Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Av det lilla jag själv läst på under dagen har det där grovfodret en usel kvot av smältbart råprotein och energi. Bifogar en bild som hjälpt mig att förstå litegrann! Läs även * understBehöver lite input från någon som kan lite mer om höanalyser än mig.
Stallet jag ska flytta till fick precis denna analysen.
Oj det där var dåligt. Kan du köpa eget grovfoder eller måste du ge av det där?Behöver lite input från någon som kan lite mer om höanalyser än mig.
Trådkapar lite..
I mitt förra stall hade vi ingen analys. Har flyttat nu så till hösten har vi analyserat grovfoder, olika värden beroende på var det kommer ifrån.
Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 25g/kg ts
Kvot 2,7
Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 48g/kg ts
Kvot 4,8
Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 10g/kg ts
Kvot 1,1
Av det lilla jag läst på under dagen är hö 2 det enda vettiga, men det behövs fortfarande kompletteras med protein. De flesta rekommenderar lucern, men hur mycket ska man ge för att komma upp i rätt kvot? Mellan tummen och pekfingret på en normalviktig häst 175cm stor, aktiveras lätt till normalt.
Hon är 6 år om det hjälperGrov höftning då mycket information saknas: ca 2kg
https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/Trådkapar lite..
I mitt förra stall hade vi ingen analys. Har flyttat nu så till hösten har vi analyserat grovfoder, olika värden beroende på var det kommer ifrån.
Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Kvot 2,7
Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Kvot 4,8
Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Kvot 1,1
Av det lilla jag läst på under dagen är hö 2 det enda vettiga, men det behövs fortfarande kompletteras med protein. De flesta rekommenderar lucern, men hur mycket ska man ge för att komma upp i rätt kvot? Mellan tummen och pekfingret på en normalviktig häst 175cm stor, aktiveras lätt till normalt.
Lusern är ju bra för att det är grovfoder men jag tycker det är svårt att komplettera med det när proteinet måste upp mycket och energin redan är hög. Då brukar jag föredra ren potatisprotein eller möjligtvis typ Muscle up, så man kan få upp proteinet utan att energin höjs så mycket.Trådkapar lite..
Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Kvot 2,7
Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Kvot 4,8
Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Kvot 1,1
En majbrasa är nog det enda det fodret duger till. Trodde inte ens det var möjligt att odla så dåligt foder.Behöver lite input från någon som kan lite mer om höanalyser än mig.
Ja vädret styr mycket och det går inte att påverka. Men att inte lyckas få in ett inplastat foder med kvot minst 4 ja då ska det verkligen vara extremt dåligt väder.Åja, så enkelt har det inte varit att skörda foder vid rätt tillfälle i år, det har regnat en hel del, och det behövs flera dagar i följd för att torka foder om det är det som brukar kallas "hösilage" som ska göras.
Man kan inte heller slå gräset direkt efter regn, om det regnat mycket och/eller i flera dagar, eftersom marken blir för mjuk, så då riskerar man markytan går sönder, och att det kommer in jord i fodret.
Att flera av ovan nämnda foder är olämpliga till hästar (ja egentligen till de flesta djur), kan vi vara eniga om, men så väldigt enkelt är det inte att få till ett lämpligt foder, när vädret sätter käppar i hjulet.
Hälsningar från en foderproducerande bonde.
Ja vädret styr mycket och det går inte att påverka. Men att inte lyckas få in ett inplastat foder med kvot minst 4 ja då ska det verkligen vara extremt dåligt väder.
Så du som foderproducent hur ser dina kvoter ut detta år, usla under fyra eller har du lyckats få in åtminstone ett någotsånär foder? Om du har lyckats även detta svåra år så går det ju uppenbarligen.
Hälsningar från en agronom uppväxt på egen gård med produktion av helt ok hästfoder.
När du har så dåligt foder som detta med en kvot på 1, handlar det om mer än bara dålig timing. Tex jätte gammal vall, obefintligt med gödning, mycket ogräs och väldigt sent slaget.Man tvingas skörda för sent i tillväxten pga regn, mesta av gräset har gått i ax = Lågt protein.
Man skördar en solig eftermiddag efter ett regn efter en torka, gräset fotosyntetiserar som fan = högt socker.
Många höbönder tänker inte på det utan skördar på sina vanliga datum eller senare pga regn. Och i år har inte gräset växt som vanligt.