Hö eller hösilage?

E

ericaa

Kommer att skaffa en häst i vår, och jag undrar nu vilka fördelarna och nackdelarna är med hö respektive hösilage. Hästen (ridskolehäst) får nu hösilage morgon, lunch och kväll, och hö till middag. Själv tycker jag bättre om hö, men man vill ju ge det hästen trivs bäst med ;)

Sv: Hö eller hösilage?

det beror på stallet lite åsså! har du bara din egen häst är det mer praktiskt med hö, ensilage balar kan bara vara öppna runt 7-10dagar(beroende på hur kallt det är). det blir jätte dyrt med små ensilagebalar och då kan hö vara en fördel. sen om man har dåligt med loft/hölada är ju ensilage bra för de kan man ha utomhus. ensilage innehåller mer vatten och då får man ge mer kg. har man en häst som kastar i sig maten kan det vara en fördel för de får då längre tuggtid.har man en "hosthäst" kan ensilage vara bättre då det inte dammar lika mkt! i ex inackorderingstall kanske man delar påhö/ensilage och kan då använda vad som. de flesta hästar går bra på både ock. i stora stall är ensilage oftast mer praktiskt. riktigt bra hö kan vissa år också vara svårt att få tag på. de åren ger fler ensilage.

Sv: Hö eller hösilage?

Min ponny får hösilage 10 kg om dagen. Anledningen är att han gillar det bättre och att det inte dammar. Själv är jag med förtjust i hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj