Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hö, hösilage, silage el ensilage?
Vad är skillnaden? Väldigt nyfiken.
Och varför skulle man inte kunna ge ensilage till hästar?
Antingen har man Hö eller Ensilage!
Ok för Hösilage, som benämning om man nu vill ange ngt som är väldigt torrt ensilage. Men vid vilken Ts-halt skulle du dra gränsen?
Det är ju bara frågan om mängden vatten i fodret.
Ju torrare det är destu mindre näringsvärde.
Ren lögn, det behöver inte ha högre näringsvärde för att det är blötare, det beror helt på grässorternas kvalite´. Och ensilage ger man bara till nötkreatur normalt sett.
Klart det har högre näringsvärde. I torkprosesen tappar du i näringsvärde. Du får ju lov att jämföra om du tagit ensilage och hö från samma åker.
Estivuz: Fortfarande vart sätter du gränsen i Ts-halt för att kalla det Hösilage?????
kockor?
Material med en högre Ts-halt har dessutom en längre hållbarhet när det är öppnat.
Du får gärna gå in på www.hippocampus.slu.se, om jag inte missminner mig ligger där en studie som påvisar att det INTE skiljer i näringsvärde mellan de olika ts-värdena.
Med reservation för teflonminne: samma vall delades upp i tre delar, hö samt två ts-halter. Det var inga skillnader i näringsvärden.
Det finns ju andra förutsättningar som skiljer, bl a kan man få tag på tre skördar av silage medan hö kommer i första och eventuellt andraskörd (mycket ovanligt hos oss i alla fall). För att få in tre omgångar silage måste man ta tidigt i växtstadiet vilket ju ger högre protein generellt sett.
Du får gärna visa fram något belägg för att det generellt är högre värden i silage, d v s att ts-halten skulle ha betydelse för näringsvärdet.
Dessutom finns det ett antal studier som säger att torrt material - som alltså inte har annan konservering än lufttät lagring - är känsligare efter öppnandet än våtare foder som dessutom har själva ensileringsprocessen som skyddar mot oönskad tillväxt. Personligen försöker jag undvika torrt silage då det är större risk för stickskador på plasten och dessutom känsligare för mögel efter öppnande (syret kommer till).