Gullan86

Trådstartare
vi e kanske ute för sent men har skitsvårt att få tag på hö har det gått bra för er eller var det ett dåligt hö år i år?
vart brukar ni köpa hö? mest av privatpersoner eller? lös eller i balar?

Sv: hö?

Du är nog lite sent ute. Jag bokar varje vår hos samma bonde så att jag får till nästa vinter igen. Givetvis förutsatt hur bärgningen går. Men detta är en äldre bonde som kan sina saker och inte tittar på vädret på tv utan på sin barometer. I år var det svårt sa han men det gick, han fick nog bland de bästa skördarna här i kommunen.

Priset har inte gått upp för mig, fast jag frågade vad han ska ha i år (och gör så varje år). Tänkte att han kanske är för "blyg" för att be om högre pris. Tror däremot att det överlag ligger högre iår.

Är det inte enklast att försöka hitta någon att köpa av varje år och hela årsförbrukningen? Då får man bra kontakt och bra service tycker jag.

Jag har hittat bra hö, fick leta lite då min vanliga bonde inte fick in något av värde. Över medelvärde, småbalar och god hygiensk kvalité. Betalar 50 öre mer kilot än tidigare år men det är det värt. Tror du är lite sent ute, men håll modet uppe, var bara bered att åka längre!

I östergötland så blev det en fantastisk fin förstaskörd, men bara för dem som kunde uppbåda folk i början av juni. De som skördade efter almanackan, det är fler än man tror, fick sämre skörd. Andra och tredje skörd tar de flesta i vår närhet som ensilage, det är svårt att få tillräckligt långa uppehåll mellan skurarna senare under sommaren för att få bra hygienisk kvalité på hö.

Jag har hittat bra hö, fick leta lite då min vanliga bonde inte fick in något av värde. Över medelvärde, småbalar och god hygiensk kvalité. Betalar 50 öre mer kilot än tidigare år men det är det värt. Tror du är lite sent ute, men håll modet uppe, var bara bered att åka längre!

tack för peppingen det är verkligen svårt...flyttade från östergötland(och garanterat egen höskörd) till småland nu i höstas och flyttade hästen till nytt stall med endast en kompis där de inte fixat tillräckligt bra kvalite på höet därför vi e sent ute i år.

I östergötland så blev det en fantastisk fin förstaskörd, men bara för dem som kunde uppbåda folk i början av juni. De som skördade efter almanackan, det är fler än man tror, fick sämre skörd. Andra och tredje skörd tar de flesta i vår närhet som ensilage, det är svårt att få tillräckligt långa uppehåll mellan skurarna senare under sommaren för att få bra hygienisk kvalité på hö.

okej så det bästa är att köpa hö av förstaskörd eller?

jag bor tyvärr i småland numera....

Bor också i Småland och verkar vara riktigt ont om hö här i år men däremot en hel del som har fått bra hösilage! Om du har tur kan du ju kanske hitta någon som har pressat småbal om du inte får tag i bra hö...

Jag köper av samma bonde jag köpt de senaste tre åren. Förra året fick jag dock i slutet av vintern köpa på annat ställe för min bondes hö hade möglat.

Detta året har han fått in massor av fint hö (fick in massor i våras/början på sommaren, innan monsunregnen slog till) men han tror att han kommer att få förfrågningar från hästägare vars bönder väntade för länge. Han tror det kan bli kris för vissa att få tag på bra hö hela vintern.

Jag klarar mig hela vintern för min bonde säljer inte till nya. Bara det inte blir en sån där blöt fuktig vinter igen så höet möglar ........ :crazy:

Måste du ha hö då?
Kan du inte köpa hösilage?brukar vara lättare att få tag i...

hur fungerar hösilage då? behöver inte de användas upp rätt snabbt? har bara 2 hästar i stallet

Jag har hösilage men det är väldigt torrt, så jag öppnar balen och rullar ut och använder som löshö, (har två hästar).

Jo egentligen ska det användas upp på 3-4 dagar har jag för mig. Men så länge det luktar och ser fräsht ut är det ingen fara. Vi har storbalsensilage till våra två hästar, men å andra sidan har vi fyra kor med så det går ju åt ganska snabbt..

En annan idé kan vara planensilage. Det kräver i och för sig att någon kör dit med det lagom tid så man inte står utan mat, och det är inte alla som har planensilage heller. En del tar små fyrkantiga balar, det kan ju med vara en tanke. Bra hö är nog inte lätt att få nu, jag har med letat då min häst har silageförbud :crazy: Det enda jag fått tag i hittills (utan att behöva åka alltför långt) var lite grådassigt och trist, så det blev inget mer med det.. Halm i bra kvalitet har jag dock fått tag på! För en gångs skull.

Var i Småland bor du? Är smålänning jag med :p

Vi köper 13-kgs balar från grannen. De har gott om hö i år. Jättefint grönt med jättebra värden.

jag bor i tingsryds trakten. vet inte är det långt ifrån dig?
har nyss flyttat hit ifrån östergötland så ja har ingen koll tyvärr...
hoppas på att få tag på nåt ska ringa en bonde imorn som ja fick nr till men anar att de e slut där med...hoppas inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 553
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka