Hö/lusern..

C

Cessan

Nu har jag fått ett problem..Bonden vi hämtar hö av (och som lovat oss allt hö vi beställt) har fått höbrist pga det dåliga vädret mm. Det höet vi hämtat är av mkt bra kvalité men nu kan vi inte få så mkt som vi blivit lovade och jag måste på något sätt dryga ut höet lite (ska oxå kolla mig omkring om det finns något av FIN kvalité att köpa..). Till saken hör att jag har 2 dräktiga ston som verkligen behöver BRA hö och jag vill inte ge om det är dåligt - som så mkt hö ar blivit i år..

Om jag ska räkna om och ge mina hästar mindre hö och ge lusern i stället hur vet jag att de få samma mängd energi mm i sig? Mitt hö som jag har nu har följande värden:

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 52 g/kg foder
Energi, foder 8,4 MJ/kg foder

Mina hästar ska nu på 9 kg (halvblod) och 4,5 kg (Welsh) enligt uträknad foderstat. Welshen kan jag ju inte gärna minska till men hade jag kunnat minska kanske 2 kg ? till halvblodet? Ska man köpa hackad strå istället för pellets som jag har nu? Har läst här att det tar längre tid att äta - men tycker de om det??

Jätte tacksam för hjälp..

Sv: Hö/lusern..

Lusern innehåller lika mkt energi som ditt hö dvs 8.5MJ/kg (Kraffts lusern - oavsett om du väljer hack eller pellets).

Du kan fodra med ENBART lusern om du vill, så det är ingen fara att du drygar ut hömängden med lusern. Men välj gärna HACK så de får mer tuggtid. Och ja de flesta hästar tycker om det, det är ju som ett mkt gott hö. ;)

Du kan ge halvblodet t ex 7kg hö och 2.5-3kg lusernhack och welshen 4kg hö och 0.5-1kg lusernhack. Då sparar du in på höet.
Lusern ÄR grovfoder och med hackat lusern får de också sitt tuggbehov tillfredställt så du behöver inte oroa dig för att de får för lite grovfoder.

Dock tycker jag att det låter lite för lite för dina dräktiga ston? Kanske skulle båda behöva en större mängd totalt? 1kg till var iaf?

Tack för ditt svar!

Jag har gett mina ungefär denna mängd hö + lusern pellets innan samt salsa mix extra. Men så skickade jag att jag ville ha en foderstat uträknad och fick den igår. De ansåg att jag skulle ge halvblodet 9 kg hö och 2 kg salsa mix extra nu (de 2 sista månaderna) och welshen 4,5 kg hö och 1 kg salsa mix extra (oxå de 2 sista månaderna)..

Tyckte själv det verkar lite då de faktiskt har fått mer än så nu (de är dock ganska runda.. Jag har varit rädd att ge dem för lite så jag har nog gett dem lite extra.. :crazy:

Tycker du att jag ska ge dem mer än vad de rekommenderar? Hur mkt mer i så fall?

Vet du hur mkt lusern hack väger i liter? Om du inte vet så ska jag fixa nytt batteri till min våg - försöker bara göra det lätt för mig ;) ..

jag har vägt kvarnbys, kraffts och mustangs pelleterade. 1 liter väger 0.8 kg på alla 3 sorterna.

Tack för ditt svar!

Jag har gett mina ungefär denna mängd hö + lusern pellets innan samt salsa mix extra. Men så skickade jag att jag ville ha en foderstat uträknad och fick den igår. De ansåg att jag skulle ge halvblodet 9 kg hö och 2 kg salsa mix extra nu (de 2 sista månaderna) och welshen 4,5 kg hö och 1 kg salsa mix extra (oxå de 2 sista månaderna)..

Tyckte själv det verkar lite då de faktiskt har fått mer än så nu (de är dock ganska runda.. Jag har varit rädd att ge dem för lite så jag har nog gett dem lite extra.. :crazy:

Tycker du att jag ska ge dem mer än vad de rekommenderar? Hur mkt mer i så fall?

Vet du hur mkt lusern hack väger i liter? Om du inte vet så ska jag fixa nytt batteri till min våg - försöker bara göra det lätt för mig ;) ..

Hur långt gångna är de i dräktigheten? De sista två månaderna? Alltså bara 2 mån kvar till föling?

Håller de sig runda o fina på denna mängd så är det ju okej. Men var uppmärksam på deras hull ju närmre föling de går... De behöver framförallt ordentligt med protein så bara bra med mycket lusern. Den innehåller också bra med kalcium som också är viktigt vid dräktighet/digivning.

Varför ska de få den där Salsa mixen? Vad innehåller den?

Du får väga upp hacket får det är svårt att säga hur mkt en liter väger, kan vara väldigt olika beroende på hur väl packat det är o så.
Så nytt batteri till din våg! ;)
Men du skulle kunna väga hacket på hövåg också (dvs lägga i en ikea-påse och hänga i hövågen). Dock är det svårt att väga upp mängder under 1kg kanske...

Tilläggas ska att du angav väl inte att du skulle byta ut en del av höet mot LUSERN när de hjälpte dig med foderstaten? De räknade enbart på höet (värdena på det)?
Det blir lite annorlunda när du ska ge lusern som del av grovfodergivan... vad gäller mineralerna o så och även proteinet. (då kanske det inte behövs någon Salsa mix t ex)

jo, jag såg det nu. men så mkt. väger det pelleterade (som dessutom är billigare i pris)

Tack för allt hjälp!

De är båda planerade att föla den 26 april - så de är ju i slutskedet och behöver mkt mat!

Nej nu har de inte stått på denna foderstat (dock fått salsa mixen) utan den fick jag igår och det är alltså mindre än vad de får nu.. Jag vågar inte berätta vad de stått på nu eftersom man inte får be om foderstatshjälp... :crazy: . Kan PM:a den om du vill dock. Den är som sagt inte uträknad men de har hållt sig fina på den.. Hur man räknar själv har jag alldrig lärt mig eller förstått :o .

Att jag började använda salsa mixen är pga att min stora matvägrade när hon fick havre/betfor/lusern.. Hon åt det bra men då hon var lite lös i magen försökte jag få i henne proviva men det gillade inte damen och slutade helt enkelt att äta.. :crazy: . I foderaffären rekommenderade de detta så därför har jag det nu..

Nej, jag har inte angivit att jag behöver byta ut lite hö mot lusern till hon som gjorde foderstaten - det var inte förrän igår när vi hämtade höet (vi hämtar ca för 1-2 månader i taget för det är risk det blir dåligt här annars) som vi fick reda på att han inte hade tillräckligt.. :cry:

Vad salsan innehåller går att se här: (har lite svårt att leta reda på vilke delar som är intressanta ..)

http://www.salsafoder.se/

Tack för tipset om att väga i hövågen! Jag har en sån hövåg där man ser upp till 1/4 kg så det blir jätte bra! Ska dock köpa batteri till den andra vågen idag oxå så jag kan dubbelkolla att hövågen stämmer!

Tack för tipset! Nu ska jag ju försöka med hack så de har mer att göra men om det inte duger så får jag ju gå tillbaka till det pelleterade! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 593
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar