Hö Hästen (undrar?)

P

Panikie

Skulle vilja veta vad ni skulle gjort om ni var i samma sits som jag?

Mitt 3 åriga halvblodsro tycker väldigt mycket om att reffsa runt allt sitt hö i boxen, blanda ner det i spånet och sedan kissa/bajsa på det, antar att hon inte tänker på att hon gör det, hon är juh häst liksom, men det känns jobbit att behöva slänga flera kilo hö påer vecka, bara för att hon reffsar runt med det, och det hamnar på ställen där hon sedan gör sina behov. Nackdelarna är att det blir dyrrt att behöva kasta så mkt, det blir väldigt svår mockat, det ser ofräscht ut i boxen och det jobbigaste hästen blir juh inte mät, efter att ha råkat bajsa/kissa ner all sin mat.

Jag har funderat på att bygga en liten trä låda eller slå plankor i ett hörn i hennes box och lägga höet där, så kanske det finns en chans att hon slutar bädda runt med det? Först funderade jag på något likande H Häck, men eftersom hästens naturliga ställning är att äta i en låg posetion med hals och huvud, är inte hö häck eller hö nät eller likande någon bra lösning. Har ni några tips och ideer??? :idea:

Sv: Hö Hästen (undrar?)

du kan ju prova med att sätta in en murarbalja först, det hade vi till ponnyn och det fungerad eutmärkt för att hålla höet på plats... men behövs något större så bygg en trälåda i ett hörn du.. det skulle jag ha gjort om det fick plats :)

Mitt förra sto gjorde så när hon var mätt, jag minskade helt enkelt på högivan och sen slutade hon med det. Jag fick också slänga en massa hö tidigare.

Har du kollat så inte höet är dammigt eller mögligt? finns dom som använder det till toalett då.

Det är en mycket bra ide, finns många olika varianter av hö häck, några plankor i hörnet av boxen som håller höt på plats använder många, ett annat alternativ är att bygga en hö låda. det kruxiga är att hitta ett bra alternativ som håller höet fräscht. du borde hitta mycket folk här på forumet som kan beskriva sina modeller, har även sett bilder.

har du en häst som inte lever runt eller hoppar i boxen så kan man ha en vanlig hö häck i en lägre position. Min sitter i krubb höjd, dvs hästen äter i låg ställning, nappar oftast ut höet genom gallret underifrån eller från sidan rentav, men kan även äta rakt ur, i krubb höjd. Min häst gjorde så att han så fort han fick hö på backen, rafsade med frambenet i det tills det låg under magen på honom, och sen åt han det inte för det blev grisigt och smutsigt. Har haft höhäck i 2 år nu till honom, och det funkar super.
fäst isåfall hö häcken med mälor eller annat som "löser ut" OM hästen skulle mot alla odds fastna, så den lossnar i så fall.

mysko skrev:
Har du kollat så inte höet är dammigt eller mögligt? finns dom som använder det till toalett då.

kan garanetera att höet inte är damigt eller av dålig kvalite, vi har nogrant utvalt foder till hästarna och proteinet är just för unghästar samt föl ston, allt är miljö märkt. :)

Hot Shot skrev:
Mitt förra sto gjorde så när hon var mätt, jag minskade helt enkelt på högivan och sen slutade hon med det. Jag fick också slänga en massa hö tidigare.

Men eftersom hon bara är 3 år, så ska dom ha chansen att nästan kuna ha fri till gång till hö, min föra unghäst valde att sluta äta när han vart mät, vilade en stund men ville sedan ha mera. så är det med min tjej nu också, men under vilo tiden blir det att hon har toalett på alla olika ställen, hon äter 7 kg nu, kan inte dra ner mer, vill att hon ska äta mer igentligen, men precis som din, slutar äta för tillfällset när hon e mät eller vill göra något annat.

mackan skrev:
Det är en mycket bra ide, finns många olika varianter av hö häck, några plankor i hörnet av boxen som håller höt på plats använder många, ett annat alternativ är att bygga en hö låda. det kruxiga är att hitta ett bra alternativ som håller höet fräscht. du borde hitta mycket folk här på forumet som kan beskriva sina modeller, har även sett bilder.

har du en häst som inte lever runt eller hoppar i boxen så kan man ha en vanlig hö häck i en lägre position. Min sitter i krubb höjd, dvs hästen äter i låg ställning, nappar oftast ut höet genom gallret underifrån eller från sidan rentav, men kan även äta rakt ur, i krubb höjd. Min häst gjorde så att han så fort han fick hö på backen, rafsade med frambenet i det tills det låg under magen på honom, och sen åt han det inte för det blev grisigt och smutsigt. Har haft höhäck i 2 år nu till honom, och det funkar super.
fäst isåfall hö häcken med mälor eller annat som "löser ut" OM hästen skulle mot alla odds fastna, så den lossnar i så fall.

du vet inga några sådana trådar du kan länka mig till? eller några tillverkare av säkra hö häckar. :)

Testa att söka på hö nät eller hö häck här på forumet, kommer inte ihåg exakta trådar, men vet att folk postat bilder på sina hemma gjorda osv. en del har gjort av bara vanliga trä plankor i ett hörn tex.

Min är från Jaba, du kan kolla deras hemsida.

Min sambo gjorde till min lilla för hon beteede sig som din. Han satte bara ihop vanliga brädor till en något avlång fyrkant. Den står lös i boxen så hon kan inte fastna. Hon flyttar runt den men höet ligger kvar i den så hon äter det ändå. Sedan fick jag tyvärr dra ner lite på höet oxå. Så nu äter hon bara 8-9 kg per dygn. Skulle vilja att hon åt mer. Hon är en småätare. Äter lite fixar med annat och äter lite till.

Min ena häst gjorde så förut innan jag kom på att hon ville ha sitt hö i ett visst hörn :idea: men hennes dotter :smirk: gör det när hon får för mycket och inte orka äta upp det....
Men det kan ju oxå bero på att höet inte är av god kvalite....;)

Jag har en stor krubba där jag trycker ner min hästs hö. Den är som en stor trälåda som hänger på väggen, botten är kanske 30 cm från golvet.

tack för alla råd, har testat både hönät, hö påse, stor tunna, funkar tyvärr inte, eftersom hon e en stor häst och är på 3 år är det lätt att hon leker med sakerna, vill inte att hon ska fastna eller skada sig, (viktigt) höet är av jätte bra kvalite, faktsikt riktigt stolt över vårt fina hö :d hehe sen så äter hon 7-8 kg per dag, hon kan inte äta mindre, men nu på slutet har det börjat bli lite bättre, ska fortsätta med alla små tips tills vi finner det som passar damen.

Jag läste om en tjej som hade samma problem. Hon tog en fodertunna och satte fast i ett hörn av boxen. Nertill skar hon upp ett rejält hål. Inte för stort) Sen stoppade hon hästens höranson i tunnan och hästen drog ut höet allt eftersom. Tunnan sattes vid golvet. Detta fungerade utmärkt. Kan vara värt att prova. För att få fast tunnan ordentligt gjorde hon hål i den och band fast den med rep. Hoppas du förstod min lite luddiga beskrivning.

Panikie skrev:
Skulle vilja veta vad ni skulle gjort om ni var i samma sits som jag?

Mitt 3 åriga halvblodsro tycker väldigt mycket om att reffsa runt allt sitt hö i boxen, blanda ner det i spånet och sedan kissa/bajsa på det, antar att hon inte tänker på att hon gör det, hon är juh häst liksom, men det känns jobbit att behöva slänga flera kilo hö påer vecka, bara för att hon reffsar runt med det, och det hamnar på ställen där hon sedan gör sina behov. Nackdelarna är att det blir dyrrt att behöva kasta så mkt, det blir väldigt svår mockat, det ser ofräscht ut i boxen och det jobbigaste hästen blir juh inte mät, efter att ha råkat bajsa/kissa ner all sin mat.

Jag har funderat på att bygga en liten trä låda eller slå plankor i ett hörn i hennes box och lägga höet där, så kanske det finns en chans att hon slutar bädda runt med det? Först funderade jag på något likande H Häck, men eftersom hästens naturliga ställning är att äta i en låg posetion med hals och huvud, är inte hö häck eller hö nät eller likande någon bra lösning. Har ni några tips och ideer??? :idea:
Testa hönät kanske ? :D

Jag har haft flera hästar (yngre sådana) som gör exakt som du säger... Ger numera alla mina unghästar hö i hönät i boxen som jag hänger HÖGT och jag vet att det är "onaturlig" ställning för dem men med tanke på att de är inne ca 10 timmar nu under vintern (om ens det) och ännu mindre sen ju varmare/ljusare det blir så kan de ju inte göra alltför stor skada (anser jag).
Ute har jag åxå fri tillgång på hö och då på backen utan problem.

På detta sättet får jag dessutom koll på hur mkt mina unghästar äter / natt eftersom jag kan väga hönätet både innan å efter natten.
Min 2åring äter ca 7 kg hösilage av den torrare varianten / natt ...

I skolan finns det en häst som vi inte får gå in till mer än nödvändigt, han har en sk "hökrubba" den står på golvet och är ca 80 cm hög, den fylls så mycket det bara går och det funkar kanon!!

Fundera på vad problemet ligger i. Många hästar som står i box blir ostimulerade och rastlösa. De börjar ju skaffa sig olater då, annars har de ju ingen anledning att bete sig så. Kanske är den nervös, eller inte trivs med boxgrannen eller något sånt. En av mina hästar (en arab) trivdes inte alls inne, hon gick runt kissade/bajsade i höet och "dummade" sig. Men det var ju enbart för att hon inte trivdes där. Nu står hon på lösdrift, oc aldrig att hon förstör det hö som ligger ute. Kan tillägga också att hon är en häst med mkt energi och behöver stimulans, så "utelivet" passar henne mkt bättre. Hon har även blivit lugnare och trevligare sen hon fick stå ute.
Om du ska bygga en höbox, tänk på skade risken så att den inte kan fastna med ett ben eller så.
Skulle inte rekommendera att minska högivan, tänk på hur många timmar om dygnet en häst i vilt tillstånd betar, våra tamhästars magar är också konstruerade för att äta så mycket. Och tänk på att höet är den ända stimulansen en häst som står inne får.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 532
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel