Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?
För ett antal år sedan hade jag förmodligen tyckt att det resonemanget lät helt ok, men det var innan jag hittade rätt dressyrtränare. Det var verkligen en eye-opener för mig.
Huvudpositionen blev säkert bättre för dig med gramanen på, det är ju mycket lättare att rida en häst som böjer på nacken oavsett om det är ärligt eller inte. Men gjorde den någon nytta för hästen, med tanke på att det ändå tog dig samma tid med eller utan graman att komma till arbete?
Jo det kan jag lova dig att det är bra mycket lättare att komma till form och arbete på en häst om man hänger på gramanen. Ett exempel är min gamla medryttarhäst. Han var styv och stel och han gick bara och stretade med halsen rakt ut. Utan gramanen tog det i början en halvtimme med övergångar, tempoväxlinga och allt lösgörande du kan komma på för att få honom att släppa det minsta. Med gramanen tog det lika lång tid-men istället för att han gick med huvudet bland stjärnorna och halsen rakt ut var han i en bättre huvud/halsposition och jag kunde koncentrera mig på att mata på ordentligt bakifrån. Det blir verkligen väldigt mycket enklare med gramanen!
.
För ett antal år sedan hade jag förmodligen tyckt att det resonemanget lät helt ok, men det var innan jag hittade rätt dressyrtränare. Det var verkligen en eye-opener för mig.
Huvudpositionen blev säkert bättre för dig med gramanen på, det är ju mycket lättare att rida en häst som böjer på nacken oavsett om det är ärligt eller inte. Men gjorde den någon nytta för hästen, med tanke på att det ändå tog dig samma tid med eller utan graman att komma till arbete?