F
feliand
Sv: Hö för ett föl.
Jag håller med dig på varenda punkt! Jag menar jag har inte tillgång till att ha fritillgång, jag masar mig ut till stallet morgonen och kvällen för att fodra istället, det känns som man har mycket mer koll då. Även om det är jobbigare. Sedan har jag inte heller ekonomin för att bara kunna strö ut en massa hö, utan min stora häst får 4 kg morgon och 4 kg kväll. Inget mer med det. Riktigt bra skrivet!
Jag måste säga att det börjar gå till överdrift det här tramset att ALLA måste ha fri tillgång på hö, annars är det i princip så att man inte ska ha häst!
Va f-n är det för b-shit rent ut sagt? Här hemma kostar 1 höbal på ca 10-12 kg mellan 25-35 kr st och att det finns så många knösar till hästägare som kan ösa ut dessa på fri tillgång är ju helt otroligt! Möjligen är det så att många kör det bekväma sättet att sätta ut en stor ensilage eller hösilagebal i hagen och det är den otroligt väl uträknade grovfodergivan man har.
Om man då har hästar av olika storlekar och behov tillsammans i gräshagar, i en fungerande flock, istället för att ha ensamma hästar i skithagar utan gräs då är det inte någon bra lösning att ha fri tillgång. Att påstå att shettisarna inte kan få fång eller må dåligt av fri tillgång är ju nonsens - hade mina små fått gå på fri tillgång så hade de garanterat blivit kraftigt överviktiga.
Så; vill du ha en rek på hömängd så är ett riktmärke och minimum t ex häst på 600kg=minimum 6 kg hö/dag, ponny på 300 kg 3 kg/hö per dag. Observera minimum samt att kraftfoder läggs till denna foderstat. Själv ligger min D-ponny som väger ca 400-450 kg f n på 10-12 kg hö/dag eftersom han är mkt svårfödd och behöver denna mängden. Man får ju använda sina ögon också! Shettisarna som väger ca 200 kg har en högiva på ca 3 kg var/dag. Till detta kan vi lägga som sagt kraftfoder PLUS gräshagar. Växande föl och unghästar kräver dessutom tillskott och lämpligt kraftfoder PLUS grovfodergivan.
Så, jag tycker inte att du är konstig på något sätt som oroar dig för att sätta shettisen på fri tillgång eller att du vill veta en ungefärlig högiva.
Jag håller med dig på varenda punkt! Jag menar jag har inte tillgång till att ha fritillgång, jag masar mig ut till stallet morgonen och kvällen för att fodra istället, det känns som man har mycket mer koll då. Även om det är jobbigare. Sedan har jag inte heller ekonomin för att bara kunna strö ut en massa hö, utan min stora häst får 4 kg morgon och 4 kg kväll. Inget mer med det. Riktigt bra skrivet!