Hö från gammal vall

westernsuzie

Trådstartare
Är det bra eller dåligt? Är det generellt sett mer eller mindre näring i det? Min ena häst är rätt svårfödd så jag känner mig lite tveksam..

Sv: Hö från gammal vall

Jag har lärt mig att gamla vallar är i regel mindre proteinrika.
Har du en svårfödd häst skulle jag därför inte rekomendera hö från gammal vall.

Någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel, och med största säkerhet är det inte så lätt som jag har skrivit. :p

En gammal vall ger med tiden mindre mängd foder vid varje slagning. Men det behöver inte vara sämre det lilla som blir. Det är så mycket annat som spelar in i hur värdet fodret blir . Saker som skötsel, gödning, väder, tempratur, när den slås m m. Så det går inte att säga något generellt bara för att vallen är gammal.

Sammansättningenav vallen har stor betydelse. Vissa örter (käringtand, humlelusern, vitklöver...) kan binda stora mängder kväve ur luften som skapar en naturlig gödning av vallen. Det är därför inte självklart att gamla vallar blir sämre med tiden. En ren gräsvall brukar dock försvagas om man inte göder.

När jag tittade på höet tyckte jag att det va väldigt tunna strån och inte så mycket blad och klöver.. Jag tyckte inte verkade va lika fint som det vi hade förra året ialla fall, men det va inte dammigt eller så heller i för sig :cool:

Att det är finstråigt beöver inte nädvändigtvis innebära att det är dåliga värden i det...

Om höet är väldigt grovt, mkt stjälkar i det och mkt klöver då? Är gult, inte grönt alls. Från en annan vall är det grönt, mkt grövre, mkt klöver och grönt. Slaget för ca 2 veckor sedan.
Förra årets hö (samma vallar) hade dåliga värden, kvot 2.75:(. Min gubbe tunnade ur mkt, fick fodra på med mkt lusern och groov 125. Dyrt blev det iaf för mig, höet ingår i hyran.
Får nog räkna med samma värden i år oxå, höet ser precis ut som fjolårets.:(

Det GÅR INTE att se på höet vad det innehåller i näringsväg.
Det ja ghar lärt miog av mina höbönder är att nya vallar = grovt hö, äldre vallar,= mer finstråigt hö.
Sen beror näringsvärdet på vad det innehåller för växter, hur mkt det är gödslat och när det är skördat. Skördar man innan gräset går i blom så får man bra värden i det, väntar man till efter blomningen så sjunker värdet betydligt för varje dag man väntar.
Att det är gult behöver inte innebära annat än att det legat på slag länge, möjligen fått regn på sig. <men det kan också betyda att det är väldigt sent skördat = låga värden.

Analys är ENDA sättet att veta vad det innehåller, man kan inte gå efter att det är samma vall och ser likadant ut...

I år kommer vi att se två tydliga "varianter" av hö i södra delen av sverige:

* Skördat under värmeböljan i början av juni. Snabbtorkat med medel- till hög kvot av utmärkt kvalité.

* Skördat under efter midsommar. Kan vara bra men i många fall övermoget och drabbats av en eller flera regnskurar. Var uppmärksam på låga kvoter!

Många odlare hade problem att bemanna höskörden eftersom många normalt slår under semestern (efter midsommar). Nu hade skolorna inte ens slutat när vallen var mogen...

Håller med dig...
Jag är jätteglad att min egen höbonde fick in sitt hö i början av juni. Han kör stora fyrkantsbalar (ca 150-200 kg), som läggs på skulltork så det blir ordentligt torrt. FÖrdelen med storbalarna är att han klarar höskörden själv, både slår, vänder, pressar och kör in alla balarna (med lastmaskin) på en person. :bow:

Sen återstår att se hur andra och tredjes skörden för året ser ut.

Gammal vall betyder inte automatiskt dålig näring. Mitt absolut bästa hö med bästa värden kom från en gammal vall. Dessa värden var bra mycket högre än de andra vallarna jag köpte från. Och då var de andra nya.

Höet var övermoget när han slog det.
Ska ta analys på det, om inte stallägaren gör det. Om vi står kvar i detta stall...:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 347
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10