Hö på tävlingsdagen?

Mack_Lobell

Trådstartare
Ger ni hö på tävlings dagen? På morgonen och i transporten? Har hört att det inte är bra att ge, för det tar så lång tid för magsäcken att bryta ner det...
Vad gör ni? Hö eller inte? :)

Jag går steget längre än Martha, jag knyter även upp hönätet i boxen. Konsumtionen är inte så stor men de har något vettigare att göra än att vanka runt runt i boxen.

Hö som vanligt innan tävling - primadonnan skulle inte bli lätt att tas med utan mat. Dessutom hö i trp då hon behöver det som "terapi" för att hålla sig lugn. Jag har då inte märkt av några negativa effekter med högivan, snarare tvärtom.

Mulig jeg er helt på viddene nå, men mener bestemt å ha lest noe om at høy på konkurransedagen ville være med å dempe eventuell melkesyre?

Treneren på stallen vår pleier å gi frokost som vanlig. Hesten får høynett på hengeren som han tar ut underveis til banen (hvis de skal lengre enn den nærmeste såklart). Så hans har høy frem til 3-4 timer før varming.

Det finns ju en invändning mot hö i transporten och det är ju transportsjuka.

De jag brukar åka med ger hö som vanligt och sedan även i transporten.

jag tycker att man bör undvika att ge hö i transporten. dammet virvlar runt oerhört mycket vilket kan vara förädiskt för känsliga hästar. tror oxå att fler hästar än vi oroliga hästägare klarar att åka utan hö.

sen finns det ju undantagen som steppar om de inte har något att göra. de måste ha något att pilla på. det bästa vore ju om de kunde få hösilage eller i alla fall, vattnar hö som dämpar dammet något.

jag tycker inte att man ska lära unghästar att de alltid får hö i transporten. självklart ska den få nån belöning, som lite havre eller nån morot.
men sen inget under resan. såvida man inte åker väldigt länge såklart. :rofl:

så här skulle jag iaf gjort med mina hästar, om jag hade haft några. :rofl:

kram :bump:

Höar som vanligt, men ger inget hö när vi väl kommit in till banan innan start!

Ger även hö i transporten.

Ja dom får hö i tävlings boxen också! alles före start men bara lite så dom håller sig lugna :d`//Sandra

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 310
Senast: corzette
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 481
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 991
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar