Hö för ett föl.

Sv: Hö för ett föl.

Jag måste säga att det börjar gå till överdrift det här tramset att ALLA måste ha fri tillgång på hö, annars är det i princip så att man inte ska ha häst!

Va f-n är det för b-shit rent ut sagt? Här hemma kostar 1 höbal på ca 10-12 kg mellan 25-35 kr st och att det finns så många knösar till hästägare som kan ösa ut dessa på fri tillgång är ju helt otroligt! Möjligen är det så att många kör det bekväma sättet att sätta ut en stor ensilage eller hösilagebal i hagen och det är den otroligt väl uträknade grovfodergivan man har.

Om man då har hästar av olika storlekar och behov tillsammans i gräshagar, i en fungerande flock, istället för att ha ensamma hästar i skithagar utan gräs då är det inte någon bra lösning att ha fri tillgång. Att påstå att shettisarna inte kan få fång eller må dåligt av fri tillgång är ju nonsens - hade mina små fått gå på fri tillgång så hade de garanterat blivit kraftigt överviktiga.

Så; vill du ha en rek på hömängd så är ett riktmärke och minimum t ex häst på 600kg=minimum 6 kg hö/dag, ponny på 300 kg 3 kg/hö per dag. Observera minimum samt att kraftfoder läggs till denna foderstat. Själv ligger min D-ponny som väger ca 400-450 kg f n på 10-12 kg hö/dag eftersom han är mkt svårfödd och behöver denna mängden. Man får ju använda sina ögon också! Shettisarna som väger ca 200 kg har en högiva på ca 3 kg var/dag. Till detta kan vi lägga som sagt kraftfoder PLUS gräshagar. Växande föl och unghästar kräver dessutom tillskott och lämpligt kraftfoder PLUS grovfodergivan.

Så, jag tycker inte att du är konstig på något sätt som oroar dig för att sätta shettisen på fri tillgång eller att du vill veta en ungefärlig högiva.

Jag håller med dig på varenda punkt! Jag menar jag har inte tillgång till att ha fritillgång, jag masar mig ut till stallet morgonen och kvällen för att fodra istället, det känns som man har mycket mer koll då. Även om det är jobbigare. Sedan har jag inte heller ekonomin för att bara kunna strö ut en massa hö, utan min stora häst får 4 kg morgon och 4 kg kväll. Inget mer med det. Riktigt bra skrivet!

Jag håller med dig på varenda punkt! Jag menar jag har inte tillgång till att ha fritillgång, jag masar mig ut till stallet morgonen och kvällen för att fodra istället, det känns som man har mycket mer koll då. Även om det är jobbigare. Sedan har jag inte heller ekonomin för att bara kunna strö ut en massa hö, utan min stora häst får 4 kg morgon och 4 kg kväll. Inget mer med det. Riktigt bra skrivet!

Vad har du för suveräna gräshagar året runt som bara fodrar grovfoder 2ggr/dag? Vi andra "masar" oss ut till stallet 3-4-5 ggr/dag för att fodra.

Dessutom har Jeeves fel på rek minigiva, om nu hästarna inte står på halm som de äter. Absolut minsta giva är 1 kg TS/100 kg häst, dvs absolut minst 1,2 kg torrhö/100 kg häst.

Se också anledningen till varför fölet behöver fri tillgång i tidigare inlägg.

Nej, återigen, jag anser inte att jag har fel - även om du anser det. Har haft tillräckligt många hästar OCH fölmärrar med föl för att kunna avgöra det.
Du får gärna skriva vad du anser och propagera för det du anser vara rätt men att förhindra andra från att ge rekommendationer då är du ganske fel ute.

Jag vill dock förtydliga att mina rekommendationer bygger på att man har sina hästar i hagar med gräs, ngt som jag ser som självklart men kanske inte andra ser det likadant. Dvs hästarna går INTE utan sysselsättning och stråfoder i magarna mellan utfodringar - men jag uppfattade att TS också håller sina hästar i just gräshagar. Rätta mig om jag har fel TS.

KL
Och, nej, att som somliga gör här komma med spydiga kommentarer om att man på SLU säger si eller så.... det biter inte på mig. Har för många år på nacken för att bli osäker för att du slänger ur dig dumheter.
Jag ger råd som jag anser beprövade och som har fungerat för egen del i över 30 år. Kalla mig mossig.

Jamen du har ju fel. 1 kg ts/100 kg/dag är ju satt ur djurskyddssynpunkt och INTE taget ur luften som dina hemasnickrade rekomendationer är.

Hemmasnickrat är hur bra som helst, om man har över 30 års erfarenhet av att det faktiskt fungerar bra. Du som är så påläst kan ju bara bortse ifrån mina råd då istället och låta TS avgöra om det är ngt värt att lyssna på.

Efter att ha läst om olika foderproducenters inblandning i utbildningar ang foderlära så vet jag inte hur mycket "respekt" jag har för den utbildningen...

Så då anser du det vara fullt normalt att svältföda en tex shettis på 2,5 kg hö per dag ? Vad har foderproducenter med djurskyddet att göra egentligen ?

Jag vill dock förtydliga att mina rekommendationer bygger på att man har sina hästar i hagar med gräs, ngt som jag ser som självklart men kanske inte andra ser det likadant. Dvs hästarna går INTE utan sysselsättning och stråfoder i magarna mellan utfodringar - men jag uppfattade att TS också håller sina hästar i just gräshagar. Rätta mig om jag har fel TS.

DEN informationen måste du ta med när du ger dina rekommendationer. Det är tyvärr inte alla som ser det självklara i det du menar men inte skriver ut.

Absolut är det helt ok med mindre "torkat" foder om hästen får tillgång till färskt, det ger också fibrer för att tarmsystemet ska fungera.

Minirek 1 kg TS/100 kg häst är ju totalt stråfoder. När mina hästar går ute på gräs äter de inget hö alls på sommaren t.ex. Men hur många har gräshagar hela vintern? Anser du det är lämpligt att fodra ett föl (eller vilken häst som helst) enbarg morgon och kväll på vintern när det är snö?

Vi har tyvärr inte tillgång till att ha fri tillgång på hödå vi har en liten shettis som riskerar fång. Men vad tror ni han/hon ska ha när den sedan är fullvuxen?

Jag tycker inte att ett ardennerföl borde kräva mer hö av god kvalitet än det du har egentligen tänkt från början (även om den naturligtvis kräver mer näringsrikt grovfoder eftersom den växer, men det kan du nog fixa till med kraftfoder).

Den optimala grovfodergivan för föl och unghästar är ju fri tillgång, men kan du inte ge den hö i fri tillgång så kan den säkert må bra av att få halm vid sidan av högivan. Halm är billigt och ett bra alternativ när man vill att en unghäst ska få den tuggstimulans som den behöver. Huvudsaken är att den har något att äta på nästan hela tiden. Hull, normal tillväxt och övrig kondition får du väl hålla koll på med ett extra öga, så att inget fattas.

Ett annat bra alternativ med avseende på proteinbehovet, är ju lucernpellets. Det kan du väl säkert ge så att inte shettisen kommer åt?

Angående hur mycket den behöver när den är vuxen, så tror jag att det kan gå att kombinera med en shettis vid sidan. Det är ju förstås väldigt individuellt, men en ardenner är väl normalt ganska lättfödd. Jag hade själv en bruksnordis som gick runt mycket bra på fyra kilo hö + fri tillgång på halm som vuxen.

Vad har du för suveräna gräshagar året runt som bara fodrar grovfoder 2ggr/dag? Vi andra "masar" oss ut till stallet 3-4-5 ggr/dag för att fodra.

Dessutom har Jeeves fel på rek minigiva, om nu hästarna inte står på halm som de äter. Absolut minsta giva är 1 kg TS/100 kg häst, dvs absolut minst 1,2 kg torrhö/100 kg häst.

Se också anledningen till varför fölet behöver fri tillgång i tidigare inlägg.

Nej, men jag menar att vissa innan dig skrev att man ska ha fri tillgång då man slippa xykla ut till stallet ofta. då sa jag det ironiskt "masa". Och jag kan fortfarande bara hålla med Jeeves.

DEN informationen måste du ta med när du ger dina rekommendationer. Det är tyvärr inte alla som ser det självklara i det du menar men inte skriver ut.

Absolut är det helt ok med mindre "torkat" foder om hästen får tillgång till färskt, det ger också fibrer för att tarmsystemet ska fungera.

Minirek 1 kg TS/100 kg häst är ju totalt stråfoder. När mina hästar går ute på gräs äter de inget hö alls på sommaren t.ex. Men hur många har gräshagar hela vintern? Anser du det är lämpligt att fodra ett föl (eller vilken häst som helst) enbarg morgon och kväll på vintern när det är snö?

Självklart är det inget fel med att fodra bara morgon och kväll när det är snö. Alla har ju herregud inte tillgång till fritillgång av hö? Och jag vet att det är många som gör så. Alla stallvärdar jag har haft har fodrat morgon och kväll. Sedan ger vi i tillexempel hönät för att det ska ta långt tid för hästarna att bli färdiga vilket gör att det håller dem syssel satta längre. Sedan tycker jag att man har lite fel tankesätt om man säger att det är ett måste att ha fritillgång av hö. För vissa hästar klarar faktiskt inte av det? Det är mina synpunkter iaf och jag håller fortfarande bara med Jeeves.

Att fodra bara två gånger per dag är dock inte att rekomendera, om man inte ger väldigt mycke foder i varja giva. Hästar har som bekant ingen gallblåsa utan utsöndrar galla hela tiden, så om hästen får stå utan foder längre perioder ökar risken för magsår. Om man inte vill ge hästen fri tillgång på grovfoder för att den riskerar att bli för fet skulle jag rekomendera fler fodringstilfällen än två, specielt om de inte har något annat att stoppa i magen, halm tex.

Hur mycket ska en tinker ha? (som blir ca. 148-150 cm):confused::)

Jag säger som de flesta andra redan sagt i denna tråd,som föl och väldigt ung häst så bör de få fri tillgång på grovfoder.
Om man vill undvika att ge fri tillgång till shettisen kan man bygga en foderlår där den större kan nå ner i botten medans shettisen inte når ner i den utan får en tuss vid sidan av och sen får den samla smulorna.

En tinker på 148-150 cm av cobmodell,de väger normalt runt 500-600 kg som vuxna i normalt hull.

Du HAR fel, helt enkelt! Det är i det här fallet inget att diskutera ens.

Gå in och läs på t ex SLUs hemsida eller i "Hästens utfodring och näringsbehov" och jag LOVAR dig att det INTE kommer att stå att det är OK att ge 1 kg HÖ / 100 kg häst, utan att miniminrek är 1 kg TORRSUBSTANS (TS) per 100 kg häst (vilket gör 1,2 kg torrt hö). Dessutom rekommenderas enligt de senare årens forskning att man ger 1.5 kg TS/100 kg häst och dag (vilket gör 1,8 kg hö/100 kg häst).

Jag har också lång hästerfarenhet, och förstår absolut att man inte kan fodra nitiskt efter tabeller, men att hästar är gjorda för att äta grovfoder och mår bäst om grovfodret uthör huvuddelen av foderstaten kan ju knappast vara nytt oavsett?

Att ge en 600 kg häst 6 kg hö per dag är helt uppåt väggarna! Om du väljer att sköta och fodra dina hästar på det sättet, så får väl det stå för dig, men rekommenadera för allt i världen inte okunniga människor som frågar om foder på ett internetforum att göra så!

Och självklart är det skillnad på om hästarna betar på dagen eller ej, men det är inte speciellt vanligt att man på våra breddgrader har bete året runt. Om du menar at du förutsätter att hästen även betar, så skriv då ut det!

Man måste absolut inte ha fri tillgång, men däremot måste man faktiskt se till att hästen får sitt behov av grovfoder tillgodosett!

Snälla, rekommendera inte totala felaktigheter :(! Det bidrar till mer okunskap och dålig hästhållning! Det är totalt jättefel att rekommendrera TS att hennes ardenner"föl" (åring) skulle kunna må väl av samma grovfodergiva (4 kg per dygn) som shettisen. Ardennrar må vara hyggligt lättfödda i förhållande till storlek, MEN DET ÄR SHETTISAR OCKSÅ, och en shettis väger en bråkdel av vad en ardenner gör.

Så snälla, ge dig inte på att ge råd i frågor där du saknar adekvat kunskap! För hästarnas skull...

Senast ändrad:

Du får ju så klart lyssna på vilka råd du vill, men jag tycker att det är sorgligt att du bara tar åt dig det du VILL höra!

ALL forskning visar att hästar är gjorda för att tugga mycket grovfoder. För den sakens skull behöver man INTE ha fri tillgång på grovfoder, det kan vara svårt praktiskt om man har hästar med olika behov. Här hos mig hade det inte funkat. DÄREMOT ska hästarna INTE stå utan grovfoder i massor av timmar, och ger man 4 kg morgon och kväll och det inte finns bete ute så blir tiden utan grovfoder alldeles för lång. Detta kan resultera i såväl magproblem som beteenderubbningar som krubbitning, vävning etc. För att återigen hänvisa till forskning och SLU kan nämnas att man (om man inte tillämpar fri tillgång) rekommenderar MINST tre fodringar per dygn, och gärna fler, utspridda så väl över dygnet som möjligt. Även om du vet de som fodrar två gånger om dagen, så är inte det OK, förutsatt att man inte fodrar med riktigt stora givor så att det verkligen räcker länge.

Krasst sett, har man inte råd att köpa tillräckligt med foder, och kan man inte ordna acceptabla fodertider (såväl som övrig adekvat skötsel, förstås) så är det nog så att det inte passar in i ens liv att ha häst just nu.

Lycka till, och hoppas verkligen att du tänker till!

Gizzes...Hästar är stäppdjur vilka är till för att söka och äta i princip hela dygnet runt. Vi har fri tillgång på bra hösilage i våra hagar och min häst har även fritillgång inne i sin box i form av välfyllt hönät. Hon har föl och har haft fång och skulle inte våga ha henne utan fri tillgång...tänk om hon skulle börja leta fel gräs i hagen för att betet tryter. Sen ska föl och unga hästar inte ha för mycke kraftfoder ..detta kan leda till att skelettet växer för fort och dom får fel hov och ben ställning.Detta råkade en kompis föl ut för.Hon fodrade med kraft groov 125 till både sto och föl varpå fölet fick bock hov..inte bra..

Nej alla ni hästar ska äta mat.blir dom tjocka motionera mera eller ge halm men dom måste ha mat..deras magar är inte anpassade för att äta mycke mat vid få tillfällen utan tvärt om lite mat vid många tillfällen.
Kolla Aktiv stable där finns lösningen om man inte kan ha fri tillgång pga feta hästa eller annat.
Kolla in en hemsida jag hittat. Där hästarna får mat 20 ggr/dag
http://www.wiggeby.com/

Du HAR fel, helt enkelt! Det är i det här fallet inget att diskutera ens.

Gå in och läs på t ex SLUs hemsida eller i "Hästens utfodring och näringsbehov" och jag LOVAR dig att det INTE kommer att stå att det är OK att ge 1 kg HÖ / 100 kg häst, utan att miniminrek är 1 kg TORRSUBSTANS (TS) per 100 kg häst (vilket gör 1,2 kg torrt hö). Dessutom rekommenderas enligt de senare årens forskning att man ger 1.5 kg TS/100 kg häst och dag (vilket gör 1,8 kg hö/100 kg häst).

Jag har också lång hästerfarenhet, och förstår absolut att man inte kan fodra nitiskt efter tabeller, men att hästar är gjorda för att äta grovfoder och mår bäst om grovfodret uthör huvuddelen av foderstaten kan ju knappast vara nytt oavsett?

Att ge en 600 kg häst 6 kg hö per dag är helt uppåt väggarna! Om du väljer att sköta och fodra dina hästar på det sättet, så får väl det stå för dig, men rekommenadera för allt i världen inte okunniga människor som frågar om foder på ett internetforum att göra så!

Och självklart är det skillnad på om hästarna betar på dagen eller ej, men det är inte speciellt vanligt att man på våra breddgrader har bete året runt. Om du menar at du förutsätter att hästen även betar, så skriv då ut det!

Man måste absolut inte ha fri tillgång, men däremot måste man faktiskt se till att hästen får sitt behov av grovfoder tillgodosett!

Tack så mycket för svar-et(en) :) Jag ger grovt hö (ej ensilage) och min häst som väger ca. 500 kg får 8-10 kg hö, är det lagom? ;) men jag är väldigt dålig på det här med föls hö så df skapade jag tråden :) Inne i sitt skjul (mina hästar är lösdriftare) har de även halm de brukar tugga på, df ger jag bara hö 2 ggr om dan då det är det enda jag har möjlighet till (ibland blir det tre; en gång morgon, en gång eftermiddag vid 3 ungefär och en gång på kvällen vid 8 typ). ;) De har ju då samtidigt ngt annat att mumsa på så de inte tar det här dåliga gräset eller vid snö, såhar de ngt att få ner i magen iaf :)

Haha, förresten, tack för svaren från alla! Har blivit lite klockare iaf och tror jag ska gå på ungefär 1,7kg hö/100 kg häst. ? :)

Undrar också hur mycket ni skulle ge en unghäst (normalbyggd) fjording när den är 2-4 år? :) Ungefär lika mycket som mitt varmblodssto eller ? ;) Hon får ca. 8 kg (ibland mer) hö per dag och halm :) (självklart grund, havre, betfor osv. med;))

Nu kommer det fram nya fakta. Hästarna har tydligen fri tillgång på halm? Då hänger det ju näringshalten i höt du ger vad som behövs. Äter de halm så får de i sig stråmängden de behöver även med mindre giva.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur