En fundering jag har!
Vad spelar kvoten egentligen för roll?

Om grovfodret innehåller 39g/kg foder smt rp och jag ger 15kg/dag så landar det på 585g smt rp, vilket väl är fullt tillräckligt för en häst på 600kg som rids lätt? Om vi tänker rent generellt, såklart behöver vissa mer.

Tänker man på kvoten 4,8 så tänker jag direkt att jag måste komplettera med extra protein men kvoten är väl såpass låg just för att energin är hög?
Alltså finns det ingen anledning att direkt ge massa extra protein? Eller tänker jag fel nu?

Risken är att du kommer att ge ett överskott av energi för att få tillräckligt med protein så din häst blir tjock.

En fundering jag har!

Om grovfodret innehåller 39g/kg foder smt rp och jag ger 15kg/dag så landar det på 585g smt rp, vilket väl är fullt tillräckligt för en häst på 600kg som rids lätt? Om vi tänker rent generellt, såklart behöver vissa mer.

Tänker man på kvoten 4,8 så tänker jag direkt att jag måste komplettera med extra protein men kvoten är väl såpass låg just för att energin är hög?
Alltså finns det ingen anledning att direkt ge massa extra protein? Eller tänker jag fel nu?
Vad blir energi på 15 kg per dag? Om den blir väldigt hög så får man en tjock häst. Så man vill ju se till att energin håller sig ganska okej i behov till hästen och sen får man kolla så att proteinet blir bra och då kanske man får dra ner på hö för att kunna ge kraftfoder med mycket protein i för annars blir det ännu mera energi överskott och ännu tjockare häst.

När du har så dåligt foder som detta med en kvot på 1, handlar det om mer än bara dålig timing. Tex jätte gammal vall, obefintligt med gödning, mycket ogräs och väldigt sent slaget.

De som inte var med och tog 1:a skörden i slutet av maj (?) när det var fint väder fick vänta ett tag innan det gick att skörda igen och fick då sämre värden. Högt socker har vi tyvärr sett mycket i år trots att det slagits på morgonen.

Halvbra foder kan vem som helst få in, så svårt är det faktiskt inte. Ska du ha in riktigt bra foder då krävs lite mer ansträngning och väder som samarbetar.
Tack för det inlägget! Det var precis vad jag menade!

• Gilla
Reactions: Bee
Risken är att du kommer att ge ett överskott av energi för att få tillräckligt med protein så din häst blir tjock.
Ja så långt är jag med! Ger jag henne 10kg landar hon på 390g smt rp /dag. Vilket också nästan är tillräckligt om man läser på vad en ”normal ridhäst” behöver. Men 10kg är alldeles för lite för en så stor häst. Det jag menade var att även om kvoten är dålig så är det egentligen tillräckligt med protein i?

En fundering jag har!

Energin blir för hög = hästen blir antingen fet om du ger nog mycket för att täcka proteinbehovet, eller muskelfattig och kassa hovar om du bara ger nog mycket för att täcka energibehovet.

Så du måste göra en balansdans av att få upp proteinet utan att energin skenar. Det är nästan omöjligt på kvoter under 4.

Energin blir för hög = hästen blir antingen fet om du ger nog mycket för att täcka proteinbehovet, eller muskelfattig och kassa hovar om du bara ger nog mycket för att täcka energibehovet.

Så du måste göra en balansdans av att få upp proteinet utan att energin skenar. Det är nästan omöjligt på kvoter under 4.
Ja det förstår jag iofs 😄

För att energin ska landa på lagom nivå kan hon inte få mer än 10kg hö. Och då landar proteinet lite lågt på 387g.

Så vad gör jag då? Blandar ut hö med halm för att förlänga tuggtiden? Samt ger extra protein?

Ja det förstår jag iofs 😄

För att energin ska landa på lagom nivå kan hon inte få mer än 10kg hö. Och då landar proteinet lite lågt på 387g.

Så vad gör jag då? Blandar ut hö med halm för att förlänga tuggtiden? Samt ger extra protein?

Potatisprotein, lusernhack, halm, ev aminosyretillskott kan få ihop foderstaten ja.

En fundering jag har!

När jag läste kurs i foderlära för massor med år sedan förklarade vår lärare kvoten och samspelet mellan protein och energi ungefär så här: att protein är hästens byggstenar och energin är typ murbruket. För att kroppen ska fungera optimalt behöver balansen mellan byggstenar och murbruk vara precis lagom. Har du för mycket murbruk blir det inte bra och inte heller om du har för lite.
De flesta hästar mår bättre av en lite högre kvot än en lägre, protein kan omvandlas till energi. Men saknar hästen protein så bryts kroppen ner och den får sämre muskelmassa, dåliga hovar, står emot infektioner sämre osv.

Man tvingas skörda för sent i tillväxten pga regn, mesta av gräset har gått i ax = Lågt protein.

Man skördar en solig eftermiddag efter ett regn efter en torka, gräset fotosyntetiserar som fan = högt socker.

Många höbönder tänker inte på det utan skördar på sina vanliga datum eller senare pga regn. Och i år har inte gräset växt som vanligt.
Ja jag tänker att det måste finnas bra och mindre bra bönder som i alla yrken. Våran bonde är självlärd, han tog över gården från sin pappa. Jag tror inte han har gått några mer kurser än grundskola.

Min kompis bad honom och hjälp att plöja om ett fält, hon ringde fröleverantören och de skickade rätt antal säckar för arealen. Bonden plöjer och sår, men använder bara hälften av säckarna. Han ansåg att det räckte men vi kunde ju sedan konstatera att det blev glest mellan tuvorna. Jag tror han är uppvuxen med att vara sparsam och det gäller med allt, det är nog säkert därför ensilage från hans gärden alltid har super låga värden av protein. Jag tänker att han inte gödslar tillräckligt.

Däremot är den hygieniska kvaliteten jättebra, alltså han är duktig på att skörda och plasta. Sockerhalten brukar också vara låg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar