Hjärtmask

G

GaurdianAngel

Hur fungerar det? En hund som har hjärtmask och får spruta mot detta, var tar maskarna vägen? De dör ju av medicinen, men sen då? Någon som vet hur de kommer ut? :crazy: :D
 
Sv: Hjärtmask

De äts väl upp av kroppens immunförsvar kanske? Har aldrig tänkt på det faktiskt :D
 
Sv: Hjärtmask

Gäller ingen speciell hund. En fråga som dök upp när jag kollade Animal Planet.
 
Sv: Hjärtmask

Jag googlade och fick fram detta svaret: (på engelska)

"As the worms die they lodge in the lung arteries and block even more blood vessels than before treatment. Besides the usual inflammation caused by the presence of the worms, the inflammation is amplified due to the decomposing worms within the blood vessels. This worm destruction releases foreign substances in to the dog’s circulation as the worms break down and are eliminated from the dog by the immune systems. A large amount of inflammation and swelling generally occurs during this period."

Villi hade rätt. Maskarna tas upp av immunförsvaret.
 
Sv: Hjärtmask

Äckligt, men det var ju bra att jag fik ett svar på var de tog vägen så jag slipper gå och fundera mer på vidriga maskar. Tack! :D
 
Sv: Hjärtmask

Skönt att höra! Jag blir alltid lite rädd när jag hör ordet hjärtmask. Vi är ju i Sverige tämligen befriade från hjärtmask. De få fall som kommer in är ju hundar som varit utomlands.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 787
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
872
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp