Hö problem

Matten

Trådstartare
De senaste 2-3 åren har vi haft problem med att höet möglar/blir dammigt :devil:. Beror väl antagligen på de milda vintrarna. Tänkte försöka undvika detta problemet i år...men hur? Jag vet att det bästa är att "packa in" höet med halm, men det är tyvärr ingen lösning, då det är svårt att få tag i halm här(+ att vi har lite förvaringsmöjligheter) Har hört talas om fiberduk? Kan det vara något? Någon som har bra tips?
Mvh. Matten

Sv: Hö problem

Ofta möglar det om man har stenladugård. Du kan ta hem mindre partier och salta lite på höt.

Kanske inte det svar du vill höra, men har du funderat på ensilage? Vi har mycket bra förvaringsmöjligheter i vår tork men det möglar ändå med den typ av vintrar vi har. Därför tar vi huvuddelen av fodret som ensilage, vi har inte råd att dumpa tonvis med foder varje år.

Kanske inte det svar du vill höra, men har du funderat på ensilage? Vi har mycket bra förvaringsmöjligheter i vår tork men det möglar ändå med den typ av vintrar vi har. Därför tar vi huvuddelen av fodret som ensilage, vi har inte råd att dumpa tonvis med foder varje år.

Jag kan bara hålla med om att det är bättre att satsa på ensilage/hösilage. Det går i stort sett inte att få hö att hålla.

Annars är det att varmluftstork och höet löst uppe på skullen som borde fungera.

/Camilla

Annars är det att varmluftstork och höet löst uppe på skullen som borde fungera.

Det är normalt inget problem att få förstaskörden riktigt torr (vi kör vanlig tork). Det är återfuktningen från september och framåt som är bekymret för de flesta. Sedan finns det förstås de som inte lyckas få det torrt i samband med skörden, men det är ju en helt annan sak.

Sådan där väv som man har över odlingar funkar jättebra att ha över höet för att undvika fukt utifrån. Sedan bör man stapla höet en bit från väggarna så ingen fukt drar direkt in på höet. Häng upp presenning på väggarna för att hålla blåst och fukt ute. Lägg även papp på golvet innan höet staplas så slipper man fukt underifrån.
Vi klarade oss med bara några få dåliga balar i år, dessa låg dessvärre oskyddat ut mot en vägg där det blåste in.

Hej! Hade GÄRNA använt ensilage, men vi bor inte i "häst täta" skåne precis :angel:, så småbalat ensilage växer inte på träd här. Tyvärr så är vi bara 3 stora hästar o 3 ponnisar så stora balarna funkar inte heller...Alltså blir det hö :crazy:. Men det borde funka om man förvara det på ett ganska dragfritt ställe ev. hänger upp presenningar, lägger något i botten, saltar, lägger på fiberduk + att man försöker skydda den kortsida av balen som är "avklippt" hö. Kan det bli bra?
Mvh. Matten

Ofta möglar det om man har stenladugård. Du kan ta hem mindre partier och salta lite på höt.

Nya studier visar att det spelar ingen roll om man saltar eller ej. Det har lika lätt att mögla iaf.

TS: Stapla halmbalar längs väggarna samt även över allt hö.

Tyvärr så är vi bara 3 stora hästar o 3 ponnisar så stora balarna funkar inte heller...

Med så många hästar borde storbal inte vara något problem om du inte har de allra största balarna. Har du räknat på hur mycket hö du gör av med per dag och räknat om till ensilage?

Det är normalt inget problem att få förstaskörden riktigt torr (vi kör vanlig tork). Det är återfuktningen från september och framåt som är bekymret för de flesta. Sedan finns det förstås de som inte lyckas få det torrt i samband med skörden, men det är ju en helt annan sak.

Den bonden som jag vet gjorde så han hade kvar höet löst på skullen och vände i det och använde även varmluftstorken regelbundet under resten av året för att det inte skule återfuktas heller, och balade sedan i samband med att kunden kom och hämtade.
Men som du säkert räknat ut blev det inget billigt hö, men det hade superkvalite.

/Camilla

Vi har fem stycken hästar och tar hem storbalar hö-ett par åt gången -som vi lagrar på en saltad lastpall med fiberduk över.Det håller sej bra den tid det räcker.Tycker inte det funkar att börja med hösilage än eftersom det fortfarande är så varmt ute att en öppnad bal inte håller så länge.

Vi har fem stycken hästar och tar hem storbalar hö-ett par åt gången -som vi lagrar på en saltad lastpall med fiberduk över.Det håller sej bra den tid det räcker.Tycker inte det funkar att börja med hösilage än eftersom det fortfarande är så varmt ute att en öppnad bal inte håller så länge.

vi har haft silage HELA sommaren, 12 hästar, och spritt ut balen dvs tagit bort plasten helt och spridit ut silaget. en bal har gått åt på ca 3 dagar och det har hållit sig helt fräsht. vi förvarar det svalt och mörkt i en maskin hall.

Har inte så mycket att komma med när det rör denna frågan. Vi köper hem hö eftersom vi inte tar något själva. Ett bra ensilage är horsehage, det finns i småbalar. Vi köpte sådanan för eftersom vi bara har två hästar, och jag har för mig att det inte är så dyrt heller. Kolla om det finns någon i din närhet som säljer det, det är ett kanon foder..=)

lägg lastpallar på golvet under höt. Om hårdpressade balar: sprätta upp dem så det blir mer poröst.
Halm runt ska ju vara bra också.
Luftdrag vid förvaringen är förstås bra, men inte blöta vindar.
Köpa hem mindre mängder åt gången så det inte blir så många lager höbalar ovanpå lastpallarna (i trä).

Hej! Hade GÄRNA använt ensilage, men vi bor inte i "häst täta" skåne precis :angel:, så småbalat ensilage växer inte på träd här. Tyvärr så är vi bara 3 stora hästar o 3 ponnisar så stora balarna funkar inte heller...Alltså blir det hö :crazy:.
Mvh. Matten

Själv har jag bara tre... Två stora och en unghäst.. Ändå använder jag storbal.
Lite beroende på väder.. men i bästa fall hinner de äta upp nästan hela balen.
Är det kyligt så räcker balen lite längre. Är det varmt så måste den konsumeras fortare. De har fri tillgång ute i hagen. (dock inte i form av en bale) Jag lägger i stället ut så pass mycket att det räcker hela dagen och blir lite över.

Förra vintern var första gången jag använde ensilage. Väl medveten om att hästantalet är litet för en så stor bal så fick det bli så ändå.
Tidigare vintrar har jag kasserat mängders mängder med hö som fått mögelinslag under lagringen. Detta trots ett bra höslinne.
Fick visserligen kassera även av ensilaget... men betydligt mindre än vad jag räknat med... och betydligt mindre än när jag hade hö... Jag tror alltså att du mycket väl skulle kunna använda storbal och inte behöva kassera något. Du har ju andå tre munnar mer än mig att mätta.

Ett litet förtydligande skall dock in här. Jag börjar inte ge av ensilget förrän det börjar bli ordentligt kyligt ute. Dvs någon gång i månadskiftet nov-dec.
Fram tills dess blir det hö. Det hämtas i småpartier hos höbonden. Tar hem för ett par veckor åt gången.

Jag tycker det fungerar bra att täcka in höt med halm, vara noga och lägg tillbaka halmen när du börjar ta av höt. Luftfuktigheten kondenserar då i halmen men transporteras inte ned till höt.

Under alla år som jag har haft häst så har jag alltid haft "vanligt hö tills för ett par år sedan.
Jag hade tagit hem hö ca 5 ton som jag brukar, får plats lagom på logen. Hade lagt det på pallar så det kom upp från golvet (god ventilation under), sen hade jag halm runt om precis som jag alltid har haft.
i oktober mån när vi hade fodrat med höet ett tag upptäckte jag till min förtvivlan att höet var mögligt, började rota igenom och ju mer jag kollade ju fler balar var angripna. Det slutade med att jag fick resa ut precis allt och bränna det på bål. Både dyrt och väldigt arbetssamt.
Nu tänker ni förstås att det inte varit torrt, men enligt min leverantör så ska de varit av mycket god kvalite. Han värgrade att ersätta något utan skyllde på att vi haft pallar under höet och att fukten måste kommit det hållet.
Så jag fick gott stå där med min aska och inget hö.

Sen dess så har jag gått över till hösilage, när vi inte har så många hästar så är det minibalar annars så är det storbalar. Har inte haft något som helst problem sedan det blev hösilage. Lätt att hantera, inget dam och inget mögel. Framför allt älskar hästarna det!:love:

Det är ett stort problem att förvara hö, särskilt under så mildra vintrar som et varit de sista åren.

Se till att du packar höt riktigt tätt, på samma sätt som när du murar.

En riktigt packad hög med hö i småbal blir nästintill lufttät... vilket gör att det bara är balarna längs ytterkanterna som blir återfuktade och möglar.

Se till att höhögen inte är för liten (det blir bättre lagrat i en stor hög) och att den har så liten yta utåt i förhållande till volymen som möjligt.

Att lägga balarna på lastpallar är en dålig idé då den fuktiga luften kommer in underifrån... vilket leder till mer mögel.

När ni får löshö, även om det är halvdåligt, så lägg gärna detta "utanpå" höhögen så tar detta åt sig fukten medan de inbäddade balarna klarar sig.

Att salta höt har synnerligen begränsad effekt, det är mest bara nervlugnande för matte.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama