B

Bellson_

I Msv B:1 så är det ju skrittpiruetter, och för att träna skrittpiruetter så måste man ju kunna bakdelsvändningar. jag har hört från många att man inte ska träna bakdelsvändningar, för att t.ex "i början innan hästen fattar så går den bara runt med alla benen" och "hästen lägger bara vikten fram istället för att flytta den bakåt"

vad har ni för åsikter om att träna bakdelsvändningar och hur har ni gjort för att lära hästen skrittpiruetter på bästa, enklaste sätt?

:bow:

Sv: hmm..

I Msv B:1 så är det ju skrittpiruetter, och för att träna skrittpiruetter så måste man ju kunna bakdelsvändningar. jag har hört från många att man inte ska träna bakdelsvändningar, för att t.ex "i början innan hästen fattar så går den bara runt med alla benen" och "hästen lägger bara vikten fram istället för att flytta den bakåt"

vad har ni för åsikter om att träna bakdelsvändningar och hur har ni gjort för att lära hästen skrittpiruetter på bästa, enklaste sätt?

Jag är av den åsikten att man visst kan träna bakdelsvändningar om man som ryttare är klar för det. Bakdelsvändning är för hästen mycket mer naturligt än tex framdelsvändning, och kan bara ryttaren balansera sin häst och har börjat rida den till samling, så har bakdelsvändningen ingen negativ inverkan på hästen. Detta tycker jag är en rörelse som hänger på skickligheten hos ryttaren.

Det är bra om man gör som i alla ridteoriböcker:D
Dvs man gör en mindre o mindre volt tillbaka.

Hästen ska då vara lite formad i bålen o ställd i nacken.
Sen måste ryttaren vara med med sin vikt inåt.

Det är bra för att hästen får korsa sina framben med stora steg samtidigt som den tar lite kortare steg med bak.

I piruetten ska den trampa runt sitt inre bakben som ska ha bibehållet tramp. Den får då ej heller korsa sina bakben.

Min erfarenhet är att hästar mycket sällan har några problem att göra bakdelsvändningar, det är inget som behövs läras in. Kan framåtdrivande, sidförande och förhållande hjälper och har kommit tillräckligt långt i sin utbilning är det lättare än t ex skänkelvikning.

Därimot är det svårt för ryttaren, rent tekniskt. Det är ju en förhållandevis "långsam" rörelse med flera steg och detta gör att ryttare ofta blir spända och förhastar sig.

Summan blir alltså att ur hästens synvinkel kan man börja med det tämligen snabbt, och gärna eftersom det är mycket gymnastiserande. Men har man inte koll på det som ryttare så ska man låta bli, då är det bättre att ta hjälp av tränare tills man hajat biffen.

För övrigt håller jag med Axel, det lättste är att tänka liten volt tillbaka med tagen bakdel.

Hm. De där argumenten har jag också hört, men om FRAMDELSVÄNDNINGAR (som verkligen är ett bra sätt att borra ner hästens framdel i backen...).

Så öva du på dina bakdelsvändningar. Det räcker att göra en kvarts vändning i början, utan att centrera för mycket. Sen rider man framåt. Då blir inte hästen seg eller framtung.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 622
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar