''hobbles'' - binda ihop benen

Z

Zab

Det är väl olagligt i Sverige?
Villbara veta, i USA används det tydligen flitit tex om man rider ut och inte kan binda upp hästen.

horses+060.jpg

Sv: ''hobbles'' - binda ihop benen

Fast gäller inte den lagen bara typ betesgång och uppstallning? I andan av träning verkar det ju ok att binda ihop hästen lite hursomhelst med remmar och skit..:P (ja, tänker på pessoaselar, språnglinor, hjälptyglar)
Ä inte direkt inne på att testa, men får lära mig mer och mer hur de kan användas för att ta bort oönskade beteenden (skrapa med hoven tex), men framförallt att hästar som vant sig vid att benen kan sitta ihop inte lika lätt blir panikslagna om de fastnar i något, tex gammal taggtråd eller rep.. Och det kan det väl definitivt vara värt med tanke på all skit som ligger och skräpar..
Hittar egentligen inget fel med att använda dem sålänge hästen får vänja sig vid dem på rätt sätt.... och sålänge man inte bara lämnar hästen med dem på. Ser liksom inte djurplågeriet med dem anända på rätt sätt, inte mer än nåt annat vi gör med hästarna och som klassas som helt ok..

Jag ser faktiskt inget fel i det heller om man använder det som du säger, t.ex. när man rider ut och pausar en stund. Det är väl inte mycket värre än att binda upp i grimma? Skulle man däremot använda det vid hagvistelse hela dagar, då är det ju en annan femma...

Nja.. finns väl inget syfte i att ha det i hagen.. och hästarna kan tydligen gå/stappla ett antal km på en natt så de är inte så jättebra för det x) En del kan tydligen springa iväg så fort att man själv får springa för att ta fatt dem...
Sen finns det nån sort som sätts på tre ben, och nån sort som sätts på ett ben och med en pinne i marken.. fast det låter mer riskabelt... :/

Men visst hade det varit smidigt (med den med två) om man tog en paus och hade uppsikt över dem? Så kan man ju låta dom beta lite samtidigt (går ju inte om man ska binda upp på ett säkert sätt) och det är ju en stor bonus att/om de lär sig ligga/stå stilla tills hjälp anländer när/om de fastnar i nåt. Hade nog räddat många hästben..

Frågan är hur man lär in det på ett bra säkert sätt, och om det är olagligt över huvud taget eller bara vid betessläpp.. tycker att språnglinor vore olagligt om den lagen gälde annat än betessläpp.. där binder man ju fast bakbenen med halsen..

När jag jobbade i ecuador band vi hästarna på ett gräsfält varje morgon -en repögla runt karleden och andra änden runt nåt träd. Så hämtade vi hem dem på em/kvällen. Det var inga problem eftersom de var vana vid det från ung ålder.
De hade mycket skugga och gräset var vått på morgonen, så de levde ganska bra.

Försökte hitta lagar mot det.. hittade dessa:

6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om hur djur får hållas bundna. Lag (2007:362).
Kan väl inte klassas som plågsamt.. och det gäller knappast rörelsefriheten om det är för en liten paus i ridturen? De kan ju röra sig mer än med grimma :P

Sådana redskap, anordningar och ämnen som används vid vård, hantering, infångande, transport, bedövning eller avlivning av djur och som uppenbart orsakar djuret onödig smärta eller plåga får inte tillverkas, importeras, säljas, överlåtas eller användas.
Hittade inte det som lag paragraf.. men även här har det ju helt och hållet attgöra med hur det uppfattas.. jag kan inte se att de är plågsamma eler smärtsamma..

Om hästen hålls uppbunden skall det redskap eller den anordning som används vara sådan att det inte skadar hästen. Den anordning eller det redskap som används för uppbindningen skall regleras så att det passar hästen och ger hästen tillräckligt med rörelsefrihet.

Grimmor som används för att binda upp hästar med, skall vara av lämpligt material som inte skadar hästen. En uppbunden häst skall kunna äta, ligga och vila på ett naturligt sätt. I rasthagar och på beten får hästen hållas uppbunden endast tillfälligt under en kort tid. Hästen skall då hela tiden vara under uppsikt av människor.
De kan ju lägga sig ner och resa sig upp, men kanske inte på ett naturligt sätt.

Kan ändå inte tro att detta gäller korta stunder.. ''hållas'' uppbunden? Låter ju som något som varar ett bra tag.. och inte binder jag upp hästen så att den kan stå och äta eller lägga sig ner om jag tex ska rykta den eller fikar en stund (vill inte att den ska kunna fastna i grimskaftet).

Tycker inte illa om hobbles om de används rätt, skulle vara guld värt om man vant hästen vid det om som innan nämndes den fastnar i någon tråd eller dylik.

Vi har- förhoppningsvis en helt annan syn på hästhantering.

en transportabel hage är att föredra alt. rida till en redan befintlig.

Förstår inte varför allt som kommer från "over there" skulle vara guld.

De hästarna som fortfarande används i boskapskötsel har ett arbete- stor skillnad på det o en picnick. Här finns det alltför många okunniga som skulle få hästarna att bryta sin nacke om de fick brukas.

*KL*

Fast inte fan kan det vara bra att binda ihop hästens ben OM den blir rädd för ngt? Den lär ju stupa ett par gånger i sina försök att springa isf.

Jag tror nog de faller under "kan skada". Vet inte riktigt vad jag tycker om dem egentligen.

När jag red islandshäst på tur i Norge en gång så användes dessa. En tjock läderremm runt varje framfot och så en läderrem, eller kedja, minns inte, 15-20 cm lång däremellan. De användes eftersom turen var en vecka lång och gick genom fjällmark utan hagar, varje lunch och kväll släpptes hästarna med "hobbles" eller vad de nu kallade dem. Hästarna kunde galoppera med dem på men hade problem med skritt och trav. De togs in med vallhund och grimskaftsring (vi höll i grimskaften till en "ring" och hästarna drevs in i den), det gick absolut inte att springa ifatt dem (om man inte var border collie). Säkert helt underbart att få gå helt fritt ute i fjällen en natt, mycket bättre än en liten sandpaddok eller en box, men samtidigt såg de för ynkliga ut när de försökte hoppa långsamt. Nog fullkomligt omöjligt att använda om det finns en motorväg på mils avstånd och om man inte har vallhund, de kommer väldigt långt på en natt.

Skada gör de definitivt, skavsår runt karlederna. Antar att man får väga frihetskänsla mot öppna sår på vissa hästar (de fick bandage såklart men ändå). Har svårt att föreställa mig hur man skulle kunna använda dem alls i syd och mellansverige.

Det är ju inte för att ha dem så under natten (vilket helt tydligt är olagligt eftersom det måste räknas till betesgång), utan i så fall för en fika paus eller för att träna in någt (ground tying? Att inte skrapa med frambenen? Finns säkert vettigare saker att lära in där de kan komma till nytta). Och tror inte att de ger skavår om man tex använder de av neoprene eller har dem för en kortare paus.
Säger inte heler att allt ''over there'' är guld, men har läst på och frågat om saken och fått en hel del vettiga svar. Och de flesta jag frågat är hobbyryttare, som vi :P
Framförallt att hästen är mindre benägen att få panik om den trasslar in sig i något är ju faktiskt guld värt när olyckan är framme.

tessiem: det är väl det som är poängen; hästen vänjs på ett snällt sätt vid hobbles, sen vet den att den sitter fast och inte kan springa = blir mindre benägen att göra det.

Som sagt är det inget jag seriöst funderar på att använda, men vill veta hur det är. Har skickat ett mail för att få svar på frågan. Och om det är olagligt vill jag veta varför språnglinor är acceptabelt :P

Har för mig att, när hobbling diskuterades för några år sedan, det fanns i klartext i något regelverk att det är förbjudet.

Jag använder mig av "hobbling" på olika sätt på alla våra hästar just för att vänja dom vid att sitta fast runt benen, både fram och bak. Däremot har jag aldrig tillämpat hobbling på hästar i Sverige.

LIA

Hästarna kan till och med galoppera med hobbles, men inte lika fort och de är ganska lätta att spåra fatt på. Och om hästen blir rädd och sitter fastbunden kan den ju inte galoppera på häller? Jag har aldrig användt hobbles för jag har aldrig varit ute på en sådan långtur.

Och de används som sagt när man är ute och rider, om det inte finns någon stans att binda hästen, samt att de kan beta när de har hobbles.

Jag har bara hittat klartext vid betesgång.. men väntar fortarande på svar från jordbruksverket :P (visste inte var jag skulle fråga)

Jag bodde under ett par års tid i Canada, där "hobblade" vi hästarna om vi var ute och hämtade boskap och det inte fanns ngnstans att binda dem. Det är J**ligt långt att gå hem om man säger så...

Först hade jag lite svårt att acceptera det, tyckte det kändes grymt. Men som många andra sagt så kunde de röra sig en hel del även med dem på. Jag upplevde det som att hästarna som cvar vana vid det inte tyckte det var otäckt eller blev stressade av det. De var vana vid det, precis som våra hästar är vana att stå bundna på en stallgång.

Vi satte dock inte fast dem i karlederna som ngn skrev,utan ovanför kotorna som på bilden.

Kan tänka mig värre saker än ett par hobbles, tex språnglinor....

Jag bodde under ett par års tid i Canada, där "hobblade" vi hästarna om vi var ute och hämtade boskap och det inte fanns ngnstans att binda dem. Det är J**ligt långt att gå hem om man säger så...

Först hade jag lite svårt att acceptera det, tyckte det kändes grymt. Men som många andra sagt så kunde de röra sig en hel del även med dem på. Jag upplevde det som att hästarna som cvar vana vid det inte tyckte det var otäckt eller blev stressade av det. De var vana vid det, precis som våra hästar är vana att stå bundna på en stallgång.

Vi satte dock inte fast dem i karlederna som ngn skrev,utan ovanför kotorna som på bilden.

Kan tänka mig värre saker än ett par hobbles, tex språnglinor....
Delvis KL
Blir trött på folk som hela tiden ska vänja hästarna vid allt möjligt elände- bara för sin egen bekvämlighet:mad: Arbetande hästar på Prärien är en annan femma.

Att jämföra med språnglinor är barockt. De gör bara att hingsten skyddas- om stoet har spelat högbrunstig. De kan gå obehindrat! Idag semineras dock de flesta.

Att jämföra med språnglinor är barockt. De gör bara att hingsten skyddas- om stoet har spelat högbrunstig. De kan gå obehindrat! Idag semineras dock de flesta.

De kan definitivt användas fel! Jag har sett ett försök till "våldtäkt" med språnglinor. Försök, eftersom stoet dunstade i mycket hög hastighet med hängande linor och släpande stallpersonal ut från gården. Hon gjorde så varje år... (vi ridlägerungar var inputtade i stallet iom att hon var "farlig" och hängde chockade ut genom fönster och dörrar).

(har också sett en perfekt gentleman till dyr galopphingst betäcka utan...)

Hum, de kan ha satt hobblesen över kotorna som du säger, skavsåren runt karlederna kanske var för att de hade glidit ned? jag minns inte så noga, det var länge sedan. Som sagt, jag tror det finns fördelar och nackdelar med dem. (vilket kanske inte spelar så stor roll om ngn som vet bättre än jag förbjudit dem iofs).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 372
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?