Hmm hur länge kommer det vara hästköparnas marknad...

Empalie

Trådstartare
Kollar just nu lite häst men vill egentligen vänta tills stallet är riktigt färdigbyggt vilket dröjer ett par månader till. Därför undrar jag , hur länge tror ni det är köparnas marknad till på hästfronten?

Sv: Hmm hur länge kommer det vara hästköparnas marknad...

Så länge dollarn och euron förlrar i värde ligger det ju bra till i europa...
Sen hjälper det ju att det är det dyra halvåret att hålla hästarna. Hösten är ju alltid lättare att göra kap på eftersom folk vill bli av med kostnaden över matåret ;)
Sen beror det naturligtvis lite på prisklasserna man letar i också.

Jaa du, för oss som håller på med avel känns det som om det kommer att vara för alltid ....

Håller annars med föregående talare.

Kollar just nu lite häst men vill egentligen vänta tills stallet är riktigt färdigbyggt vilket dröjer ett par månader till. Därför undrar jag , hur länge tror ni det är köparnas marknad till på hästfronten?

Det finns både långa och korta trender och sedan skiljer det sig oerhört mellan olika raser och användningsområden.

Årsvariationen är (enligt min ovetenskapliga mening) att från oktober till mars är det köparnas marknad. I april-juli är det övertag för säljarna, sedan vänder det igen.

För en säljare är det helt enkelt bäst att sälja på våren. För det är ju svårt som köpare att förstå att oavsett när man köper så kommer det en vinter även nästa år......

Jag tycker det känns som om det håller på att vända när det gäller kvalitéts hästar. Men om man "bara" vill ha en häst så verkar priserna vara på ner ännu för "vanliga" hästar.

egentligen e de så de ska vara.. Om man ser påvåra hästrika grannländer, så tar de betalt för de bra hästarna, o försöker bli av med de sämre.

Med tanke på att vi har en överproduktion på hästar i landet så tror jag priserna kommer vara fortsatt låga ett par år till, tills många slutat betäcka då de inte blir av med föl/unghästar och det sen vänder igen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka