hö analys..

J

jana83

har alla här gjort en analys på sitt hö? måste man göra det? vad kostar det att göra det samt hur länge gäller den analysen??..antar att den kanske måste göras om varje år eller? och hur funkar det när hästen går på bete..måste man ge kraftfoder då också..låt säga att man rider kanske 3ggr/v. under betestiden?

Sv: hö analys..

Enda sättet att veta att din häst får allt den behöver, och i rätt balans, är att göra en analys.

Det kostar 400-600:-, lite varierande på vilket lab du väljer. Analysvärdena sjunker inte med lagring, det enda som försämras med tiden är vitamininnehållet och eventuellt den hygieniska kvalitén.
Däremot måste du ju ha en ny analys på varje skörd, förra årets analys gäller ju det höet som slogs då, inte det som slås nu.

De flesta hästar klarar sig bra på bara bete. Men tränas hästen hårt, eller om betet är lite magert så kan man behöva stödfodra. Det märker man om man har koll på hullet undr betestiden.

För ridning 3 ggr/vecka behöver man knappast stödfodra en normalföd häst. Men som sagt, håll koll på hullet!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 476
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar