Hö med dopp?

Sv: Hö med dopp?

Har en kuse som gärna doppar sitt hö i vattenhinken när han äter.
Men bara om hinken finns på ett bra avstånd till höet:d, har väl inte tänkt speciellt på det tills ngn sa att det inte var bra:confused:.
personen sa att hästen då hade fel på bakteriefloran i magen eller i tarmen och att man skulle ge a-fil mot detta "problem"!
I övrigt har han bra hull lite åt det rundare hållet, tänderna är rätt så nyraspade inga problem med munnen när man rider osv.
Undrar om det är ngn som hört ngt om detta?

Många som håller på o ger sina hästar fil och diverse andra mjölkprodukter, enligt min veterinär kan det orsaka störningar i tarmfloran istället eftersom den vuxna hästen inte är gjort för att dricka mjölkprodukter. Kolla först av med din veterinär innan du laborerar på egen hand. Tror inte det är något fel på din häst om han är fin i hullet och bajset är som det ska. Föredrar nog helt enkelt lite blötare hö och doppar det därför.

*kl*

hittade bara detta:
http://www.gavlehasttandvard.com/vanliga_fragor/vanliga_fragor.htm
Utdrag ur länken:

" Varför doppar min häst höet i vattenhinken?
Det beteendet ser man hos hästar som är mycket öm i sina käkleder. Det gör för ont att tugga och för att underlätta tuggandet så blöter de maten. Åtgärden är att man lokaliserar felet som ger spänningen och tar bort exempelvis hakbettet. Käklederna läker vanligtvis på 3-8 veckor och därefter så slutar hästen med sitt doppande.
"

*kl*

hittade bara detta:
Utdrag ur länken:

Det beteendet ser man hos hästar som är mycket öm i sina käkleder. Det gör för ont att tugga och för att underlätta tuggandet så blöter de maten. Åtgärden är att man lokaliserar felet som ger spänningen och tar bort exempelvis hakbettet. Käklederna läker vanligtvis på 3-8 veckor och därefter så slutar hästen med sitt doppande.
"
Ach so.
de vill ha mer kunder.:idea:
Vet ingen häst som inte blöter- om de har möjlighet.
alla har förstås ömma käkleder.

Denna personen hade pratat med en travtränare och helt enkellt bara sagt till denne att det var så "gulligt" när (min häst) doppade sitt hö i vattnet. Då hade denna travtränare sagt att det inte var bra.
Nu håller jag själv inte på med trav, utan ridning med inriktning mot dressyr. Så jag vet helt enkellt inte vad jag ska tro:confused:

Men det verkar som det är många som har hästar med samma "åkomma". Tycker också att de flesta verkar tycka som jag har tänkt- Det kanske helt enkellt smakar bättre:idea:
Men en annan tanke slår mig oxå....det kanske är olika på olika hästar...endel doppar för att höet är torrt...andra för att de har problem med magen....vissa för att det är lättare att tugga...osv...

Det kanske ligger på en själv att se hur hästen ser ut och beter sig rent allmänt om man ska relatera detta till ett problem för hästen.

Jag tror att de kommer på att det är godare OCH mer lättuggat.

Varför skulle det vara skadligt?
förr blötte man höt åt "hosthästar" hela livet, utan att de fick några bekymmer. De åt t o m bättre.

en häst som har ont i munnen eller magen- äter inte gärna- oavsett om det är torrt eller blött

Håller helt klart med!:D

Skulle aldrig utan solklar övertygelse från veterinär eller annan kunnig hästmänniska ge hästen något på eget bevåg. (som ska fungera som medicin) Det är ju därför det är så bra att fråga runt lite och skönt att höra flera åsikter och tankar;)

Mina hästar blaskar så till den milda grad att jag har ställt in en vattenbalja under kopparna.
Tömmer ut ca 10 l. vatten varje morgon. höt som ligger o simmar är mest attraktivt. Har jättefint grönt hösilage av den torrare varianten.

Ach so.

Troligtvis. ;)

nä, jag tror inte heller det är nåt att haka upp sig på.
Så har många måånga hästar jag träffat gjort.
Det är nog bara för att en del hästar är smartare än andra och har kommit på att det blir saftigare och godare om man blandar lite.

Så! nu har jag kommit på det!
"Hö-dopparna" är genier!
:idea::D

Troligtvis. ;)

nä, jag tror inte heller det är nåt att haka upp sig på.
Så har många måånga hästar jag träffat gjort.
Det är nog bara för att en del hästar är smartare än andra och har kommit på att det blir saftigare och godare om man blandar lite.

Så! nu har jag kommit på det!
"Hö-dopparna" är genier!
:idea::D
Alla hästar jag sett som doppar höet har haft nån orsak tex tandproblem,magont,eller spända käkleder pga hård spända nosgrimmor eller smärta pga nackproblem.
Eller helt enkelt gamla hästar med svårt att tugga pga slitna tänder.

Jag tycker många hästägare gör allt för att hitta andra orsaker än själva grundproblemet.
Att det är gulligt att doppa höet köper jag inte för fem öre...
Att ha den inställningen gör bara att hästar får gå med problem onödigt länge..
När en häst slutar äta helt har den outhärdligt ont,om ni visste hur många hästar som trots smärta äter sin mat och får i sig sin föda på olika vis.
Vissa hästägare tror hästen är smärtfri och bekväm bara den får i sig mat överhuvudtaget.
Att alla hästar som doppar höet skulle va genier stämmer delvis,de har hittat ett sätt att få i sig näring trots smärta.
Tyvärr är ägarna inga genier tydligen som inte inser att det finns olika grader i helvetet..
Hästar är bussiga och gör sitt jobb så länge det går.
Tyvärr lyssnar inte alla på hästens signaler.Och det är sorgligt.

en häst som har ont i munnen eller magen- äter inte gärna- oavsett om det är torrt eller blött

Jag har sett hästar med svåra tandfrakturer som fortfarande äter sin mat,jag har sett häst med så långa hakar att den hade djupa sår i käken pga hakarna,ändå är instinkten att äta djupt rotad.
(hästarna måste haft enorma smärtor.:cry:)
De hittar på sätt att äta,doppa höet i vatten ,tugga fodret på en sida enbart osv..

Som sagt det finns olika grader i helvetet och själv tolererar jag inte att hästar går med onödig smärta,har hästen slutat äta helt har den antingen en akut svår skada eller ett kroniskt problem som pågått för länge pga okunskap eller som blind hästägare inte viljat upptäcka i tid..

Det är för hästen farligt att nonchalera tydliga signaler om att nåt är fel.
Säkert finns den nån enstaka häst som tycker det är gott att blöta höet,men säkert 9 av 10 hästar har ett problem som går att hitta och åtgärda om man vill.

Som sagt alltför många hästar rids med hårda händer,obekväma bett och nosgrimmor också..att de får ont i käklederna är inte så konstigt..
Skulle jag va häst skulle jag också hitta på lösningar tills hästägaren vågar se och känna vad som är fel..

hittade bara detta:
Utdrag ur länken:

"

Aha, då måste det inte vara magsår. Men jag undrar fortfarande varför hästen blöter höet när vattenhinken hänger vid sidan av höbingen medan han inte gör det om hinken hänger på motsatta väggen - blir han öm i käklederna/får magsår av att ha vattenhinken nära höet?

Hoppas ironin lyser igenom.....

Immer

min ena häst doppar höt i vattenhinken, har han ingen eller vattnet är slut, doppar han det i vattenkoppen i stället. Det har han gjort så länge jag har haft honom.

Alla hästar jag sett som doppar höet har haft nån orsak tex tandproblem,magont,eller spända käkleder pga hård spända nosgrimmor eller smärta pga nackproblem.

Du kanske kan komma hem till oss och kolla på vår tioårige valack? Han har inga tandproblem, har ingen anledning att ha ont i magen, rids utan nosgrimma och har en naturlig hållning i uppförsbacke.
Trots att han inte har några av de problem du räknar upp blöter han höet om vattenhinken är nära, inte annars.
Kan det vara så enkelt att han blöter höet när tillfälle ges därför att han tycker att det är gott? Om han lidit av något av det du räknade upp så borde han väl burit tuggor av höet till vattenhinken även när den hänger på motsatta väggen?

Och nej, jag tycker inte att det är gulligt när han blöter höet, det innebär extra jobb för mej.
Jag motsäger inte det att det finns hästar med problem som gör att de blöter sitt hö. Men det finns också hästar som gör det utan att ha problem.

Immer

är nära, inte annars.
Kan det vara så enkelt att han blöter höet när tillfälle ges därför att han tycker att det är gott? Om han lidit av något av det du räknade upp så borde han väl burit tuggor av höet till vattenhinken även när den hänger på motsatta väggen?

Och nej, jag tycker inte att det är gulligt när han blöter höet, det innebär extra jobb för mej.
Jag motsäger inte det att det finns hästar med problem som gör att de blöter sitt hö. Men det finns också hästar som gör det utan att ha problem.

Immer

Ja det tror jag också. I mitt stall med fem hästar så blöter all tre stona sitt hö, men dom äter också torrt.
Frieservalacken äter så fort så han hinner nog inte med att blöta sitt;)
Och 24-åriga valacken äter sitt torrt i godan ro.

Ibland tror dom först bara fyller vattenhinken med hö, och sedan äter dom upp sitt torra hö och spar det blöta till efterrätt:idea:

:bow::bow::bow:
Jag har experimenterat ang detta i årtal.
Ger alltid magmedicin i nån form. Jag har ju travhästar nu och 60-70 % av alla travare har magsår, 90 % av alla galopörer och en betydligt högre % av alla ridhästar än man nånsin kunnat tro.
Vad jag lärt mig är att det tar ungefär 7-14 dagar när man slutat med magmedlet innan hästen börjar blöta höet igen.
Men innan den börjar blöta höet så ser man en massa småsaker ganska snart när man slutat behandla den. Blicken förändras, bakdelen blir stelare, temperamentet förändras etc.

jag känner mina hästar o har kollat med gastroskopi o tänderna är numera i bra skick.
De blöter ännu mer nu- förklara det då.:De äter även torrt hö, men kan de blaska så gör de det.

Tror säkert att det kan ha andra orsaker, men det är en grov generalisering.
De galoppörerna o även halvbloden som jag har sett med magsår har det både synts på o märkt via matintaget. INGEN av dessa blaskade md höt, utan sprang mest runt i det- oroliga.

Jag tycker många hästägare gör allt för att hitta andra orsaker än själva grundproblemet.
Att det är gulligt att doppa höet köper jag inte för fem öre...
Att ha den inställningen gör bara att hästar får gå med problem onödigt länge..
När en häst slutar äta helt har den outhärdligt ont,om ni visste hur många hästar som trots smärta äter sin mat och får i sig sin föda på olika vis.
Vissa hästägare tror hästen är smärtfri och bekväm bara den får i sig mat överhuvudtaget.
Att alla hästar som doppar höet skulle va genier stämmer delvis,de har hittat ett sätt att få i sig näring trots smärta.
Tyvärr är ägarna inga genier tydligen som inte inser att det finns olika grader i helvetet..
Hästar är bussiga och gör sitt jobb så länge det går.
Tyvärr lyssnar inte alla på hästens signaler.Och det är sorgligt.

Nähä du.. Det där köper jag icke!
Att sitta och överanalysera en frisk välmående häst som förnöjt står och mumsar sitt hö medan han varvar hö med en mun vatten.
Det är ju inte klokt.
Så pass mycket koll har jag på min/mina hästar så jag direkt skulle märka om nåt var galet med dem.
Hästar är inte mycket dummare än oss människor vad gäller primitivitet.
Nog sjutton kan en häst räkna ut, och upptäcka att det blir godare och saftigare att blanda hö och vatten.
I så fall är många av världens hästar "smyg-sjuka".

Det kanske t.o.m kan vara så att hästen är inte naturligt gjord för att äta så torrt grovfoder som hö.
En häst i det fria äter gräs, i alla fall övervägande del.
Det skulle ju kunna vara så att hästen mår bättre av att äta stråfoder med en viss % väta i.
Kanske har vi människor utvecklat detta hos hästen genom att utfodra den i århundraden med torrt hö?
Vem vet..

Men ganska intressant dock.

Senast ändrad:

Dacke blöter, Crow gör det inte. Bägge har två vattenhinkar bredvid sitt hö.
Men jag tror inte heller att det är något fel för att de doppar.

Ach so.

Gick massagekursen på axelssons och där fick vi lära oss en viktig sak, en häst utan spänningar är en död häst, detsamma gäller människor. Så om det skulle vara en orsak med spända och ömmande käkleder tycker jag inte låter helt ofrämmande även om det säkerligen inte är någon fara eller något du "behöver" göra något åt.

min dam på 22 gör det som har vattenhink precis brevid sej men inte unghästen på 3 som har vatten hinken nära! hon har inga problem men magen/ tarmfloran!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 136
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Phadrah
·
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!