Sv: HÖ!

Min häst grundvaccinerades mot botulism i höstas och jag betalade 400 kr för den första och 300 för vardera av de två som följde.

Visst, botulilsmvaccinering är lite osäker, eftersom det finns flera varianter av sjukdomen. Men om jag låter vaccinera min häst så har jag i alla fall gjort vad jag har kunnat för att han inte ska drabbas av den, givetvis i kombination med att se till att fodret håller hög kvalitet.

KL

Vi använder hösilage/ensilage till alla våra djur. Dom pinkar inte mer av det, om det inte är rejält blött, men det har vi bara fått en gång. Vi ger dem även hö, och där märker man att höet är "starkare" än silon, så det går heller inte att anta att något av det skulle vara bättre näringsmässigt. Det beror ju på när det slagits. Vi har heller inte vaccinerat hästarna mot botulism då sjukdomen än så länge är ganska ovanlig. Är man dessutom försiktig vid skörden så är risken ganska liten att man skulle få med bakterier.

Det går jättebra att fodra med hö/ensilage!
Det du behöver tänka på då är att ta reda på torrsubstansen i silaget (hur stor procent av det som är torrt) eftersom hösilage och ensilage innehåller mkt mer vatten än vanligt hö gör.
Det innebär att man behöver ge mer av detta än av vanligt hö, för att hästen ska få i sig det den behöver.

Sen behöver den ju vaccineras mot ngt som heter botulism, men det är det bara att prata med din veterinär om:)

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 866
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka