C
Cessan
Nu har jag fått ett problem..Bonden vi hämtar hö av (och som lovat oss allt hö vi beställt) har fått höbrist pga det dåliga vädret mm. Det höet vi hämtat är av mkt bra kvalité men nu kan vi inte få så mkt som vi blivit lovade och jag måste på något sätt dryga ut höet lite (ska oxå kolla mig omkring om det finns något av FIN kvalité att köpa..). Till saken hör att jag har 2 dräktiga ston som verkligen behöver BRA hö och jag vill inte ge om det är dåligt - som så mkt hö ar blivit i år..
Om jag ska räkna om och ge mina hästar mindre hö och ge lusern i stället hur vet jag att de få samma mängd energi mm i sig? Mitt hö som jag har nu har följande värden:
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 52 g/kg foder
Energi, foder 8,4 MJ/kg foder
Mina hästar ska nu på 9 kg (halvblod) och 4,5 kg (Welsh) enligt uträknad foderstat. Welshen kan jag ju inte gärna minska till men hade jag kunnat minska kanske 2 kg ? till halvblodet? Ska man köpa hackad strå istället för pellets som jag har nu? Har läst här att det tar längre tid att äta - men tycker de om det??
Jätte tacksam för hjälp..
Om jag ska räkna om och ge mina hästar mindre hö och ge lusern i stället hur vet jag att de få samma mängd energi mm i sig? Mitt hö som jag har nu har följande värden:
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 52 g/kg foder
Energi, foder 8,4 MJ/kg foder
Mina hästar ska nu på 9 kg (halvblod) och 4,5 kg (Welsh) enligt uträknad foderstat. Welshen kan jag ju inte gärna minska till men hade jag kunnat minska kanske 2 kg ? till halvblodet? Ska man köpa hackad strå istället för pellets som jag har nu? Har läst här att det tar längre tid att äta - men tycker de om det??
Jätte tacksam för hjälp..