Hö i hela boxen!

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte om den här ligger rätt. Flytta i så fall...
Nån som har tips på hur jag kan göra för att min häst inte ska sprida runt en massa hö i boxen? Nu har jag gått över till hönät, vilket jag inte är så förtjust i egentligen, men det kändes som det minst onda av två onda ting. Och det hjälper inte så värst mycket heller. Hon dräller i alla fall ut en massa på golvet och sprider runt. Finns det hönät som har mindre maskor? Andra tips?

Sv: Hö i hela boxen!

Det finns hösäckar som man kan köpa som är bättre än hönät. Det är som en säck gjord av hård textil, med ett "ät-hål". Det kanske kan vara något?

Annars kan man ju bygga en höhäck i boxen.

Det kan inte vara så att han får för mycket hö?, eller nu på sommaren inte tycker det är lika gott med höet eftersom det finns gräs ute?

Min gör så när han inte är hungrig, då antingen fått för mycket hö eller helt enkelt bara för stunden vill äta gräs som nu under sommaren.

Det är i vilket fall såå tråkigt att behöva slänga hö och att mocka upp höet sedan blandat med resten av boxen, förstår ditt dilemma, lycka till :D

"Hökrubba". Man sätter upp brädor som skär av ett av boxens hörnor. Och sen lägger man höet däri! Fungerar bra och medför inte de felaktiga ätställningar som t ex hönät och traditionell höhäck för med sig.

Jag har ett hönät med mycket mindre maskor än normalt, kommer inte ihåg vart jag köpte det bara. Skulle ha det i transporten och ville minska risken för att de ska fastna i.

Skulle dock inte rekomendera hönät, det där med hökrubba lät ju bra! :idea:

Menar du att man gör krubban i golvnivå? Jag tycker inte heller om att hon ska behöva äta "högt upp", men tänker åxå på riskerna med en krubba som hon kan skada sig på tex. när hon rullar sig.

Som du redan fått förslag på, skär av ett hörn. Då äter de i golvnivå, du kan ju göra 'kanten' ganska hög (upp till boghöjd) om du är orolig för skaderisk.

Finns Haybars att köpa med, som 'gjort det åt dig' om man är lat =)

Jag har löst det på olika sätt.

Höhäck placerad med överkanten i boghöjd, IKEApåse med överkant i boghöjd, eller Prof. Choce cornerfeeder, samma sak där, upp en bit från golvet, sitter strax under boghöjd.

Blir inte äta från golvet (förutom om/när de äter upp spillet), men har minskat svinnet enormt, då jag har haft flera hästar som drar runt maten och sen vägrar äta den när den varit i spånet. Och äta från krubbhöjd blir ändå inte alls den onaturliga belastning som det blir med hönät/hög häck.

Häcken kan man klä in om man är orolig.

Har bilder om du vill se.

höhääck eller ge mindre hö, är ju onödigt att ge massa som de ändå inte äter upp. kan ju dra ner typ 2 kg och se om hon äter upp allt då.
Knakse annars gör så för att hon har tråkigt, kan ju prova med aktiveringsboll.

Ja tack, gärna bilder! Har en händig karl men han kanswke är glad för en skiss! PM:a!

HayBar!

7955528.jpg

jag köpte en sån där höpåse med hål att äta i i hårt tyg eller va man ska säga. hästen äter annars bara upp hälften annars. hittills har de funkar jätte bra! annars kan du ju bara spika upp lite plankor själv så att de blir nästan som immer visar!

Sådär, nu har vi gjort en engen hö-bar! En plyfaskiva som vi placerade i ett hörn och sågade så den lutar inåt i botten om ni förstår. Inte helt markhöjd men i alla fall lägre än med ett hönät. Blev riktigt bra!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka