Sv: Hjärnskakning?
Blåser liv i den här tråden igen!
Någon som har erfarenhet av hjärnskakningar på häst?
Mitt sto lyckades slå huvudet rejält i taket idag vid insläpp. Av någon anledning (tog själv in en annan häst samtidigt så jag såg inte vad som hände) så lyckades hon trampa på grimskaftet, och naturligtvis kastar hon huvudet med full kraft upp i taket!
Direkt efter så börjar hon joxa runt med käken, gapar stort samtidigt som hon virder underkäken fram och tillbaka. Jag kollar så att hon inte slagit den ur led eller nåt (?), men det såg helt okej ut på alla håll, tänderna var hela och tungan likaså. Så det verkar inte vara nåt egentligt fel i munnen.
Därefter vred hon upp huvudet in mot vänster sida, rejält.
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men hon såg ut ungefär som en simfågel som stoppar in huvudet under vingen när den ska sova.
(Fast utan vinge då såklart....)
Jag var fram och försökte massera nacken på henne, och efter ett tag, ca 5 minuter kanske, så rätade hon ut nacken igen och stod med huvudet hyfsat rakt fram igen.
Hon står dock med väldigt sänkt huvud, och det är uppenbart tydligt att hon är vädligt obekväm med något. Jag får klämma på hela nacken utan problem, men hon gillar inte när jag är uppe vid öronen (det var där hon tog smällen i taket, med "pannknölen").
Någon som har erfarenhet av liknande? Behöver ju naturligtvis inte vara en hjärnskakning, och jag är medveten om att hals/nacke kan ta stryk av en sån smäll, men vad gör man såhär i första skedet med hästen?