Hö Hästen (undrar?)

Sv: Hö Hästen (undrar?)

Nej jag har inte tänkt att minska på höet, jag har desutom testat dom flesta varianter ni här på buke har sagt, det jag är mest rädd över e att min dam skulle få för sig att fasta ellr likande (man vet aldrig) tjejen min är juh bara 3 år, jag har 3 hästar i stallet (tävlingshästar) har dom därmed inte på lösdrigt och kan inte ha det heller. Hon uppskatar att komma in och sova hon trivs i boxen, men det är juh det här med höet, tror det kan ha o göra lite med rangen, har iaf dom senaste dagarna haft hö nät ( lade dom onaturliga tankarna åt sidan att hästen måste äta i en låg posetion) våra hästar e ute runt 12 timmar per dagen och äter alltså 2 st hö mål inne dom e max (4 timmar ex) resten sover hon eller likande. Därför nu under vintern e jag inte så orolig, det har iaf funkat väldigt bra, jag har koll på vad hon äter och allt är verkligen rensat när jag kommer och kollar till henne, och har även slutat kissa eller bajsa under höet, det måste ha något med att göra (rangen) eller likande. :)

Och min treåring har IKEA-kasse just för att KUNNA äta i normal krubbhöjd (dvs ändå rätt långt) och INTE fastna. Törs inte ha höhäck till henne riktigt än..

Alazan skrev:
Fundera på vad problemet ligger i. Många hästar som står i box blir ostimulerade och rastlösa. De börjar ju skaffa sig olater då, annars har de ju ingen anledning att bete sig så. Kanske är den nervös, eller inte trivs med boxgrannen eller något sånt. En av mina hästar (en arab) trivdes inte alls inne, hon gick runt kissade/bajsade i höet och "dummade" sig. Men det var ju enbart för att hon inte trivdes där. Nu står hon på lösdrift, oc aldrig att hon förstör det hö som ligger ute. Kan tillägga också att hon är en häst med mkt energi och behöver stimulans, så "utelivet" passar henne mkt bättre. Hon har även blivit lugnare och trevligare sen hon fick stå ute.
Om du ska bygga en höbox, tänk på skade risken så att den inte kan fastna med ett ben eller så.
Skulle inte rekommendera att minska högivan, tänk på hur många timmar om dygnet en häst i vilt tillstånd betar, våra tamhästars magar är också konstruerade för att äta så mycket. Och tänk på att höet är den ända stimulansen en häst som står inne får.

Var det där verkligen till mig?

Isf så vet jag varför mina drar ikring sitt hö/hösilage. De får stora givor (fri tillgång), och det ligger i hästars natur att krafsa fram det godaste etc. Bägge två gör det även när de får hö/hösilage utomhus (så där serveras det också i 'behållare'). Även om de går på lösdrift så 'krafsar' de i hö/hösilage om det ligger krafsvänligt.

Vad tävlar du dina hästar i? Undrade eftersom du sa att de ej kan gå på lösdrift.

Jag skulle nog göra som du var inne på. Att snickra en fastsatt hörnhö-krubba.
En lågt satt höhäck i metall, kan den fastna i med skon. Och än värre om den lossnar o följer med skon.

Min häst fastnade i krubban, genom att sparka in plasten och när han skulle få ut hoven så fastnade skon i metallramen. Krubban satt kvar så han tog sig loss, med bara några skrapsår.

Har nu slängt dessa krubbor o bytt till sån´a i bara plast.

Alazan skrev:
Vad tävlar du dina hästar i? Undrade eftersom du sa att de ej kan gå på lösdrift.

Tävlar i hoppning på reg nivå. (inte eliten om man säger så)

Men jag själv ser det som en självklarhet att inte ha et gäng helrakade welshar på lösdrift, särskillt inte när man har ett ny byggt stall på gården som gärna vill nytjas! :)

Sen har den ena ponnyn hosta, om det blir fuktigt och jan blir även svårfångad av att vara ute "dygnet" runt.

Stora hästen är ett 2,5 årigt halvblodsto med väldigt tunnpäls,
tycker det är viktigt att hästarna får komma in och slippa ha täcken på sig som dom har dagarna långa. Så dom har en chans att lufta pälsen. :)

Panikie skrev:
Tävlar i hoppning på reg nivå. (inte eliten om man säger så)

Men jag själv ser det som en självklarhet att inte ha et gäng helrakade welshar på lösdrift, särskillt inte när man har ett ny byggt stall på gården som gärna vill nytjas! :)

Sen har den ena ponnyn hosta, om det blir fuktigt och jan blir även svårfångad av att vara ute "dygnet" runt.

Stora hästen är ett 2,5 årigt halvblodsto med väldigt tunnpäls,
tycker det är viktigt att hästarna får komma in och slippa ha täcken på sig som dom har dagarna långa. Så dom har en chans att lufta pälsen. :)

Jo, om de e rakade så kan det ju vara lite kyligt förståss...;) Jag har också haft täcken på mina hästar en gång i tiden (nu lät man som en gammal kärring...), trodde inte det fungerade att rida om de hade päls. Men det går alldeles utmärkt faktiskt :D Tre av mina pållar tränas ordentligt, andalusiern tävlar jag i western och ena ponnyn kräver väldigt mycket, så han kör vi ganska "hårt". Mina hästar går jämt utan täcke och är aldrig sjuka. Skulle de bli totalt genomblöta av svett och det är flera minus så kan de få gå med täcke nån timme för att torka. Araben hade också extremt tunn päls i början, men det växte ju ut med tiden, kunde hända att hon frös någon gång innan pälsen blev som den skulle, men då räckte det ju med att ha på ett regntäcke ett tag så var det lugnt sen.
Skumt med hostan där, brukar ju oftast bli bättre när de går ute...hur går det på dagarna då? :confused:
Min arab blev faktiskt lättare att fånga när hon hamnade på lösdrift :banana: I början kunde man knappt få tag på henne alls...:cry:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 532
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel