Hö i Värmland

majha

Trådstartare
Hur går det med höintagningen i det konstant regniga Värmland (iaf den norra delen)? Jag ser att en hel del har tagit ensilage(hösilage), sett en med hässjor. Men hö på torkning har jag inget sett. Det går ju inte en vecka utan regn här. Själv har jag inget att ta in längre och kan lika gärna köpa/fodra med ensilage. Men jag funderar ofta på de stackare som står med höskörden.

Och hur äe det med er andra runt om i Sverige?

Sv: Hö i Värmland

Bor nära Floby (Herrljunga kommun) & där har vi inte haft mer än 3 dagar som mest utan regn, vilket inte räcker för hårdpressade små balar. Så nu väntar vi på nästa uppehåll av regn så får vi be en granne att plasta storbal istället.
Inget jag gillar då vi bara har 2 hästar, men timotejen har snart blommat ut.10 dgrs prognosen lovar regn & sol om vartannat, så jag börjar bli orolig över
proteinet.
Får hoppas på Augusti månad...............................................................................suck

Vi funderar allvarligt på att sälja lös & hårdpressen & investera i en kombipress för småbalar, men det kostar !. Det Svenska sommaren fungerar knappt för torrhö längre. Förra året fick vi in höet i tid med nöd & näppe. Men istället så möglade en stor del bort på logen under hösten då det regnade "ständigt" & luftfuktigheten låg på 80-100% konstant.
Tom läderutrustningen i sadelkammaren möglade som aldrig förr, trotts fläkt & värme.

Det går inte alls. Skulle jag vilja påstå.
Antingen får vi leva på havregrynsgröt i vinter pga höpriser och lucernkostnader, eller så får hästarna det... ;)

Bor nära Floby (Herrljunga kommun) & där har vi inte haft mer än 3 dagar som mest utan regn, vilket inte räcker för hårdpressade små balar.

Det går inte alls. Skulle jag vilja påstå.
Antingen får vi leva på havregrynsgröt i vinter pga höpriser och lucernkostnader, eller så får hästarna det... ;)

Usch, fy, vad tråkigt. Samma likadant överallt alltså. Här har det övergått till att regna var dag.

-I bibeln regnade det i 40 dagar och 40 nätter. De kallade det en katastrof. I Sverige kallar vi det sommar.-

Då har jag lite glädjande nyheter att komma med!
Jag bor utanför Arvika (västra Värmland) och jobbar i Sunne (mitten).
För några veckor sedan var det 5 dagar av sol och jag kan lova att dert togs hö på vartenda gärde jag kunde se på de fyra milen jag har till jobbet! Alla verkade få in i tid innan det börjaden regna igen. Så här håller jag tummarna för att det åtminstone lokalt ska finnas lite hö att köpa! En skörd räddad iallafall;)

KL

Nära norska gränsen (Värmland) tas det ensilage i den mån det går att komma ut på gärdena utan att fastna med maskinerna. De som kör hack till korna verkar dock ha fått in en hel del, betydligt värre för de som balar.
Hästhöet och hösilaget väntar fortfarande... :crazy:

Bor också utanför Arvika, men vi har inte fått in ett strå än....

Känns som enda chansen är att göra hösilage men vi har ingen sån press själva och de bönder vi känner häromkring gör bara storbalar och det är inte optimalt med bara två hästar (islandshästar).

Vi har faktiskt satt upp 6 st hässjor, men ska det ösregna non stop så torkar ju inte dom heller.

Jag och sambon såg igår att det ska bli fint mån-fre nästa vecka, hoppas det håller i sig så vi kan torka en del på backen och köra in löst, riskabelt att hårdpressa utan att ha skulltork. Det är ju så blött ute på åkrarna så det blir svårtorkat trots fint väder när traktorn kör.

Hopplöst.............

KL

Bor i närheten av FengurLaugar och grannbonden 800 m bort fick in omkring 24-26 ton de 5 dagarna som det var uppehåll. Torrhö. Dyrt blir det denna vinter men vad gör man? Bara att betala och se glad ut, tyvärr.

Jag bor i sydvästra delen av Värmland och jag har inte sett en enda som tagit in torrhö. Letar desperat men är rädd att det får bli hösilage - i år åxå. Det verkkar det finnas gott om. Jag önskar mig en sida där alla höbönder la ut om dom har hö, värden etc... Går åt mycket tid på att ringa runt å fråga. Nu har jag ändå tingat hösilage, men fortsätter leta torrhö till min känsliga dräktiga dam.

kl

Min bonde har lyckats få in alla sina ton torrhö :banana: Så min vinter är "räddad". Nu återstår det att se vad det blir för värden. Misstänker mycket stöttefodring ändå även om de 400kg jag hämtade igår "såg trevligt ut".
Men dyrt blir det. Bannemig.
Jag bor i Kristinehamn, var bor du Tussemaja?

Våra hässjor är nästan torra påstår sambon som kände på dom igår! Så vi får väl in en del iaf :) Har nästan 1 ton fjolårshö kvar också så vi är inte helt tomma än.

Åkte söderut i veckan och såg flertalet misslyckade intag av hö längs vägen. :cry:
Men på vägen hem igår var det febril aktivitet på slätten väster om Vänern. :laugh:
Men här hemma har det regnat hela natten. *suck*

KL

Här letas det för fullt efter både hö & hösilage.

Kommer inte ut något på annons heller :(

Hur går det för er ?

Östra Värmland finns det hö att få tag på. Ca två kronor kilot vet jag en bonde som tar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar