Hö, hösilage el silage??

Sv: Hö, hösilage el silage??

Det som skiljer dessa åt är lagringsmetod, inte näringsvärde etc. Lagrar du med samtliga metoder från samma fält får du samma näringsvärden på allihop.

Bara för att forskningen kommer från SLU innebär inte att den är sann. Teori och praktik är två skillda saker.
Om du ngn gång tagit hö så vet du att tex en klöver stjälk och klöverblad torkar olika snabbt. Eftersom du är tvingad att vända hö minst en gång och stränglägga en gång och sedan pressa en torr produkt så innebär det ganska mycket spill. Och det är inte de hårda osmakliga stjälkarna som försvinner.

Men det hör väl ändå inte hit? Det har ju med just klövern att göra, inte lagringsmetoden som sådan.

Hur ömtåligt fodret är beror ju helt på vallblandningen, men inte på lagringsmetoden. Hösilage vänds ju ofta en gång (i alla fall i mina trakter) vilket ju gör det lika känsligt som hö i det avseendet.

Jag vet många hästar som inte ens klarar av att få hälften av sin grovfodergiva i form av hösilage om dagen utan att bli lösa i magen, så det är inget tyckande. och de saker jag nämnt här ang skillnad mellan hösilage och ensilage har jag lärt mej under min hästskötarexamen, och trodde att dessa uppgifter så klart var riktiga, läraren vi hade i foderkunskap hade utbildning inom området, det vet jag. men säger du att det inte stämmer så... jag skulle iaf aldrig ge dyngsurt ensilage till min häst, aldrig.

Är det någon som förordat ts 30 % till häst i den här diskussionen? (apropå ge dyngsurt hösilage).

Det finns ju andra nackdelar med att ge blött material, t ex att få i hästen tillräckligt med ts, vilket kan bli problem om man har väldigt blött grovfoder.

Bara för att forskningen kommer från SLU innebär inte att den är sann. Teori och praktik är två skillda saker.
Om du ngn gång tagit hö så vet du att tex en klöver stjälk och klöverblad torkar olika snabbt. Eftersom du är tvingad att vända hö minst en gång och stränglägga en gång och sedan pressa en torr produkt så innebär det ganska mycket spill. Och det är inte de hårda osmakliga stjälkarna som försvinner.

Vi tar också eget foder, jag är född och uppvuxen på bondgård.

Du menar alltså att forskning som visat på signifikanta siffror inte är "sann" (sanning är i sig ett skumt begrepp..)? Hur tänker du då? De fick ju trots allt dessa resultat (när de gjorde hö, hösilage och ensilage från samma fält), fuskade de på nåt sätt?

Självklart kan näringsvärdena variera, men deras försök visar att man inte kan dra slutsatser som att en viss lagringsmetod ger mer näringsrikt foder el likn. T ex Vallens grödsortsinnehåll och ev gödning har betydligt större betydelse, samt tidpunkt för skörd. Kanske var jag otydlig.

Menar du att det du ser med ögat har större signifikant värde än det man sett genom objektiva studier..? Wow...

Jag vet många hästar som inte ens klarar av att få hälften av sin grovfodergiva i form av hösilage om dagen utan att bli lösa i magen, så det är inget tyckande. och de saker jag nämnt här ang skillnad mellan hösilage och ensilage har jag lärt mej under min hästskötarexamen, och trodde att dessa uppgifter så klart var riktiga, läraren vi hade i foderkunskap hade utbildning inom området, det vet jag. men säger du att det inte stämmer så... jag skulle iaf aldrig ge dyngsurt ensilage till min häst, aldrig.

Jag har också utbildning inom området och det jag refererade till var alldeles nya forskningsrön.

Apropå hösilaget, du kan alltså svära på att dessa lösa magar beror på att det är hösilage, och inte tex på att det är hösilage med dålig hygienisk kvalité? För att hösilaget (alla grovfoder iof) ska vara bra som foder krävs ju att man genomfört skörd och lagringsmetod på ett bra sätt. Har du analys som säger att det hygieniska värdet är bra..?
Jag vidhåller bestämt att de lösa magarna inte beror på att det är just hösilage, utan på t ex att den hygieniska kvalitén inte är god. Och det behöver inte vara ngt man kan avgöra med blotta ögat.
Det är modigt (eller dumt?) att direkt dra slutsatsen att det beror på lagringsmetoden. Men du kanske har mer fakta som du inte talat om..? Nyfiken.. :)

det är två hästar i vårat stall som inte klarar av att äta hösilage, och dom fick från samma bal som alla andra med en långsam introduktion. Dom blev lösa i magen, medans de andra i stallet inte blir det. Vi hade helst sett att alla kunde äta hösilage, men nu är det två som äter hö för dom inte klarar hösilaget. Och ja, självklart har vi analys på det och det har alltid vart jättebra kvalitet.

I grannstallet är det en häst som inte heller kan äta hösilage.

På ridskolan jag jobbade var det två av 27 hästar som inte kunde äta det.

Ja, och det är det som är skillnaden mellan ensilage och hösilage, ensilage är mkt blötare än vad hösilage är.

Hösilage ÄR ensilage, det finns ingen egentlig definition för hösilage. Det är något som tillkommit för att blidka hästägare som inte orkar titta på ts-halten...

Nej, ensilage är blötare, det är ts halten som avgör om det är hösilage eller ensilage.

Och igen; det finns inget som heter hösilage, egentligen. Det är från början ett försäljningsuttryck myntat för att hästägare ska intressera sig för paketensilage.

ensilage och hösilage är samma sak! varför finns det inte något som heter kosilage eller fårsilage då? eller varfär inte älgsilage? å mina grisar får ensilage med så varför inte lite svinsilage?
:angel: :angel: :rofl:

Kanske för att det inte behövs?

Att säga att hösilage "inte finns" är väl fel.
Varför skulle det vara så himla konstigt? Hö är torrt, hösilage blötare och ensilage blötast....

Ensilage är namnet på vallfoder som pressats och plastats. Allt som pressas och plastas är ensilage. Vissa envisas med att plasta hö, men det är definitivt ingen bra konserveringsmetod.

Alltså är hösilage ett torrare ensilage, men det finns ingen egentlig definition på hösilage (gränsvärde ts etc), utan det är en mer allmän benämning på torrare ENSILAGE.

Alltså: hösilage är ensilage. Hösilage är bara en godtycklig benämning för torrare ensilage.

Min gräns? Det är ju inte jag som bestämmer vad som är ensilage och vad som är hösilage... :crazy: men Runt 50% ts så är det hösilage, längre ts = ensilage.

Aha, våra kunder har haft som gräns 65 %, enligt vissa är det den absoluta gränsen för hösilage...

Alltså tror jag vi kan enas om att hösilage ÄR ensilage, att det är godtyckligt var folk drar gräsen. För att hösilage ska existera som begrepp måste det ju definieras, och det är - som synes inte gjort...

Vad jag fått lära mig är att i hösilage med ts över 65% blir det lättare mögel och jäst.. :o

Vårt hösilage brukar ligga på mellan 50-60 ts.

Klart det finns skillnad på ensilage och hösilage, problemet är att det inte finns en exakt gräns. Och visst, hösilage är en typ av ensilage, dock är det fortfarande en viktig och avgörande skillnad, torrsubstansen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31