Hö, hösilage el silage??

verrdogan

Trådstartare
va ger ni era hästar? Va är böst att ge till en häst som går hyffsat hårt, tävlar inte än men jibbar på de =)

Asså vilket föredrar ni?

Sv: Hö, hösilage el silage??

Hö, hösilage, silage el ensilage?

Vad är skillnaden? Väldigt nyfiken.
Hö = Torkat gräs
Resten = Ensilage.

Ensilage har högre näringsvärde än Hö.

Senast ändrad av en moderator:

Ensilage fodrar man kor med, hösilage fodrar man hästar med.
Hösilage har högre ts and ensilage.

Och varför skulle man inte kunna ge ensilage till hästar?:D

Antingen har man Hö eller Ensilage!
Ok för Hösilage, som benämning om man nu vill ange ngt som är väldigt torrt ensilage. Men vid vilken Ts-halt skulle du dra gränsen?

Det är ju bara frågan om mängden vatten i fodret.
Ju torrare det är destu mindre näringsvärde.

Och varför skulle man inte kunna ge ensilage till hästar?:D

Antingen har man Hö eller Ensilage!
Ok för Hösilage, som benämning om man nu vill ange ngt som är väldigt torrt ensilage. Men vid vilken Ts-halt skulle du dra gränsen?

Det är ju bara frågan om mängden vatten i fodret.
Ju torrare det är destu mindre näringsvärde.

en del ger ensilage till hästar. Men man ser en tydlig skillnad på ensilage och hösilage. Ensilage är mycket blötare och i "mindre kockor"... :angel:

Ren lögn, det behöver inte ha högre näringsvärde för att det är blötare, det beror helt på grässorternas kvalite´. Och ensilage ger man bara till nötkreatur normalt sett.

Håller med Rydberg varför skulle du inte kunna ge ensilage till en häst det som oftast brukar vara den begränsade faktorn är att hinna förbruka ensilagebalen i tid innan den blir dålig om man inte har så många hästar.

Ren lögn, det behöver inte ha högre näringsvärde för att det är blötare, det beror helt på grässorternas kvalite´. Och ensilage ger man bara till nötkreatur normalt sett.

Klart det har högre näringsvärde. I torkprosesen tappar du i näringsvärde. Du får ju lov att jämföra om du tagit ensilage och hö från samma åker.

Estivuz: Fortfarande vart sätter du gränsen i Ts-halt för att kalla det Hösilage?????

kockor?

Material med en högre Ts-halt har dessutom en längre hållbarhet när det är öppnat.

Du får gärna gå in på www.hippocampus.slu.se, om jag inte missminner mig ligger där en studie som påvisar att det INTE skiljer i näringsvärde mellan de olika ts-värdena.

Med reservation för teflonminne: samma vall delades upp i tre delar, hö samt två ts-halter. Det var inga skillnader i näringsvärden.

Det finns ju andra förutsättningar som skiljer, bl a kan man få tag på tre skördar av silage medan hö kommer i första och eventuellt andraskörd (mycket ovanligt hos oss i alla fall). För att få in tre omgångar silage måste man ta tidigt i växtstadiet vilket ju ger högre protein generellt sett.

Du får gärna visa fram något belägg för att det generellt är högre värden i silage, d v s att ts-halten skulle ha betydelse för näringsvärdet.

Dessutom finns det ett antal studier som säger att torrt material - som alltså inte har annan konservering än lufttät lagring - är känsligare efter öppnandet än våtare foder som dessutom har själva ensileringsprocessen som skyddar mot oönskad tillväxt. Personligen försöker jag undvika torrt silage då det är större risk för stickskador på plasten och dessutom känsligare för mögel efter öppnande (syret kommer till).

Senast ändrad:

Klart det har högre näringsvärde. I torkprosesen tappar du i näringsvärde. Du får ju lov att jämföra om du tagit ensilage och hö från samma åker.

Estivuz: Fortfarande vart sätter du gränsen i Ts-halt för att kalla det Hösilage?????

kockor?

Material med en högre Ts-halt har dessutom en längre hållbarhet när det är öppnat.

Kockor, alltså bitar.. :rofl:
Jag vet inte var gränsen ligger, är ingen bonde eller så. Men jag vet att det är skillnad, dock blandas ofta hösilage och ensilage ihop.

Hösilage ÄR ensilage. Att man valt att kalla det hösilage har med kräsna hästägare att göra, det var inte förrän då hästfolket på allvar började intressera sig för plastat vallfoder till sina hästar. När det kom ett hö- före -silaget...

De flesta anser nog att hösilage bör ligga på 60 % ts eller över, men eftersom det är godtyckligt är det mer intressant att be om ts-värdet än gå på vad de valt att kalla grovfodret.

Du får gärna gå in på www.hippocampus.slu.se, om jag inte missminner mig ligger där en studie som påvisar att det INTE skiljer i näringsvärde mellan de olika ts-värdena.

Med reservation för teflonminne: samma vall delades upp i tre delar, hö samt två ts-halter. Det var inga skillnader i näringsvärden.

Det finns ju andra förutsättningar som skiljer, bl a kan man få tag på tre skördar av silage medan hö kommer i första och eventuellt andraskörd (mycket ovanligt hos oss i alla fall). För att få in tre omgångar silage måste man ta tidigt i växtstadiet vilket ju ger högre protein generellt sett.

Du får gärna visa fram något belägg för att det generellt är högre värden i silage, d v s att ts-halten skulle ha betydelse för näringsvärdet.

Dessutom finns det ett antal studier som säger att torrt material - som alltså inte har annan konservering än lufttät lagring - är känsligare efter öppnandet än våtare foder som dessutom har själva ensileringsprocessen som skyddar mot oönskad tillväxt. Personligen försöker jag undvika torrt silage då det är större risk för stickskador på plasten och dessutom känsligare för mögel efter öppnande (syret kommer till).

Du får torkförluster när du torkar ner material.
Ensilaget får däremot inte vara så blött så att pressvatten läcker för då förlorar du energi där.

Hållbarheten har du givetvis rätt på, där skrev jag fel. I ett våtare material får du betydligt mindre risk för svamptillväxt.

Visst får man lite näringsförluster vid torkning av gräs men du har inga belägg för att säga att tshalten avgör näringsvärdet. Hö och ensilage kan ha samma näringsvärden men olika ts.

Det är gödsling, jordart, skördetidpunkt, vallfröblandning och konserverings metod som gör att man får olika näringsvärden..

Och att man bara ger ensilkage till nötkreatur? HAHAHA! Varför skulle man inte kunna ge en häst ensilage för? Båda djurarterna är ju grovfoderomvandlare så det går precis lika bra med vilket som.

Båda sorterna har ju sina för och nackdelar men både hästar o nötkreatur kan äta vilket som det är ju skötaren som bestämmer vilket som passar bäst och är lättast att hantera för att få en bra foderkvalite!!

Hösilage är torrare än ensilage, och fodrar du hästar med ensilage så blir bajset oftast mkt blött med, och det blir därför grisigare i boxen. Därför föredrar hästägare hösilage.

Nej, men om grovfodret innehåller upp till 80% vatten som ensilage gör, så blir det för blött och lättarbetat i hästens tarmsystem, och därför blir dom lösa/lösare i magen. En del hästar blir lösa av hösilage med, det är lite olika, men de blir garanterat lösare i magen desto högre vattenprocent det är i. Kolla bara på sommarbetet tex, hur hästens bajs ser ut då. Mycket lösare.

Läs gärna artikel på www.hippson.se som tar upp just detta med hö/hösilage/ensilage. "Sanning och myt om grovfoder"
Man har forskat en hel del på detta, eftersom det sprids så mkt myter.
Studier visar att hästar INTE blir lösa i magen pga blött foder. Vattenhalten i tarmen var lika oavsett grovfoder. De blir inte heller sura i magen av hösilage.
Det som skiljer dessa åt är lagringsmetod, inte näringsvärde etc. Lagrar du med samtliga metoder från samma fält får du samma näringsvärden på allihop.

Underbart med folk som bara "tycker". Vore lite härligt om folk kunde lämna ut källa på sina sk kunskaper. Så slipper vi spridning av myter och allmänt tyckande. Det jag har skrivit är hämtat direkt från en av forskarna på SLU, Cecilia Müller, och det är signifikant. Det går som sagt att läsa sig till både på hippocampus och hippson, och man kan också gå på en av hennes föreläsningar...

Det är rent bs att blött silage ger blöt avföring. Däremot ger snabba foderförändringar risig kista, och det är ofta anledningen i min närhet. Till att hästarna blir kassa alltså. Från 84 % ts till 50 % ts på några dagar. Och har man då helt andra näringsvärden i det nya materialet, då blir det koblajjor.

Några enstaka hästar har också visat sig bli dåliga av någon av grässlageni blandningen, men det är en annan fråga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31