Hö eller gräs?

Fille

Trådstartare
Visste inte riktigt vad jag skulle ha för rubrik!

Jag har precis flyttat hem mina hästar och jag tänker att dom får hö i hagen på morgonen, men nu är det så att hagen dom går i är full med gräs, inte så högt utan kanske 15-20 cm. Jag tror att dom kommer rata höet om jag lägger ut det. "Räcker" det med att hästarna bara äter gräs under hela dagen fram tills dess att dom kommer in?
Känner min lite blond, men det jag syftar på är näringen. Är det någon näring kvar i gräset?

Sv: Hö eller gräs?

Jag har alltid resonerat att hästarna väljer själva. Jag ger dom möjlighet till annat foder men ratar dom det så får dom i sej det dom behöver. Min häst har alltid varit i perfekt hull och jag har inte gett henne tilläggsfoder utöver hö och lucern.
Men man får ju ha koll på hur dom mår och ser ut..

Sen är det lätt här då gräset alltid tar slut innan frosten. Så när man kan börja oroa sej för näringen så finns det inget annat val än att ge hö....

Har börjat ge våra hästar lite hö på morgonen nu, och det är endast för att det varit lite frostnätter. Annars klarar dom sig gott på gräset.

Jag tror att dom kommer rata höet om jag lägger ut det.

Med erfarenhet av mina + en del andra hästar så tror jag inte att dina hästar kommer att rata höet den här årstiden. Jag har precis flyttat mina till en hage med gott om gräs som inte betats på länge. De är ute dygnet runt och kastar sig över höet när det kommer trots att det finns gott om grönt gräs. De känner väl av att gräset inte är särskilt näringsrikt nu.

Det beror det lite på vad det är för typ av hästar du har, om dem är lättfödda eller om det är hästar av fullblodskaliber, dvs hästar man behöver trycka i massor för att de ska hålla sig fina. Sen beror det på hur stor hagen är. En liten hage kommer dem beta ned på ett par dagar medan en stor hage håller dem sysselsatta längre.

Förstår det som att de får mat inne i stallet på kvällen, och om de är normalfödda bör de klara sig utmärkt på det och gräset om dagarna.

Visste inte riktigt vad jag skulle ha för rubrik!

Jag har precis flyttat hem mina hästar och jag tänker att dom får hö i hagen på morgonen, men nu är det så att hagen dom går i är full med gräs, inte så högt utan kanske 15-20 cm. Jag tror att dom kommer rata höet om jag lägger ut det. "Räcker" det med att hästarna bara äter gräs under hela dagen fram tills dess att dom kommer in?
Känner min lite blond, men det jag syftar på är näringen. Är det någon näring kvar i gräset?

Det är inte mycket för näring att tala om i bete nu.
Lite kraftfoder kan vara bra, jag vill gärna ger mina lite havrekross morgon/kvällen, lite näring-kärlik:love:-och lite värma i panna, keep the tummy warm :)

Mina pojkar (lite väl runda isisar) har just börjat äta morgonmaten, så "något" har hänt med gräset nu. Jag tycker det är bra för jag vill absolut inte släppa ut dem utan något i magen när det är frostigt ute...

Sedan får de lite krubbmat när de kommer in, för mineralernas skull, och så får de en "normal" nattmatsgiva. Just nu får de ca hälften av vad de behöver enligt tabellerna och de verkar nöjda med det (tro mig, det märks när de inte är det :p ) och gräset i hagen (och halmen i boxen?).

Min har gått ner ca 30 kg sen han kom in i vinterhagen med en del gräs, dessutom får han 6-7 kg hösilage som han slukar. Vartenda strå, man ser inte att det har legat nåt i boxen. Så mycket näring är det nog inte kvar i gräset.

Önskar mina gick ner lite, fast kanske inte så fort...

Mäter med måttband typ varje vecka och de har kanske minskat någon cm, men det beror mycket på hur bandet hamnar... Sist hade Tjockisen blivit liite mindre :laugh:

... Jag har precis flyttat mina till en hage med gott om gräs som inte betats på länge... De känner väl av att gräset inte är särskilt näringsrikt nu.

Vad menar du med "gott om gräs"? Är det kort, tjockt och frodigt, eller är det långt och övervuxet?

Näringsvärdet i gräs beror inte på vilken månad det är utan vilket utvecklingsstadie stråna befinner sig i. Så länge gräset växer till och inte har gått i ax så är håller sig näringsvärdet, när det har blommat så börjar stråna torka och näring och energi rasar i värde.

Med andra ord, om man putsar sina hagar som vilar och inte låter gräset blomma och "gå i strå" så har man faktiskt något att erbjuda när det blir höst.

Jag har (sedan första frostnatten) gett lite frukost inne medan jag pysslar lite och i veckan har det varit frostigt alla morgnar så då har de fått en liten hög när de kommer ut också. Men i helgen var det inte frostigt och då ville de inte äta frukosten ute utan valde gräset, så det behöver inte vara näringsfattigt nu :laugh:

Vad menar du med "gott om gräs"? Är det kort, tjockt och frodigt, eller är det långt och övervuxet?

Hade det varit i slutet av maj så hade jag tyckt att det såg ut som en prima hage att ha hästarna i. Det är grönt gräs som fortfarande växer. Lite olika höjd på olika platser. Gräsklipparen får fortfarande jobba hemma på tomten denna varma oktober.

Näringsvärdet i gräs beror inte på vilken månad det är utan vilket utvecklingsstadie stråna befinner sig i. Så länge gräset växer till och inte har gått i ax så är håller sig näringsvärdet, när det har blommat så börjar stråna torka och näring och energi rasar i värde.

Det här måste jag berätta för mina grannbönder. De verkar ha missat det helt. Varför sjänker vissa i princip bort 3:e skördar ifall det vore som du sa?

Dom klarar sig fint på gräs ute om det finns något nu. Mina ratar hö ute, har försökt, men det blir bara dåligt. Gräset innehåller mer näring än man tror såhär års, testa att lägga ut lite hö då och då och se om dom äter det helt enkelt.

Jag har ett halvblod, hon är normalfödd sen har jag en korsning ardenner nordsvensk knabstruper halvblod. har bara haft honom i 2 dagar, han är lite rund men tror han är normalfödd också. Imorse testade jag att slänga ut hö, men dom åt inte på det så länge jag var i stallet. Mor kom och tog in dom vid sju och då hade dom ätit lite sa hon.

Mitt mål är att dom ska äta ca 11-12 kg hösilage om dagen och 1 kg krafft plus mineral och salt. Jag brukar räkna foderstat åt mina djur men just nu saknar jag analys och kostnaden för analys står inte överst på prio listan just nu..

Så länge dom inte är intresserade av hö så behöver du inte oroa sig, då klarar dom sig. Mina ardenner/knabstrupperkosrsningar får ca 7 kg hö inne på natten och inget ute i gräshagen nu, dom är riktigt runda ändå. Skulle säkert kunna få ännu mindre utan problem. Dom får lite mineraler inne på natten. Vill du säkra upp med ngt under vintern om du ej har analys så ge lite lusernpellets/hack.

Ja, du varför? Jag säger inte att näringsvärdet i gräset är lika högt i oktober som i maj, men hästar har inte samma behov som kor, kanske har de kor? Kanske har de fått in vad de behöver? Kanske vill de bara ha en anledning att lägga tid och pengar på att bärga skörden i stället för att låta det stå kvar och ruttna - kan tänka mig att det är bättre för nästkommande års skörd om det inte finns gammalt oslagen vall kvar. Kanske... Men berätta för jösse namn inte att deras tredjeskörd kan vara vääldigt intressant för hästägare! Tacka och ta emot istället, analysera och du kommer förmodligen att bli förvånad!

Kolla gärna den här rapporten, nu är det ett examensarbete så det är tidiga värden som undersökts, men på s 10 finns en tabell som väldigt överskådligt visar hur energi och råprotein sjunker med växtens utvecklingsstadium.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002236/01/Ex_arbete_Karl-Fredrik_Olsson.pdf

"...Näringsvärdet i vallfodret beror även på andelen blad respektive strå som ingår i grönmassan, och näringsvärdet hos desamma (Bélanger & McQeen 1996). I tidiga utvecklingsstadier har alla delar av gräsplantan en hög smältbarhet, men efter att plantan passerat stråskjutningsfasen sjunker näringsvärdet i blad och strå olika snabbt (Green et al 1971, Buxton & Marten 1989). Det finns många studier av olika gräsarter som visar att smältbarheten i strået sjunker fortare än i bladen (t ex Pritchard et al 1963; Terry & Tilley 1964; Mowat et al 1965; Hacker & Minson 1981; Wilmans & Altimimi 1982; Hides et al 1983; Buxton & Marten 1989; Sandersson & Wedin 1989; Johansson 1995; Hockensmith et al 1997)...."

Förlåt om jag ifrågasatte dina hagar, men enligt min erfarenhet så är det mer regel än undantag att hagarna inte sköts...

Nu på hösten när hästarna kommer hem från betena erbjuds de bevuxen mark, där det mesta är ogräs typ skräppor, smörblommeblad och veke/knapptåg. Det är INTE mycket gräs kvar där, det som finns är typ långa, torra, gula strån som inte erbjuder mer än tuggmotstånd...

Att gräsklipparen får jobba på tomten är ju ett bevis på att gräset inte slutar växa till om det klipps ner, men titta runtomkring dig på så ser du att när gräset tillåtits att gå i strå och blommat över, så slutar det i princip att växa... Då har det fullföljt årets uppgift och producerat sina frön och kan övergå till att förbereda sig för vintern...

Du kan vara glad att du fortfarande har grästillväxt - det är iaf dina hästar :D

Himla intressant artikel, tack för den!

Men en sak (minst) begriper jag inte..... Varför sjunker askhalten i grönmassan över tiden?

Är inte askhalt synonymt med mineraler? Och var tar då mineralerna vägen?

SÅ insatt är jag inte ;D

Men det kanske är enkelt; askhalten är ju kvoten mellan askans massa och TS massa före förbränningen. Med sjunkande mineralinnehåll i växten så minskar även kvoten - förutatt att TS-halten är densamma. Men om något så borde ju TS öka med tiden, i vart fall långt fram i utvecklingen och det sänker ju isf kvoten ytterligare.

Här är en länk till till en artikel om hur näringen/inehållet i växterna förändras med utvecklingsstadiet - där kan man se att mineralerna minskar i takt med utvecklingen.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar