Ribbon

Trådstartare
Behöver lite input från någon som kan lite mer om höanalyser än mig.
Stallet jag ska flytta till fick precis denna analysen.

Bifogade filer

• Resized_Screenshot_20240714_125105_WhatsApp_1720954391426.webp
    Resized_Screenshot_20240714_125105_WhatsApp_1720954391426.webp
    33,9 KB · Visningar: 125
Behöver lite input från någon som kan lite mer om höanalyser än mig.
Stallet jag ska flytta till fick precis denna analysen.
Av det lilla jag själv läst på under dagen har det där grovfodret en usel kvot av smältbart råprotein och energi. Bifogar en bild som hjälpt mig att förstå litegrann! Läs även * underst :)

IMG_6525.png

Enkelt förklarat ligger ert hö högt i energi medan det smältbara råproteinet ligger väldigt lågt. Det betyder att du måste komplettera med mycket protein, tex lucern.

Höet är i stort sett lika näringsrikt som halm. Dvs väldigt väldigt lågt i protein, hyfsat i energi beroende på vad du har för häst.
Det där höet kan du inte fodra med utan att ge mycket stora mängder protein utöver vilket blir dyrt och svårt att få till en bra kvot.
Du har en kvot på 1(!) och du bör ha en kvot på minst 6. Dv 6g smältbart råprotein per mj.

Trådkapar lite..

I mitt förra stall hade vi ingen analys. Har flyttat nu så till hösten har vi analyserat grovfoder, olika värden beroende på var det kommer ifrån.

Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 25g/kg ts
Kvot 2,7

Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 48g/kg ts
Kvot 4,8

Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 10g/kg ts
Kvot 1,1

Av det lilla jag läst på under dagen är hö 2 det enda vettiga, men det behövs fortfarande kompletteras med protein. De flesta rekommenderar lucern, men hur mycket ska man ge för att komma upp i rätt kvot? Mellan tummen och pekfingret på en normalviktig häst 175cm stor, aktiveras lätt till normalt.

Trådkapar lite..

I mitt förra stall hade vi ingen analys. Har flyttat nu så till hösten har vi analyserat grovfoder, olika värden beroende på var det kommer ifrån.

Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Kvot 2,7

Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Kvot 4,8

Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Kvot 1,1

Av det lilla jag läst på under dagen är hö 2 det enda vettiga, men det behövs fortfarande kompletteras med protein. De flesta rekommenderar lucern, men hur mycket ska man ge för att komma upp i rätt kvot? Mellan tummen och pekfingret på en normalviktig häst 175cm stor, aktiveras lätt till normalt.

Grov höftning då mycket information saknas: ca 2kg

Trådkapar lite..

Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Kvot 2,7

Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Kvot 4,8

Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Kvot 1,1

https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/

Här är det lätt att fylla i och ”räkna” själv

Trådkapar lite..

Hö 1
9,34 MJ/kg ts
Kvot 2,7

Hö 2
9,97 MJ/kg ts
Kvot 4,8

Hö 3
8,96 MJ/kg ts
Kvot 1,1

Lusern är ju bra för att det är grovfoder men jag tycker det är svårt att komplettera med det när proteinet måste upp mycket och energin redan är hög. Då brukar jag föredra ren potatisprotein eller möjligtvis typ Muscle up, så man kan få upp proteinet utan att energin höjs så mycket.

Alltså det är ett sanslöst dåligt skitfoder! Ingen häst ska behöva äta det. Det är faktiskt skandalöst att stallägaren har köpt in det och lika uselt av producenten att producera och sälja ett så uselt foder. Så förbaskat svårt är det inte att producera ett hösilage med åtminstone något sånär bra proteinvärde. Det är svårt att få ned energin och sockerhalt är inte eller helt lätt att få lågt, men att producera ett foder med hyfsad proteinhalt är inte så jädra svårt.

Det är faktiskt bättre att fodra med halm än det här skitfodret. Halm har åtminstone lägre energi och socker.

Till fångkänsliga vill man ha sockerhalt Max 100 det här fodret har en halt på 230g/kg TS!

Åja, så enkelt har det inte varit att skörda foder vid rätt tillfälle i år, det har regnat en hel del, och det behövs flera dagar i följd för att torka foder om det är det som brukar kallas "hösilage" som ska göras.

Man kan inte heller slå gräset direkt efter regn, om det regnat mycket och/eller i flera dagar, eftersom marken blir för mjuk, så då riskerar man markytan går sönder, och att det kommer in jord i fodret.

Att flera av ovan nämnda foder är olämpliga till hästar (ja egentligen till de flesta djur), kan vi vara eniga om, men så väldigt enkelt är det inte att få till ett lämpligt foder, när vädret sätter käppar i hjulet.

Hälsningar från en foderproducerande bonde.

Att producera för rätt värden är ju inte alls särskilt enkelt. Särskilt inte iår, och värdena ser man ju inte förrän man redan skördat.. Tycker det är lite väl att klaga på bonden i såna här fall...

Det är väl mer anmärkningsvärt att stall eller hästägare köper in foder med så kassa värden.
Alltså, varför ens bemöda sej med att be om en analys på höet man kanske vill köpa, när man inte ens använder den.

Åja, så enkelt har det inte varit att skörda foder vid rätt tillfälle i år, det har regnat en hel del, och det behövs flera dagar i följd för att torka foder om det är det som brukar kallas "hösilage" som ska göras.

Man kan inte heller slå gräset direkt efter regn, om det regnat mycket och/eller i flera dagar, eftersom marken blir för mjuk, så då riskerar man markytan går sönder, och att det kommer in jord i fodret.

Att flera av ovan nämnda foder är olämpliga till hästar (ja egentligen till de flesta djur), kan vi vara eniga om, men så väldigt enkelt är det inte att få till ett lämpligt foder, när vädret sätter käppar i hjulet.

Hälsningar från en foderproducerande bonde.
Ja vädret styr mycket och det går inte att påverka. Men att inte lyckas få in ett inplastat foder med kvot minst 4 ja då ska det verkligen vara extremt dåligt väder.

Så du som foderproducent hur ser dina kvoter ut detta år, usla under fyra eller har du lyckats få in åtminstone ett någotsånär foder? Om du har lyckats även detta svåra år så går det ju uppenbarligen.

Hälsningar från en agronom uppväxt på egen gård med produktion av helt ok hästfoder.

Ja vädret styr mycket och det går inte att påverka. Men att inte lyckas få in ett inplastat foder med kvot minst 4 ja då ska det verkligen vara extremt dåligt väder.

Så du som foderproducent hur ser dina kvoter ut detta år, usla under fyra eller har du lyckats få in åtminstone ett någotsånär foder? Om du har lyckats även detta svåra år så går det ju uppenbarligen.

Hälsningar från en agronom uppväxt på egen gård med produktion av helt ok hästfoder.

Man tvingas skörda för sent i tillväxten pga regn, mesta av gräset har gått i ax = Lågt protein.

Man skördar en solig eftermiddag efter ett regn efter en torka, gräset fotosyntetiserar som fan = högt socker.

Många höbönder tänker inte på det utan skördar på sina vanliga datum eller senare pga regn. Och i år har inte gräset växt som vanligt.

Man tvingas skörda för sent i tillväxten pga regn, mesta av gräset har gått i ax = Lågt protein.

Man skördar en solig eftermiddag efter ett regn efter en torka, gräset fotosyntetiserar som fan = högt socker.

Många höbönder tänker inte på det utan skördar på sina vanliga datum eller senare pga regn. Och i år har inte gräset växt som vanligt.
När du har så dåligt foder som detta med en kvot på 1, handlar det om mer än bara dålig timing. Tex jätte gammal vall, obefintligt med gödning, mycket ogräs och väldigt sent slaget.

De som inte var med och tog 1:a skörden i slutet av maj (?) när det var fint väder fick vänta ett tag innan det gick att skörda igen och fick då sämre värden. Högt socker har vi tyvärr sett mycket i år trots att det slagits på morgonen.

Halvbra foder kan vem som helst få in, så svårt är det faktiskt inte. Ska du ha in riktigt bra foder då krävs lite mer ansträngning och väder som samarbetar.

En fundering jag har!
Vad spelar kvoten egentligen för roll?

Om grovfodret innehåller 39g/kg foder smt rp och jag ger 15kg/dag så landar det på 585g smt rp, vilket väl är fullt tillräckligt för en häst på 600kg som rids lätt? Om vi tänker rent generellt, såklart behöver vissa mer.

Tänker man på kvoten 4,8 så tänker jag direkt att jag måste komplettera med extra protein men kvoten är väl såpass låg just för att energin är hög?
Alltså finns det ingen anledning att direkt ge massa extra protein? Eller tänker jag fel nu?

Det andra fodret som hade en kvot på 2,7 innehöll 21g smt rp /kg foder, vilket ger ett dagligt intag på 315g smt rp i 15kg hö och DÅ måste jag komplettera med extra protein? Men inte på det andra med kvot på 4,8?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar