Hö vattning

T

Tomaten

Finns det inga altenativ till att blöt lägga höet?
Jag menar vägar saltar man för att de inte ska damma, jag ska ju inte strö väg salt över höet, det var bara ett exempel! :)
jag vet inte riktigt hur jagska lösa det där med blötläggning av höet i vinter. Hösilage och annan "plast" mat får jag inte tag i, annat än i STOR bal så det är något jag inte vill göra.

finns det något annat eller är det bara att doppa höet? :smirk:

Sv: Hö vattning

klockan e mkt o jag hänger inte riktigt med..men...lägg de i ett hönät o doppa eller spola av det...för de e väl dammet du vill bli av med? :smirk:

Jo, klockan är nog mkt :rofl: Alternativ till att blötlägga höt, att slippa alltså. Mig veterligen finns det nog inget.

Vet att när jag var ung visade de på GBG-mässan stora skåp där man satte in lådor med gräsfrön. Inuti skåpena producerades ånga och värme. Sedan grodde de här frömattorna och vips (efter ett antal dgr) kunde man slänga in en sådan där matta/härva med "gräs" till hästen. Skulle tydligen ersätta hö och eller utegång? Kom från Tyskland om jag inte minns fel. Och minns ngt fel gör jag säkert då det var lääääänge sedan detta.

Det är ju just det jag inte vill, de är ju jäkla trist till vintern när vattnet fryser osv.:smirk:

hehe, vilken cool grej.
ne, det finns väl inte det men jag tänkte OM det fanns så vet nog bukefalisterna om det.

Varför ska du vattna höt? Har du en hosthäst eller är höt dammigt? Dammigt hö = mögligt så jag skulle nog byta till ett annat parti om jag vore du.

Om du har ett dammigt hö - köp annart parti.
Om du har en häst som hostar trots bra hö - prova med hösilage.

Vid vattning av hö är det bara de största partiklarna du får bort, allt mindre är kvar så det är i stort sett lönlöst.

Du kan ånga höet med, men det är ju i princip lika trixigt som att blöta. Men du, visst kan du få tag i småbalshösilage. Jag vet flera i din trakt som använder det, och om inte annat så går HorseHage att få tag på över hela landet!

Jag har en häst med bronkit, måste toppa höet i en stor tunna.
annars hade jag köpt ett annat hö.

lundsbo skrev:
Om du har ett dammigt hö - köp annart parti.
Om du har en häst som hostar trots bra hö - prova med hösilage.

Vid vattning av hö är det bara de största partiklarna du får bort, allt mindre är kvar så det är i stort sett lönlöst.

Nja, vid blötläggninga v hö i 20 minuter så binder du ju även småpartiklar/får de att svälla så hästen inte andas in de små partiklarna. Fast du får ju en kort hållbarhetstid på det blötta höet.

Vattna höet med melassvatten, det blir klibbigt och bra så att dammet binds till höet.
Glöm bara inte att räkna med melassen i din foderstat.

Alexandra_W skrev:
Nja, vid blötläggninga v hö i 20 minuter så binder du ju även småpartiklar/får de att svälla så hästen inte andas in de små partiklarna. Fast du får ju en kort hållbarhetstid på det blötta höet.

Ja, och alla kvalster, mögelsvamp, blötdjur & pälsdjur tycker det är toppen!

och vad är melassvatten, något speciellt eller bara melass blandat med vatten?

lundsbo skrev:
Ja, och alla kvalster, mögelsvamp, blötdjur & pälsdjur tycker det är toppen!

Inte om u blötlägger det 'lagom' tid (för kort och det har rätt dålig effekt, för länge och du bärjar få tillväxt av de små jäklarna du raddade upp) och hästen äter upp det tillräckligt fort.

Men jag är INGEN vän av blötläggning, men visst går det, me n det är ett förbaskat jobb och måste göras rätt för att det ska bli bra.

Tomaten skrev:
och vad är melassvatten, något speciellt eller bara melass blandat med vatten?
Det är just melass utblandat med vatten.
Melass är väldigt segt.
Men med litet vatten i så går det att vattna hö med.
Utblandad melass går inte att spara.
Då även konserveringseffekten går förlorad när man häller vatten i melassen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 205
Senast: Horse1738
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama