hö fråga

S

Suss

hö fråga...jag vet inte mycket om foder hur mycket ca behöver en normal stor häst?

Vad kan typ 2 löspressade normal stora väga ca?

Bör inte hästar ha tex 3kg morgon
sedan lunch
och kvälls hö typ 3kg?

Sv: hö fråga

Man brukar räkna ca 2kg hö per 100kg häst. Så för en "normalstor" så blir det typ 10kg/dag.
När vi i mitt förra stall hade löspressade balar vägde de flesta ca 7-8 kg.

Vad är en normalstor häst ?? Minsta minimigivan är 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt och dag. 1 kg torrsubstans är 1,2 kg hö. Men detta är för en häst som absolut INTE gör något arbete.

Bör inte hästar ha tex 3kg morgon
sedan lunch
och kvälls hö typ 3kg?

Bör och bör..jag personligen tycker hästar ska ha fri tillgång på grovfoder. Jag gillar INTE dessa duttande med morgon/lunch och kvällsmats hö. Detta för att jag allt förofta sett hur långt mellan fodringarna det brukar vara. Resultatet därefter har oftast varit hästbråk och vrålhungriga hästar när väl maten serverats.

jag tycker att dom är för snål på hö i ett stall i närheten...men jag är inte någon expert, men jag hade gärna stallat upp där för allt annat verkar bra...funderar nämligen på foderhäst/egenhäst snart.

Jag tycker det verkar som dom ger mycket på morgonen och inget vad jag vet till lunch och för lite i min smak till kvällen...det är tre hästar som delar på två balar på morgonen...kvällshö svårt att uppskatta men det ser lite ut i mina ögon...har haft ponny själv och vi var hofftade visserligen bara men han fick mer till kvällen än vad deras största nordis får...

kan för lite mat stressa hästen? om hästen gått utan mat sedan morgonen och sedan direkt ut på ridtur? jag själv tränar en del och så skulle aldrig en människa orka, men det går kanske inte att jämför?

Hästarna är ju inte magra, dem älsta men det är väl åldern...

precis vad jag tänkte, jag tycker att om hästen ska ut på morgonen och ridas ordntligt med hö innan och samma om man ska rida efter den varit i hagen hela dagen.

Nu är det väl inte säkert att han skulle coola ner sig helt pga av att ge honom hö men det kanske skulle göra lite...mycket tittig och på tå...ägaren funderar hur han kan ha så mycket energi när han får så lite kraft...

Det är svårt att vara medryttare med åsikter...men jag måste i alla fall säga hur jag vill ha det särskilt om jag ska stalla upp där...

skämtas ofta om hur mat "tarr" denna häst är och jag tycker inte det är konstigt en häst ska ju äta nästan hela tiden!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 334
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka