Hjulsporrar

CoNo

Trådstartare
Hej !
Jag undrar lite om de här "hjulsporrarna" . Måste man ha dom i western ? Och vad har de för funktion ? Förklara gärna ! Sen undrar jag om man får använda dom annat än i western ? Jag skulle inte vilja använda dom , men istället för att ha massa fördomar mot dom så vill jag skaffa kunskap istället ! Så låt mej veta allt om hjulsporrarna nu ! :D

Sv: Hjulsporrar

Du måste inte ha sporrar inom western, det är precis som i engelsk ridning, behöver du sporrar på din häst så kan du använda dem annars inte. Sporrar finns i alla former och storlekar, hjulet kan också se ut på många sätt, endel har små trubbiga piggar andra längre, en del har inga alls. Sporrarna sitter också annorluda än engelska sporrar, det finns nämligen ingen rem under foten som håller dem fast på bootsen, därför kan man höra klirret när folk går omkring med sporrarna på. Så tillsammans med hjulet och den "saknade" sporremmen blir inte westernsporrarna så stumma som de engelska sporrarna mot hästens sidor. Anledningen till att sporrarna är längre än engelska sporrar är att man inte sitter med hälkontakt hela tiden, snarare tvärt om, hälarna är sällan i hästens sidor, så i stället för att behöva flytta hälarna till hästens sidor hela tiden och få en massan flängade med fötterna hit och dit, så är sporrarna gjorda så att du bara behöver lyfta på hälen lite grann för att få kontakt med hästen.
Hoppas det inte blev alltför rörigt och att du blev lite klarare på det här med westernsporrar :)

Okej , lite visare blev jag :D
Men varför är det ett hjul ? Är det för att de ska inte bli så "stickiga" i hästens sidor ?

för att inte sporren ska fastna i skinnet, med en vanlig sporre "hakar" sig fast i hästens skinn och gör mer ont än med en hjulsporre, prova nästa gång du går in i en butik och "dra" en hjulsporre och en vanlig sporre mot ditt skinn så förstår du skillnaden!

Trissan är gjord för att snurra den mot hästen, man ska inte trycka egentligen..

Så använder man w-sporrarna rätt så är dom sju ggr mildare än engelska sporrar, så man ska inte dömma dom efter utseendet!

KL

Okej , då vet jag ! :D Bättre att skaffa kunskap än att ha fördomar !

För att de ska rulla mot hästen. Den typen av sporrar har väldigt tunn anläggningsyta mot hästen och skulle bli väldigt skarpa om de inte rullade. När de rullar är de inte skarpare än vanliga sporrar som inte rullar men istället har mycket större anläggningsyta mot hästen. Även om de är vanligast inom westernridningen kan man använda hjulsporrar inom vilken ridning som helst om man trivs med dem.

Lite trixig fråga det där. Sporrar räknas till valfri utrustning och är inte obligatorisk...men, "Vid westerntävling är det obligatoriskt för ryttare att bära lämplig westernklädsel" och lika vid utrustning ska den vara av "Westerntyp"...Bäst är väl att kolla med tävlingsledaren och domaren innan klassen börjar. :cool:

Jag älskar hjulsporrarna! De är ju hur snälla och goa som helst.

Prova själv att trycka och hacka med en engelsk sporre mot din arm jämfört med att rulla en westernsporre längs armen!

Vilket gör ondast?
:)

Varför skulle hon prova att hacka med en engelsk sporre? Så ska den inte användas så ett sådant test säger ju ingenting.
Det finns ingen modell av sporrar som är avsetta att hacka med. Har man inte en stabil skänkel ska man inte rida med sporrar alls.

Hur använder du sporren då om du inte förstärker skänkeln med den?
Det blir ett tryck, eller upprepade tryck = hack, medans en hjulsporre rullas mot hästen.

Jag rör min häl lite uppåt mot hästens sida så att sporren dras försiktigt mot sidan. (som man använder hjulsporrar fast den vanliga sporren snurrar inte utan glider mot hårremmen) Ibland lägger jag den bara intill. Jag trycker inte in den. Behöver hästen en så kraftig förstärkning så att sporren skulle behöva tryckas in eller hackas med så är hästen inte alls redo för att ridas med sporrar tycker jag.
Sporren är till förfining av hjälperna. Behöver jag förstärkning gör jag det på annat sätt.

Tyvärr behöver jag ha sporrar på min häst och använder nu en mildare variant av hjulsporre (western) och min häst gillar den betydligt mycket bättre än den engelska sporren.
Sporren är ju till för att ge en förtydling/förstärkning av dina hjälper och hjulsporren ger denna förstärkning på ett mildare sätt men uppfyller ändå sin funktion.

heej ! ja man ska ha dem i western , man måste inte ha dem , men dem används mest för reiningen . iaff jag , jag har demnär jag rider reining , men inte i pole bendingen . :)

Jag rör min häl lite uppåt mot hästens sida så att sporren dras försiktigt mot sidan. (som man använder hjulsporrar fast den vanliga sporren snurrar inte utan glider mot hårremmen) QUOTE]

det är ju bara det att en "engelsk" sporre glider inte mot hårremmen utan "hakar" sig fast i skinnet, hur löst man än gör om man inte sitter och "duttar",

Nej sporrarna hakar inte fast i skinnet. Då trycker/klämmer man med sporren i så fall. Sporren ska glida mot hårremmen. Det har inte hänt mig att sporren hakat fast och jag har inte sett det när någon annan ridit heller. Det låter för övrigt rätt hemskt.

:crazy:Inte läst tråden

men i western ärdet ju mkt med att använda vikter osv. Varför har dom flesta sporrar då?

I huvudsak som dekoration men också för att kunna använda en förfinad hjälp. Sporrar är frivillig utrustning. Man ska dock veta att man kan få poängavdrag (fel hos ryttare) vid onödigt nyttjande (överdrivet bruk) av sporrar t.ex. Man tjänar således på att ha en lydig häst som man inte behöver sporrar på utan att de kan sitta som ren dekoration.:cool:

Liknande trådar

Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 827
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård