Hö med dopp?

S

Snuffus

Har en kuse som gärna doppar sitt hö i vattenhinken när han äter.
Men bara om hinken finns på ett bra avstånd till höet:d, har väl inte tänkt speciellt på det tills ngn sa att det inte var bra:confused:.
personen sa att hästen då hade fel på bakteriefloran i magen eller i tarmen och att man skulle ge a-fil mot detta "problem"!
I övrigt har han bra hull lite åt det rundare hållet, tänderna är rätt så nyraspade inga problem med munnen när man rider osv.
Undrar om det är ngn som hört ngt om detta?

Sv: Hö med dopp?

Beskriver du vår Dacke? x) Han doppar också höet.
Har aldrig hört att det skulle vara dåligt, men man lär sig väl något nytt varje dag.
Har väl mest tänkt att han inte gillar att det är torrt :angel:

Vår pålle doppar också och jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt. Jag har trott att det blir lite "torrt" i munnen på dom och att det s.a.s. spills ner hö i vattenhinken, men jag har också hört hästar som faktiskt lägger ner allt hö i vattenhinken innan de äter.

Var hade din bekant hört detta? Låter skumt, det borde väl inte spela någon roll om hästen doppar höet i vattnet innan han äter eller om den dricker efter att han ätit hö? Man kan ju f.ö. vattna höet om man har en häst som är känslig för damm och det skulle väl heller inte vara bra då?

Min häst doppar också höet, om vattenhinken står nära. Om inte, eller när han bara har vattenkopp, så äter han höet torrt. Men helst doppar han. Därför har han numera en vattenbalja som står bredvid höet, eftersom han verkar föredra det. Jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem och jag vet många hästar som gör det! Men det kan säkert vara sant, min häst verkar må bra i alla fall och får dessutom jäst, som ska hjälpa magen bl a.

Det är tydligen vanligt att hästar med någon typ av magproblem (magsår) vill doppa sitt hö i vatten.

Spännande. Vet du någonstans man kan läsa mer om det?

Vi har en valack som doppar sitt hö väldigt mkt. han är väldigt lättstressad. Nästan så fort man kommer in i stallet börjar han gäspa, fippla med munnen och ha sig det kanske ha någon kombination. Jag har trott att han haft lite dåliga tänder (han blev kollad i munnen första gången som 22-åring:crazy: ).

Våra hästar har alltid doppat höt. Dom har inga problem med sina magar. Har haft en häst med magsår han doppade inte sitt hö men drack väldigt mycket vatten.

Vi fodrar med två olika sorters ensilage i vårt stall varav den ena sorten är mycket torrare än den andra. När min häst får av den "torra" sorten så doppar han nästan varje tugga, när han får av den blöta sorten så doppar han inte.

Min doppar och dricker frekvent om hon har tillgång till vatten i närheten av höet. Så nu när hon inte ska röra sig har jag höet precis vid vattenhinken.

Hon är lite av en maghäst och är inne på sin tredje vecka med butta, så det är inte så konstigt om magen svider lite just nu.

min gör det....och har problem med tarmfloran.

Jag har också läst något om en undersökning där man kom fram till att hästar som doppar höet ofta har magsår.
Och att det inte var så himla lätt att upptäcka detta, dvs ägarna var inte medvetna om att hästen hade magsår..

Inget konstigt alls.
Hästarna skulle ju helst vilja ha gräs.

Vi föredrar ju oxå färskt:cool:

Jag har också läst något om en undersökning där man kom fram till att hästar som doppar höet ofta har magsår.

Vilket innebär att vår valack har magsår när vattenhinken hänger nära höbingen.
Om den hänger på motsatta väggen doppar han inte höet, så då har han inte magsår:p

Immer

Min ena häst doppar sitt hö i vattenhinken. Jag tror inte att det kan vara farligt då man vid hosta får rådet att blöta höet.

Det är tydligen vanligt att hästar med någon typ av magproblem (magsår) vill doppa sitt hö i vatten.

På vilket sätt skulle doppat hö avhjälpa/lindra magsår? Vilken är källan till detta påstående, skulle vara intressant o läsa för vi har flera hästar som tycker om o doppa sitt hö i vattenhinken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 136
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Phadrah
·
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!