukar säga, något ska man ju lägga pengarna på:)

Trorinte någon hobbyuppfödare går med plus, man måste räkna med ALLA kostnader och då inkluderar det även de kostnader man har för stoet under hela dräktighetstiden och ända till fölet skiljs av.

Kan du producera hästar i samband med jordbruk i befintliga stallar samt där man kan hålla sig med hemmaproducerat foder till självkostnadspris med inköp av endast mineralfoder, samt att man sköter all hovvård själv och säljer föl och unghästar så tidigt som möjligt och inte fantiserar om stora pengar för "guldägget" när den går svår int klass. Dom flesta kommer aldrig så långt!!!! Gör man som bonde en jämförelse med köttdjur så är det bättre ekonomi på halvblodsuppfödningen men vill man så kan man lägga hur stora "seriösa" kostnader som helst på hästhållningen och då spricker budgeten ganska snabbt.

Håller med dom andra. Det blir i stort sett inget över. Visserligen har jag tidigare haft eget producerat foder samt gratis stallplats. Då blev det några kronor över, men inte i dag. Har ett sto som jag avlar på.

knyttet skrev:
Ni som har avel som hobby, i liten skala; ett eller ett par föl per år.
Hur fungerar er verksamhet, kan den gå runt eller går den back? För vinst kan man väl inte räkna med i hästavel...om man inte har massor av föl varje år och betäcker med egen hingst..?
Är bara nyfiken... ;)
Har man både sto och hingst och ingen uppstallning alltså egen gård då blir det nog lite över.

Tack alla! ;)

Jag trodde inte att det fanns en chans att gå med nån vinst på det, var mest nyfiken på om det kan gå runt alls utan att gå back varje år... :smirk:

Jag vet inte om min uppfödning ska kallas för hobby eller inte. Jag har mellan tre och sju föl per år. Plus att jag har kor och får och ganska bra med EU-bidrag från min gård.
Det har tagit en del år med rejäla minus men nu börjar det vända och som det ser ut just nu kommer även hästarna att gå plus i år. Så nu börjar det närma sig att betala skatt för inkomsterna från gården. Korna är lättats att få plus på sedan kommer fåren, men när hästarna väl börjar ge inkomster så ger de mycket mer om än lite obräknerligt.
Men man får inte räkna på tiden/arbetet man lägger ner, då blir man mörkrädd.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix