hö nät eller inte ??

L

lafantasta

Min häst strör ut sitt hö över hela boxen på nätterna;; det ligger hhö överallt. Har hört att hö nät inte är så bra för att dom hänger för högt och det blir liksom en onaturlig ät-ställning, inte från marken,,, är hö nät ändå bra eller ska jag låta hästen strö ut höt??
 
Sv: hö nät eller inte ??

lafantasta skrev:
Min häst strör ut sitt hö över hela boxen på nätterna;; det ligger hhö överallt. Har hört att hö nät inte är så bra för att dom hänger för högt och det blir liksom en onaturlig ät-ställning, inte från marken,,, är hö nät ändå bra eller ska jag låta hästen strö ut höt??

Visst är det rätt att det är bäst utan hönät, men om hästen under dagarna får sitt hö från marken ute i hagen så är det inte så farligt. Hellre det än att jämt få kämpa med rengöring av boxen och få slänga massor av intrasslad spån. Min ena häst behöver hönät av samma anledning, den andra inte. Själv binder jag inte hönätet för högt. Ser istället till att den fästs i balsnören som kan gå av om hästen råkar fastna. Vilket han gör ibland.

Hälsning Maja
 
Sv: hö nät eller inte ??

Min häst gör ocskå så. jag tänkte så här att hon kan ju äta i sin naturliga ställning ute i hagen, så kan hon få ah hönät i boxen. För det blir ju ett rent helvete att mocka. Vet inte om ställningen är så farlig, men det är ju helt klart att det inte är den naturliga ställningen. så ge du din häst ett hönät.:rofl:
 
Sv: hö nät eller inte ??

Om hästen drar ut allt hö är ju helt klart hönät att föredra. Både ur ekonomisk synvinkel,och faktiskt för att vissa hästar ju vägrar äta höt om det blandats med smutsigt strö, och därför står hungriga hela natten. Så får den hö/gräs på marken under dagen så kör med hönät i boxen du!
 
Sv: hö nät eller inte ??

Det där har man varit med om några gånger ;) Men kan man inte spika upp några brädor i ett hörn, alltså från golvet och upp ca. 50-70 cm och ha höet där. Dels så äter hästen fortfarande från "golvet" men kan inte strö ut det över hela boxen om någon förstår vad jag menar :D jag gör en snabb teckning i paint :)

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2150017.html

typ något sådant :D

Lycka till

//Smulis
 
Sv: hö nät eller inte ??

Anledningen till att man säger att hästar inte ska äta ur enbart hönät och krubba, är att när hästen äter från marken stretchar den ut nacken och ryggen på ett naturligt sätt. Vilket i sin tur betyder att man förhoppningsvis slipper ha en häst som får ryggont. (De kan ju få ont ändå!)
 
Sv: hö nät eller inte ??

Risk finns för hakar på tänderna pga ätställningen.
 
Sv: hö nät eller inte ??

Jag gillar inte hönät. Risk att de kan fastna och trassla in sig i det. Tycker dessutom att det blir en onaturlig ätställning för hästen.

Kan du inte lägga höet i en stor balja eller en avsågad plasttunna? Det hindrar ju hästen lite från att dra runt höet och kliva i det.
 
Sv: hö nät eller inte ??

Min häst har haft boxvila och då fick jag snabbt problem med hö i hela boxen. Jag satte upp en "höhäck" i boxen. Finns att köpa på hos tex. www.nordpost.se. Kolla under häst-stall häst. Inget problem med hö i boxen, och dessutom tar det ganska lång tid för hästen att äta och få ut höet ur hö-häcken så de håller sig sysselsatta länge. Har fungerat kanonbra. Nu sitter den i fönsterhöjd vilket väl inte är optimalt om man ser på hur hästen äter. Det bästa är väl om hästen äter höet från marken. Min häst har lite problem med tänderna, och då har min vet, sagt att det är bäst att hästen äter från marken för att få naturlig slitning på tänderna. Men har man en häst med bra tänder tror jag inte att det är några problem att ha en hö-häck så högt upp. Skulle inte våga sätta den lägre med tanke på om hästen rullar runt i boxen oxh kan då stoppa in en hov.
 
Sv: hö nät eller inte ??

jag ger min hönät på kvällen och på marknivå morgon och lunchen, det funkar bra för oss ;)
 
Sv: hö nät eller inte ??

jag har själv haft en likande tråd ute här på buke, om min 3 åring som var ett hopplöst hö fall, men nu äter hon sitt hö i hönät på nätterna, funkar väldigt bra och hittils har hon inte fastnat, testade att ha höpåse ett tag, emn den tyckte hon inte om, testade också balja och likande vilket inte funkade, så nu kör jag på med hönät, hon äter frukost, lunch och eftermidas foder ute på marken i naturlig ställning och får då sitt natt hö i hönät det foder målet hon står inne i box, det vart stor skillnad direkt, och hästen min vart finare i hullet eftersom hon fick i sig allt foder. :)
 
Sv: hö nät eller inte ??

min häst gör precis som din. Och när höet ligger blandat med spånet så äter hon det inte! Jag valde hönät, eftersom hon även lätt faller ur hull och hon behövde få i sig så mycket hös som möjligt´. Man kan ju också bygga nånslags hökrubba. Hade jag haft eget stall så hade jag gjort det istället!
 
Sv: hö nät eller inte ??

jag har till min unghäst en avskuren plasttunna stående på golvet(har rundat kanterna med slipmaskin) som jag fäst med två stycken spännband runt en av hörnstolparna i boxen. fungerar jättebra! eftersom den är mjuk så tål den både sparkar, bett och nyfikna unghästar. den är ca 80 cm hög och rymmer ca 15 kg hårdpressat hö. rekommenderas varmt:idea:
 
Sv: hö nät eller inte ??

knapp.

jag ger min häst den största givan i hönät, sedan får han hö 2ggr till på backen inne i boxen och 2ggr ute.
alltså äter han ur hönätet ca 2h och ifrån backen övriga timmar.
 
Sv: hö nät eller inte ??

Har du hö i småbalar eller rundbalar? Min häst strör ut sitt hösilage om jag inte har det i hönät, men inte höt hon får i småbalar. De sliter upp det som är i rundbalar och då följer massor med som hamnar på golvet och blandas med det äckliga så att de inte äter det. Min häst får sitt hösilage i hönät och höet i en stor krubba.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp