B

Beauty_Boss

Hejsan! Jag har en ponny som inte alltid är där jag är.. haha, men iaf så ibalnd kan ha få för sig att de på läktaren är såhär läskiga :devil: så han blir :eek: (på låtsas, han är inte rädd egentligen, kan jags lå vad om!!) Iaf, när han blir sådär och far iväg o bockar och har sig så försöker jag ju rida vidare och få honom att jobba ännu hårdare och när han gör det blir han ju så :love: Min tränare säger att poängen skulle flyttas upp minst ett snepp på alla moment om jag kunde ha honom så samlad med shwung hela tiden. Men problemet är att när han är sådär så har jag onom nte Alltid under kontroll, och det är väl inte det roligaste (men det har ju blivit bättre och bättre). Så vad tycker ni? Ska jag rida honom lugn med ganska fina gångarter eller ska jag rida honom laddad med :love: gångarter? :smirk: Jag får väl kanske öva mig på att rida hoonom laddad och se vad som händer?

Sv: Hm..

Man ska ju peppa hästen men det får inte gå över styr, inte över en viss gräns där man inte har kontroll

Det var som min tränare sa en gång. På tävling ska hästen vara så laddad så att man känner att när som helst tappar man kontrollen. Det är då man rider som bäst. Och i mitt fall stämmer det faktiskt!

Men jag tycker du ska försöka hitta en balans i mellan peppad och lugn. Sen om du känner att du klarar av honom när han är sådär stissig så är det juh jättebra!

de e de som e luriga att kunna rida på gränsen däremellan
min var likadan,dom gånger jag klarade av hålla honom i schack i det tillståndet..j****r va det gick bra då :)

men sen hände de ju rätt ofta att jag inte lyckades hålla ihop det hela vägen..och de gick det mindre bra..

Prova att öka på lite grand,du måste ju inte vara full power med en gång

Okej, tcak för tipsen alla :p Jo, jag får väl ta lite mer och mer, i början gick han rätt segt, men nu är det lite mer "go" i honom :) Oftast *peppar, peppar, ta i trä* så lyckas jag ha koll på honom i brallen, men ibland tar det lite längre stund ;) men det har aldrig varit så att jag tappat kontrollen *peppar peppar ta i trä* igen ;)

Jag tycker nog att det är både rätt och fel. Om hästen är riktigt fin när den är på brallgränsen och du förlitar dig på det så är det inte du som bestämmer. Ha som mål att rida hästen som om den vore på den gränsen men inte p g a hästens eget initiativ utan ditt eget. Det är du som ska bestämma i varje steg d v s även hur mycket "på" din häst ska vara. Hoppas du förstår hur jag tänker.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2