hö till "lösdriftshästar"

G

Gifted

Det här är mest en tråd för att jag ska skriva av mig. är helt tokig på stallägarna och en del av inhysingarna i stallet där min"fd" islänning står.
Jag har egentligen inget med detta att gör då jag inte rider hästen längre eftersom jag köpt egen, men eftersom han var som min i nästan fem år så kan jag inte låta bli att bry mig och bli upprörd.

Dessa hästar går ute i flock, dygnet runt och har ett vindskydd som är inte riktigt så stort som det borde ( för att uttrycka sig snällt) det är ca. 7 hästar i hagen som är mycket stor, vilket är bra, MEN nu till problemet, de ska få 1kg hö/fodring TRE fodringar/dag. alltså, får dessa hästar med undermåligt vindskydd och dygnetrunt utevistelse 3kg hö/dag. det finns tillgång till stall om man vill ta in hästen och stödfodra, men inga in/utsläpp ingår så det får man sköta själv.

Jag tycker detta är så sjukt så jag finner inte ord för det. Min vbl-tjej som står inne på nättterna äter ca 15kg hö/dygn.
Jag vet att det är skillnad på raser osv, men snälla.
Motiveringen till att de ska få så lite är att de blir tjocka annars...nej det håller inte i mina ögon.

Sv: hö till "lösdriftshästar"

hej!
Kan du fråga efter analys på deras hö?
kan räkna ut en foderstat åt dom.
blir själv upprörd över detta. En islänning ska äta minst 6kg hö för att få i sig Ts-halten.
Har du bilder på dom?
Du kan väl mejla mig om mer info.
Är van själv att hästar ska äta 15kg hö.
Vi har fritt på hö till nordsvenskar som är kända för att bli feta men det funkar bra.
snälla mejla mig. vill hjälpa dig och dessa hästar
chip_lady@hotmail.com
varma hälsningar cissy

Har själv lösdrift till mina hästar, dock inget vindskydd utan ordentligt, med cementplatta, tre väggar, och tak. Har även portar så jag kan stänga in dem helt om jag vill.

Har en travare, och en d-ponny, båda är lättfödda, men de får:

Morgon- En höbal=12kg
Lunch= 6kg
Eftermiddag=6kg
Kväll=12kg

Nu har jag inte så stor koll, ex, kanske ena hästen äter lite mer än den andra, men båda är i bra hull, dock lite tjockare, men det behövs inför vintern, de är glada, pigga, och mätta, då de inte alltid äter upp allt hö, utan lämnar lite och kommer tillbaka senare och äter.

Brukar ha fri tillgång till hö, när det blir riktigt kallt.. Min minishettis åt mer än 3kg per dag, när jag hade honom!

Dom ska väl antagligen bantas :devil:. Och då skojar jag inte. I sådana stall får man tillskottsfodra några timmar för att inte behöva ha dåligt samvete.

oj tack gifted! du tog upp mitt problem! det är min häst hon pratar om .. och ja har precis skrivit en tråd om detta för jag behöver värkligen hjälp!!! 3kg hö.. någon som har eller vet något vetenskapligt bevisat på hur mycket de ska ha per dygn som jag kan trycka upp i deras ansikten?????

för de ända ja får när ja påpekar att de får för lite " de blir juh så feta" men oj oj .. jag anser att hästar blir inte feta av hö.. inte av rätt mängd.. RID hästarna mer anser ja.. :O

jag blir rent utav förbannad på dem när de säger att hästarna blir feta.. :(

hejsan tack för länken den ska jag genast skriva ut! tack tack!

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar