Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag tycker inte av det som står i artikeln att det låter som att gramanen sällan används.Och jag är en av de få som sticker ut hakan och säger att GRAMAN är ryttarens bästa vän... Speciellt på unghästar. Som LE säger den hjälper unghästarna att hitta formen och man MÅSTE INTE använda den när man har den på.
Jag kan mycket väl förstå att man sätter på en graman om man ska rida ut på en väldigt taggad häst så det går att ha den som en nödbroms ifall hästen skulle bli för oregerlig. Men som sagt, det är en sista utväg.Det är en HJÄLPTYGEL så varför inte ta hjälp av den ?
Men som jag ser det så hänger hästen i handen mycket pga att hästen inte arbetar i rätt form. Och eftersom detta är en unghästutbildare så tycker jag det är snäppet värre att hon rider in hästar på det här sättet.Fast jag går emot strömmen i många trådar, hellre pessoa än nåt annat bett än vanliga tränsbett (dvs inte stångbett) om hästen hänger i handen.
Jag blir bara bedrövad... vart tog ridkonsten och hästkunnandet vägen egentligen???
Och...citat "Jag vill inte dra i bettet" -vad i hela friden tror hon en graman gör då? Och har hon verkligen så dålig koll på sina händer, att hon själv anser att hon alltid måste rida på graman???
Fast jag tycker inte av det som står i artikeln att det låter som att gramanen sällan används.
Detta citatet tex, hård hand och dra hästen i munnen för att få hästen i form? För mig låter det lite som att det är det alternativet eller sätta på en graman. Jag har sällan eller faktiskt aldrig varit med om att ha ridit en unghäst som har varit hård i munnen från början av dom jag ridit in. Dom har varit väldigt mjuka i munnen för dom har aldrig haft någon anledning till att bli hårda än, det är ryttaren som orsakar hårda munnar och kastande huvuden. Att hästen slår upp huvudet är ju ett försvar mot någonting.
Men som jag ser det så hänger hästen i handen mycket pga att hästen inte arbetar i rätt form. Och eftersom detta är en unghästutbildare så tycker jag det är snäppet värre att hon rider in hästar på det här sättet.
Det håller jag med om, men av vad hon menar och tydligen säger:Att den sitter på betyder ju inte att man använder den.
Den kan sitta på utan att påverka det minsta lilla.
Hästar är olika, ingen är den andre lik. Och ja, jag har också varit med om vingliga, lite svårstyrda unghästar. Men detta har löst sig väldigt bra utan gramanen och hästarna har snabbt blivit stadiga i formen.Då har vi väldigt olika erfarenheter av unghästar. Tycker att det är betydligt fler unghästar som blir dragiga, svårsvängda och allmänt hängiga i handen innan de lär sig att bli eftergivna.
Jag blir bara bedrövad... vart tog ridkonsten och hästkunnandet vägen egentligen???
Och...citat "Jag vill inte dra i bettet" -vad i hela friden tror hon en graman gör då? Och har hon verkligen så dålig koll på sina händer, att hon själv anser att hon alltid måste rida på graman???
Jag håller med.
Hjälptyglar är för hjälplösa.