Sv: Hö problem
Under alla år som jag har haft häst så har jag alltid haft "vanligt hö tills för ett par år sedan.
Jag hade tagit hem hö ca 5 ton som jag brukar, får plats lagom på logen. Hade lagt det på pallar så det kom upp från golvet (god ventilation under), sen hade jag halm runt om precis som jag alltid har haft.
i oktober mån när vi hade fodrat med höet ett tag upptäckte jag till min förtvivlan att höet var mögligt, började rota igenom och ju mer jag kollade ju fler balar var angripna. Det slutade med att jag fick resa ut precis allt och bränna det på bål. Både dyrt och väldigt arbetssamt.
Nu tänker ni förstås att det inte varit torrt, men enligt min leverantör så ska de varit av mycket god kvalite. Han värgrade att ersätta något utan skyllde på att vi haft pallar under höet och att fukten måste kommit det hållet.
Så jag fick gott stå där med min aska och inget hö.
Sen dess så har jag gått över till hösilage, när vi inte har så många hästar så är det minibalar annars så är det storbalar. Har inte haft något som helst problem sedan det blev hösilage. Lätt att hantera, inget dam och inget mögel. Framför allt älskar hästarna det!
Det är ett stort problem att förvara hö, särskilt under så mildra vintrar som et varit de sista åren.