hö dyrt trotts ingen analys

karolinakempe

Trådstartare
nu har jag varit på jakt efter hö eller silage i småbal till en häst bara. och nästan alla jag pratat med har inte haft någon analys men tar ändå 2.7 kr/kg.
tycker det är dyrt. eller har jag fel.
de med analys tar 3 till 3.7 kr /kg
vad ska man sattsa på???

Sv: hö dyrt trotts ingen analys

Jämför med priset på de som säljs på foderfirmor, de med fint firmanamn på sig och fina värden. De ligger på kilopris runt 6 kr.
Så allt är ju relativt när det gäller pris.
Här nere kan man hitta små ensilagebalar för runt 100 kr styck. De väger då mellan 40 -50 kg och de flesta har ingen analys. Då blir ju priset mellan 2 - 2:50 per kilo.

Vad du ska välja beror väl då istället på dels din egen ekonomi och del vad hästen har för behov. Ja och inte minst vad det är för värden på som har analys. Bara för att det finns analys så behöver ju inte den vara bra eller lämplig för den häst man ska ha fodret till.

tycker inte att det är dyrt, snarare normalpris. Vi har köpt hö för 5 kr/kg i år det är däremot rätt dyrt.

När jag bodde i Stockholms län var det normalt att betala de priserna du nämner, oavsett om det fanns analys eller inte. Nu bor jag i norra Uppsala län och här blev jag utskrattad första året när jag betalade 2.80:- per kilo för mitt fina, analyserade, kanonhösilage i småbalar. I år betalar jag 1.80:- per kilo för ungefär lika bra hösilage, men bönderna skrattar fortfarande. De säljer sitt oanalyserade torrhö för 1:- per kilo ungefär, ofta dammigt och förvarat utomhus under presenning sedan skörden. Jag vet ju vad jag väljer när bara de alternativen finns och jag betalar hellre mer för bra kvalitet än mindre för skithö.

okej.
jag har i alla fall valt ett första klassigt hö från alfa laval nu, kostar 3,70 kr /kg
är mycke bra värden i det så jag slipper kraftfoder då.
kändes bara väldigt dyrt på de andra för att enbart få veta att det är taget runt midsommar.
men men då vet jag

Jag tycker också att det är dyrt med 3.70:- per kilo, men är det bra kvalitet och värden som gör att du slipper kraftfoder så är det kanske värt det? Hellre dyrt men bra hö, än billigt men dammigt/dåliga värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 031
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar