Hjärnskakning?

D

Duplica

Hur vet man om en häst har fått hjärnskakning, och hur rejäl behöver smällen vara?

Sv: Hjärnskakning?

Blåser liv i den här tråden igen!

Någon som har erfarenhet av hjärnskakningar på häst?

Mitt sto lyckades slå huvudet rejält i taket idag vid insläpp. Av någon anledning (tog själv in en annan häst samtidigt så jag såg inte vad som hände) så lyckades hon trampa på grimskaftet, och naturligtvis kastar hon huvudet med full kraft upp i taket!

Direkt efter så börjar hon joxa runt med käken, gapar stort samtidigt som hon virder underkäken fram och tillbaka. Jag kollar så att hon inte slagit den ur led eller nåt (?), men det såg helt okej ut på alla håll, tänderna var hela och tungan likaså. Så det verkar inte vara nåt egentligt fel i munnen.
Därefter vred hon upp huvudet in mot vänster sida, rejält.
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men hon såg ut ungefär som en simfågel som stoppar in huvudet under vingen när den ska sova.
(Fast utan vinge då såklart....)

Jag var fram och försökte massera nacken på henne, och efter ett tag, ca 5 minuter kanske, så rätade hon ut nacken igen och stod med huvudet hyfsat rakt fram igen.
Hon står dock med väldigt sänkt huvud, och det är uppenbart tydligt att hon är vädligt obekväm med något. Jag får klämma på hela nacken utan problem, men hon gillar inte när jag är uppe vid öronen (det var där hon tog smällen i taket, med "pannknölen").

Någon som har erfarenhet av liknande? Behöver ju naturligtvis inte vara en hjärnskakning, och jag är medveten om att hals/nacke kan ta stryk av en sån smäll, men vad gör man såhär i första skedet med hästen?

En häst i förra stallet fick hjärnskakning.
Han blödde ganska bra ur näsan, utöver jättesåret i pannan minns jag inte så mycket mer :o

Ja, har konsulterat vet och han sade att själva huvudsmällen klarar de oftast utan problem. Det som man ska vara uppmärksam på är ev rörelsestörningar efteråt, om det är så att nacken tagit stryk också.

Så nu ska jag kolla så att hon kan vrida huvud/nacke åt alla håll, och att hon rör som vanligt. Om inte, så får jag se till att hon blir ordentligt genomkollad och behandlad.
Hon ser i alla fall mycket bättre ut nu, det gjorde hon redan igår kväll. Hon håller huvudet högt utan problem, och hon rör sig normalt i boxen. Ska självfallet kolla henne ordentligt utomhus så snart det ljusnar.
Hon verkar dock lite besvärad, man ser på öronen att de inte är som de brukar. Sådär som om en människa grimaserar lite lätt... Men med den smällen så vore det konstigt om hon inte har ont i skallen!
Så förhoppningsvis är det inte värre än en rejäl huvudvärk som hon dras med nu...

(Kan lägga till att i mitt fall rör det sig om ett 18-årigt avelssto, så hon kommer inte blir hårt riden öht. Vilket känns skönt just nu...)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 533
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka