Hö i hagen

stop

Trådstartare
Ni som ger era hästar hö i hagen..lägger ni det på backen eller hur har ni löst det? Är ju så lerigt nu...

Sv: Hö i hagen

Japp vi lägger det i backsluttningen och där blir det inte lerigt iaf =) annars kan man köpa stora foderbord :angel: Eller ha ensilagebalar på ställningar. :) Hur stor hage har ni? Det kanske inteär lerigt överallt??

Jag har gjort en låda av 1 lastpall 3 pall kragar
Där står mina 2 hästar och äter perfekt.
Inget blir lerigt inget spill

Lövkorg,, med en stor (ren) sten i botten använder vi! Fungarar kanon och den är lätt att flytta runt på!!

Hänger ikea påsarna på staketet (trästaket)

Har klippt bort handtagen på ena sidan och istället tagit ett balsnöre i den änden, så påsen hänger som en krubba på staketet. det funkar som tillfällig lösning när det är lerigt, annars får de på backen när det är fruset.

Vi har också vårt hö i/på pallar med 1 kragkant runt, funkar bra men det skulle kunna vara en krage till:angel:

Ni som ger era hästar hö i hagen..lägger ni det på backen eller hur har ni löst det? Är ju så lerigt nu...

Småhästarna får sitt hö i tomma vattenbaljor. De stora hästarna delar på en hösilagebal i hagen som står på backen. Funkar bra och det blir inte så himla mycket spill.

Ska man vara petig och följa reglerna för djurskyddet, så får man inte lägga foder direkt på marken.
Kan vara något att tänka på om man ska bli kontrollerad, om inte annat.
Men bestämmelsen finns inte för skoj skull utan det finns risker med att fodra direkt på marken. Sådant som att fodret blir smutsigt, att de trampar i det, risk för gruskolik m m.

en sån där vad det nu heter :D

ja en sån där man har en stor vatten fyr kant i fast själva mettal skalet kan man ha det hadde vi till ensilage balen (fast i år står den på marken ;)

jag funderar på att försöka bygga nått själv att ha deras hö i ute. är det ingen som har en bild på sina fina lösningar?

Vi har en höhäck som är i huvudhöjd på hästarna, dock inte min favorit eftersom jag tycker att dom ska äta från lägre höjd än detta, mitt halvblod är dock duktig och brukar dra ner en stor tuss. Hade föredragit om den hade varit i krubbhöjd som någon annan här hade, om det nu måste va en som är lite högre upp. annars är lastpall + kragar en superbra lösning, hade det i förra stallet.
När det inte är lerigt läggs det på marken.

vi har ett stort foderbord i vår hage, funkar perfekt!

Vi har två foderhäckar - en modell speciellt för hästar med täckta bogstöd:
foderhack2.jpg

och en modell utan täckta bogstöd (större):
foderhack1.jpg

Fungerar perfekt men kostar en del...

Jag blev tipsad från ett annat forum här på Bukefalos att gå in på www.krulligahasten.se och sedan klicka in på Lösdriftsboken. Då kommer man in och kan se hur de har byggt sin "höhäck". Den är byggd av metallskelett och formplywood. Min "snälla" man snickrade ihop en sådan till mig förra helgen. Vi ställde in den i hagen igår och då var hon lite skeptisk men idag åt hon som vanligt....

Mvh anaby

Lägger det på marken, är inte lerigt i vår hage förutom vid grinden, finns gräs att lägga höet på.

Jag har också pall med krage står på fyra små stubbar.Snabbt gjort -ful- men jättebra!:bump:

Ska man vara petig och följa reglerna för djurskyddet, så får man inte lägga foder direkt på marken.
Kan vara något att tänka på om man ska bli kontrollerad, om inte annat.
Men bestämmelsen finns inte för skoj skull utan det finns risker med att fodra direkt på marken. Sådant som att fodret blir smutsigt, att de trampar i det, risk för gruskolik m m.
Är det verkligen sant? I så fall får jag nog svårt att förklara det för mina hästar som äter gräset direkt från marken året runt. De både går på det och - ve och fasa - gräver fram det ur snön på vintern med bara fötterna... :rofl:

Carina på Silver Arabians

Vi har två foderplatser varav den ena är i en foderhage där vi har tidsstyrd grindöppning. Foderplatsen i foderhagen är av samma modell som WelshCob har (helgalvad, täckta bogstöd med tak). Fantastiskt bra eftersom den är stabil, säker och lättjobbad. Den är relativt dyr men trots det prisvärd. Vill man ge fri tillgång så rymmer den en hel rundbal.

När vi behöver servera två omgångar så ger vi första omgången i den vanliga hagen där vi har pall/två pallkragar. När det är dags för andra måltiden så öppnar grinden till den vanliga foderhagen.

När leran blev som värst så köpte vi en långtradare Paddex som vi har kört ut runt foderplats och grindöppningar.

Vad glad jag blir när människor tänker till! Leriga och blöta hagar det är något som de flesta haft problem med i år. Blötan ställer till problem med hovar, ben och hud. Många vet att det är viktigt att inte låta foderrester ligga kvar och att hålla rent vid matplatserna. Sedan finns det ju faktiskt livsfarliga konsekvenser också!
Hästar vill ju av naturen gå och plocka och äter det de kan på marken, det är oundvikligt.När regnet öser ner och temperaturen vägrar gå under nollan under en längre tid då blir det kris! De inälvsparasiter som skulle ha frusit ihjäl för länge sedan, lever och frodas. Detsamma gäller de jord och gödselbakterier som finns naturligt i marken. Vad som däremot blir onaturligt är att mängden bakterier, med hjälp av vatten och värme, blir så hög att den påverkar och förstör balansen i tarmfloran. I det område där jag bor har vi haft flera svåra kolikfall under hösten. Vattniga diarreér med avstötning av tarmslemmhinnan, svåra kramper och i vissa fall hög feber. Den här typen av kolik är svårbehandlad. Det är jätteviktigt att hästarna med de här symptomen SNABBT får behandling, tidsfaktorn är i högsta grad avgörande för hästarnas överlevnad.
Du kan till viss del hjälpa upp hästens tarmflora med att utfodra kontinuerligt med, betfor och foderjäst. Var också ytterst noga med hygienen i rasthagarna. Det är ett svårt jobb när vädret är upp och ner.

Jag har foderbord till dom som går i storflock och till tex ridhästarna och hingstarna har jag vanliga badkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix