E

Egonson

Jag VET att det finns många mask-trådar, men jag hittar faktiskt inte direkt svar på den frågan jag har via sökfunktionen..

Ska maska med Noromectin i morgon enligt dess 8-veckors intervall som jag har följt detta året (tog ej träckprov i år, kommer göra det till våren).
Pållarna har dock haft stygnflugeägg på benen i år, och då måste jag ju maska mot dem.
Tar Noromectinet det nu, eller ska jag göra om det senare i höst/vinter efter första frosten? Tar jag Noromectin då också, el annat preparat?

TACK för att ni tar er tid.. :bow: :o

Sv: Hm..

Läste just i en annan tråd att Ivomec tar styngflugan. Noromektin innehåller väl samma verksamma ämne, nämligen Ivermectin? Har inte någon text framför mig, men det är så jag har fått för mig - för jag köper Noromectin istället för Ivomec, för att den är billigare, men har samma verkan. Men för att verkligen ta styngflugan måste du nog ge Noromectinet även senare i höst, för än så länge pillar väl hästen i sig nya larver fortfarande....

Senast ändrad av en moderator:

Du kommer åt styngflugan redan nu, och det med Noromectin. Dock så har knappast den lilla envisa flugan gett sig för året än, så det behövs troligtvis en omgång om 8v igen. Ser du inga ägg efter det du avmaskat så behövs det ju inte.

Japp, noromectin och bimectin t ex är sånna märken som tillkommit efter att Ivomecs patent gått up. Alla innehåller ivermectin och det finns säkert fler billiga märken.

Okej. Då ger jag dem en dos till om 2 månader också OM jag ser ägg.

Geisli skrev:
Läste just i en annan tråd att Ivomec tar styngflugan. Noromektin innehåller väl samma verksamma ämne, nämligen Ivermectin? Har inte någon text framför mig, men det är så jag har fått för mig - för jag köper Noromectin istället för Ivomec, för att den är billigare, men har samma verkan. Men för att verkligen ta styngflugan måste du nog ge Noromectinet även senare i höst, för än så länge pillar väl hästen i sig nya larver fortfarande....

Ja, Ivomec och Noromectin ska vara "samma sak".

ska passa på att ställa en fråga...min fölmär som går på bete nu har styngflugeägg...hon går un 3 km hemifrån ...jag har inga styngflugor hemma hos mig...nu skall jag ju ta hem henne snart och skall i dagarna maska med banminth för att vänta ut styngflugan tills den dragit....kan jag få styngfluga hit om jag tar hem henne..och spelar det nån roll vad hon är maskad med? jag hade tänkt att vänta med ivomec tills styngflugan är borta....

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått problem med springmask på min häst. Har varit hästägare i 22 år och aldrig drabbats av detta elände. Haft min häst sedan...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 728
Senast: Cattis_E
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama