Hö -> Silage

M-oaa

Trådstartare
Hej igen.
Jag har ett D-ponny-sto på 16 år.
Hon äter 7 kg hö om dagen och 1 kg silage i hagen.
Vårat hö är inte sådär jättebra, och hon har börjat hosta lite på senaste tid, då kom jag på att det kanske var för höet.
Så vi hade tänkt byta till silage. Men kan man byt allt på en gång? Eller hur ska jag göra?
Hon tycker dels själv att silage är godare åså.. Men hur ska jag göra?

/ Frågetecken.
 
Sv: Hö -> Silage

Byt direkt till hösilage eller silage! Om hon hostar nu och du fortsätter med samma hö kan hästen utveckla kvickdrag.
Byt gradvist ut maten, blanda gärna både hö och silage men blöt höet. Att blöta höet tar visserligen inte bort mögelsporerna men de hjälper iaf lite grand. Magen och tarmen måste få vänja sig med det nya grovfodret.
Om du byter från hö till silage bör du succesivt byta ut fodret i 4-5veckor innan du helt övergår till silage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 148
Senast: lizzie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp