Hö priser???

Sv: Hö priser???

Jag tycker det låter dyrt om inte det ingår både analys och transportering i det priset.

Vi betalade ju för an guds skull 2 kr kilot för vårat hösilage förra året :eek:

Beror ju på vart i landet du bor, hur sommaren varit, om det är "höbrist" eller "hö-överflöd" runt i kring där du bor..Men tycker det låter som ett relativt normalt pris.. Förresten, är det inkl / exkl. moms ??

Betalar 1.80:-/kg inkl moms för småbalat, ekologiskt hö med mkt bra värden. Hemkörning inår vid större mängd beställd.

Znurro

*suck* skrev:
Beror ju på vart i landet du bor, hur sommaren varit, om det är "höbrist" eller "hö-överflöd" runt i kring där du bor..Men tycker det låter som ett relativt normalt pris.. Förresten, är det inkl / exkl. moms ??

Priset är inklusive moms, ja när detta höet togs in var det ju värmebölja här i södra Småland, sen juli regnade ju bort!
Jag vet inte riktigt om bönderna här nere fick in gott om hö iår? Ingen som är bonde här på Buke eller känner nån bonde som vet???

:)

Vi tar eget hö. Om vi säljer så ter vi 2kr/kg.Hörde av en kompis som gav 1.80+moms. Och då var det inte höjdar kvallite.

Jag betalar 2kr/kg för analyserat hösilage i stora fyrkantsbalar (38smp, 8,7MJ)
Levererat till stallet.

Jag betalar 1,50 och hämtar då själv, en transport åt gången. Får hö från samma ställe genom hela året, och den mängd jag behöver. Analysen i år var 8,2 MJ/ 41 smb rp. Samma pris för uselt hö förra året.

Fick jag ett hö med för mig optimala värden (5-6 MJ och ca 40 smb rp skulle vara bra till våra hästar) så betalade jag gärna 2,50 för det. Det skulle ge oss en foderstat som i princip enbart bestod av grovfoder och då i större mängd än i dag, vilket passar våra islandshästar med lång daglig utevistelse utmärkt.
Har inte tagit med hygienaspekten - men givetvis skall denna vara god.

Det finns ju tydligen pågående diskussioner om detta också:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=31301

1:/kg.Skulltorkat.Får hämta själv,men det är det värt!
Jättebussig bonde.Är det någon bale som legat illa i lagringen slänger han den!
Både hästarna och jag är mer än nöjda!

jag betalar 1.25/kg billigaste häromkring skulle jag tro, höet finns på skullen och det är jättefint! :)
alla i stallet var med och skördade, sedan blev vi bjudna på skördefest ett par veckor senare. Jobbigt! = Men VÄLDIGT roligt!!! :banana:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 365
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 118
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama