Hö för ett föl.

F

feliand

Hur mycket hö ska ett föl (ardenner eller andra kraftiga raser) ha vid 6 mån-1 års ålder ha varje dag? Ungefär lika mycket som min shettis som får 4 kg /dag eller mindre/mer? Hjälp mig,snälla! Funderar på en ardenner åring efter jul;) jag ger vanligt ängshö (inte ensilage!) Tackar ni som svarar!
(självklart ges ju FODER som grund, havre, betfor osv + hö)

Sv: Hö för ett föl.

Fri tillgång! Men deffenitivt mer än 4 kg, det är ju en växande häst som kommer att sluta på mellan 700-900kg.

Fri tillgång! Men deffenitivt mer än 4 kg, det är ju en växande häst som kommer att sluta på mellan 700-900kg.

Vi har tyvärr inte tillgång till att ha fri tillgång på hödå vi har en liten shettis som riskerar fång. Men vad tror ni han/hon ska ha när den sedan är fullvuxen?

Ca 70-80 Mj (energi) och 650 g smbrp (protein).
Hur mycket hö beror på näringsvärdet i höet.
Förmodligen mycket mycket mer än 4 kg hö! ;)

Vi har tyvärr inte tillgång till att ha fri tillgång på hödå vi har en liten shettis som riskerar fång. Men vad tror ni han/hon ska ha när den sedan är fullvuxen?
Shettisen får inte fång bara för att den får mycket grovfoder. Det är mycket bättre att den äter hö än att den äter frostnupet gräs i hagen, t.ex!

Sen undrar jag - har shettisen haft fång tidigare, eller är det bara för att "shettisar kan få fång" du skriver så?
Det är nämligen så att merpartern av alla shettisuppfödare jag känner till faktiskt ger samtligan sina shettisar fri tillgång till grovfoder på vinterhalvåret. (även jag) De brukar inte bli så ruskansvärt feta ändå, bara runda och goa!

Ta en analys på grovfodret (höet) och räkna ut en foderstat, antingen via SLUs hemsida hippocampus eller med hjälp av någon foderkunnig person. Se såklart även på hästen och komplettera efter hur den ser ut i hull osv.

Höet är grunden i foderstaten, och det kompletteras med övriga fodermedel såsom havre, betfor mm utifrån vad som behövs i förhållande till höets näringsvärden. Hur mycket hästen ska ha är skvatt omöjligt att veta utan att ha analys på föet eller ha sett hästen, men minst 10 kg hö per dygn i alla fall, med andra ord MYCKET mer än shettisen. En åring av så pass stor ras är inte speciellt pytteliten i januari.

Lycka till!

Vi har tyvärr inte tillgång till att ha fri tillgång på hö då vi har en liten shettis som riskerar fång. Men vad tror ni han/hon ska ha när den sedan är fullvuxen?

Då kanske man inte ska ha en ardenner..

Då kanske man inte ska ha en ardenner..
man måste inte ha fri tillgång för att ha en ardenner, däremot måste man kunna ge den tillräckligt mycket att äta. Det går utmärkt även utan fri tillgång, även om det senare gör saken mycket enklare.

man måste inte ha fri tillgång för att ha en ardenner, däremot måste man kunna ge den tillräckligt mycket att äta. Det går utmärkt även utan fri tillgång, även om det senare gör saken mycket enklare.

Okej, tack. Du frågade tidigare om min shettis, nej, han har aldrig haft fång men visat lite tendens till det, så vi vill inte förvärra någonting.

Hur mycket ska en tinker ha? (som blir ca. 148-150 cm):confused::)

Jag måste säga att det börjar gå till överdrift det här tramset att ALLA måste ha fri tillgång på hö, annars är det i princip så att man inte ska ha häst!

Va f-n är det för b-shit rent ut sagt? Här hemma kostar 1 höbal på ca 10-12 kg mellan 25-35 kr st och att det finns så många knösar till hästägare som kan ösa ut dessa på fri tillgång är ju helt otroligt! Möjligen är det så att många kör det bekväma sättet att sätta ut en stor ensilage eller hösilagebal i hagen och det är den otroligt väl uträknade grovfodergivan man har.

Om man då har hästar av olika storlekar och behov tillsammans i gräshagar, i en fungerande flock, istället för att ha ensamma hästar i skithagar utan gräs då är det inte någon bra lösning att ha fri tillgång. Att påstå att shettisarna inte kan få fång eller må dåligt av fri tillgång är ju nonsens - hade mina små fått gå på fri tillgång så hade de garanterat blivit kraftigt överviktiga.

Så; vill du ha en rek på hömängd så är ett riktmärke och minimum t ex häst på 600kg=minimum 6 kg hö/dag, ponny på 300 kg 3 kg/hö per dag. Observera minimum samt att kraftfoder läggs till denna foderstat. Själv ligger min D-ponny som väger ca 400-450 kg f n på 10-12 kg hö/dag eftersom han är mkt svårfödd och behöver denna mängden. Man får ju använda sina ögon också! Shettisarna som väger ca 200 kg har en högiva på ca 3 kg var/dag. Till detta kan vi lägga som sagt kraftfoder PLUS gräshagar. Växande föl och unghästar kräver dessutom tillskott och lämpligt kraftfoder PLUS grovfodergivan.

Så, jag tycker inte att du är konstig på något sätt som oroar dig för att sätta shettisen på fri tillgång eller att du vill veta en ungefärlig högiva.

Så; vill du ha en rek på hömängd så är ett riktmärke och minimum t ex häst på 600kg=minimum 6 kg hö/dag, ponny på 300 kg 3 kg/hö per dag. Observera minimum samt att kraftfoder läggs till denna foderstat.
Växande föl och unghästar kräver dessutom tillskott och lämpligt kraftfoder PLUS grovfodergivan.

Den minsta rekomenderade givan är inte 1kg hö per 100 kg häst utan 1-1,5kg torrsubstans per 100 kg häst! För en häst på 500 kg blir det altså 6-9 kg hö med ts på 80%.

Sen vad är det som säger att föl eller unghästar måste ha kraftfoder? Är det inte grovfodrets näringsvärden som avgör det? :confused:

Okej, tack. Du frågade tidigare om min shettis, nej, han har aldrig haft fång men visat lite tendens till det, så vi vill inte förvärra någonting.
Det är inte direkt större risk att ponnyn får fång bara för att den får en stor giva grovfoder. Man kan inte svälta bort fångrisk...

Va f-n är det för b-shit rent ut sagt? Här hemma kostar 1 höbal på ca 10-12 kg mellan 25-35 kr st och att det finns så många knösar till hästägare som kan ösa ut dessa på fri tillgång är ju helt otroligt! Möjligen är det så att många kör det bekväma sättet att sätta ut en stor ensilage eller hösilagebal i hagen och det är den otroligt väl uträknade grovfodergivan man har.
Vet du en sak?
Det är ÄNDÅ i de allra flesta fall billigare att fodra hästen med grovfoder än att köpa kraftfoder för minst 5 kr/kg och fodra med för att täcka hästens näringsbehov. ;)

Nej, inte den rekommendation jag talade om. Om du har hittat en annan rek någon annanstans så får det stå för dig.

Nu köper ju inte jag nödvändigtvis kraftfoder för det pris du anger här...men sen tycker jag det börjar bli tramsigt med allt detta fri tillgång påbud och helst inget kraftfoder alls. Jag har ALLTID gett kraftfoder till både hobbyhästar och def till växande hästar, det behöver inte vara i några enorma mängder men jag anser att det behövs helt enkelt. Dessutom får man använda sina ögon, vilket många verkar ha glömt bort fullständigt.

Har en häst i stallet f n , inhyrd, som i mina ögon är alldeles för tunn. Den får 12-15 kg hö/dag men kraftfoder i mängd ungefär som till en hamster. Jag har försökt förklara för ägaren att din häst behöver kraftfoder, och MYCKET mer än det du ger PLUS proteintillskott. Men nej, vi ger mer hö istället...som han kan trampa ner i boxen eller i hagen. Suck. Samma ägare proppar i hästen mängder med vitlök - det brukar också vara poppis bland alla de här fri tillgång människorna; ge massor med konstiga örtpreparat så blir det jättebra!

Vart har det sunda förnuftet och riktig kunskap tagit vägen?

Absolut MINSTA mängden grovfoder är 1 kg TS/100 kg häst. Det ger 1,2 kg "torrhö" per 100 kg häst.

Hittar du någon källa som säger annat så hänvisa till den eftersom det går emot alla foderrådgivare, agronomer, rekommendationer som jag kan hitta.

Vad jag förstår pratar vi här om föl. Där det klart lämpligast med fri tillgång då de inte äter lika fort som en stor häst. De behöver lång tid på sig att tugga i sig sin mat.

Vad gäller sunt förnuft måste det finnas i alla situationer. Alla har inte hö som funkar som fri tillgång, men skyll inte på fria tillgången för det! Har man ett kraftigt hö behövs ofta inte kraftfoder, har man ett obalanserat eller med låga näringsvärden behövs kraftfoder.

Ja har fått dessa rekomendationer både från foderkunskapsläraren på Strömsholm och från agronomer på SLU, men dom kanske har fel...

Mitt sto och hennes föl har i princip fri tillgång. jag öser på dem så mycket jag kan och det blir väll uppåt en 20 kg hö per dag.. det optimala är ju att ha fri tillgång men det går ju kanske inte alltid med de höpriser som har vart i år. sen håller man ju ingen stenkoll på hur mycket de små pillar i sig det är i princip omöjligt när de har fri tillgång. jag kan lova att stoet äter nog upp 90 procent av det jag lägger in ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur