Hö-analys

K

knasenknas

japp ska snart fixa hö- analys men har aldrig gjort det innan så det är en del frågor jag undrar:

vart kan man analysen billigast?
hur gör man för att få en analys?
hur mycket hö ska man skicka?
ja jag vill liksom veta allt man behöver veta för att fixa en hö-analys?

Sv: Hö-analys

Billigast - www.agrilab.se 340 kr inkl moms

Du tar lite hö från flera olika balar (ca 200 g) Klipp sönder och lägg i en välsluten påse. Skicka till labbet med en följesedel som man kan skriva ut från nätet.

Skall oxå göra analys för första gången så jag har precis kollat upp! ;)

Agrilab tar 340 kr PLUS moms.
Jag kollade runt lite igår.

Agrilab vill ha ca 200gram klippt hö i en plastpåse i ett kuvert.
Skicka med en lapp med ditt namn,adress och att det är analys till häst som det gäller.
Man skulle även skriva att det var privat analys, annars så hade det något med mjölk/mjölkproduktion att göra.
Man behövde inte använda följesedeln från internet.

jamman skrev:
Agrilab tar 340 kr PLUS moms.
Jag kollade runt lite igår.

Agrilab vill ha ca 200gram klippt hö i en plastpåse i ett kuvert.
Skicka med en lapp med ditt namn,adress och att det är analys till häst som det gäller.
Man skulle även skriva att det var privat analys, annars så hade det något med mjölk/mjölkproduktion att göra.
Man behövde inte använda följesedeln från internet.

vda är det som ingår där då? är det med alla värden man behöver för att kunna göra en foderstat? tack för hjälpen

Ingår:
TS
Mj
Smbrp
ca
fosfor
magnesium
kalium

Alltså en grundanalys med mineraler.
Jag tror att växttråd är med också.
Hoppas att jag fick med allt som ingår.

Jaså PLUS moms!! När jag ringde dit idag så frågade jag om det var inklusive mom..-Ja, sa han.. Tyckte väl att det lät billigt. Å andra sidan är det ju billigast av dom jag vet ändå.. Nä jag tror jag skickar till Hjortens lab istället nu.. :crazy:

Nu har du fått en massa länkar till analys sidor..Varför ringer du då inte och hör efter vad dom analyserar samt vad dom ger och begär ??...Är du telefonrädd ?

Jag har också ringt runt och frågat på priser. Agrilab var lite billigare än Hjortens.
Jag kommer att skicka till Hjortens för dom har jag använt mej av förut och varit nöjd.
Det skiljer sig inte så många tior i pris.
Hjortens tar 494 kr INKL. moms. Har inte höjt sitt pris ialla fall sedan 2003. Jag har kvar analysen från det året.

Då får du reda på:
TS
Råprotein
SmbRp
energi
kalcium
fosfor
kalium
magnesium
/ kg foder och / kg TS

Det tog ca 2 veckor att få hem analysen.
Vill man ha snabbt svar så tror jag att Analycen är snabbast. Skicka på måndag och svar på fredag enl. en bekant.

Lycka till

När jag ringde till AnalyCen så skulle det kosta 282 kr för en mj+smbrp-analys.
Om jag ville ha mineraler analyserade också så skulle det kosta 181 kr till PLUS moms. Alltså 463 plus moms.
Detta enligt telefonsamtal i torsdags.

Har dom något rabattsystem om man är med i någon avelsförening eller nåt?

HS miljölab i Kalmar gör också analyser, där kostar det 366 kr för mj+smbrp. Vill man även ha mineraler kostar det 150 kr till. Alltså 516 kr plus moms.

jag är ju med i avelföreningen(trav) så det är mycket möjligt att det är rabatterat...fyllde nog i mitt medl nr när jag tänker efter.

Mynta2 skrev:
Nu har du fått en massa länkar till analys sidor..Varför ringer du då inte och hör efter vad dom analyserar samt vad dom ger och begär ??...Är du telefonrädd ?

eh ursäkta? :devil: det gick alldeles utmärkt att fråga VÄNLIGA folk här på buke...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 380
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10