Hjälptyglar på unghäst

O

olympic

vet att detta är ett väldigt omdiskuterat ämne...men nu är det såhär att jag har nyligen börjat rida en unghäst och undrar om det är bra att använda t ex halsförlängare på en unghäst? det ända problemet som är med hästen jag rider (han är 3 år, fullblod har tidigare gått löp). är att han gärna slår upp huvudet ibland ...annars är han väldigt snäll o lättlärd..."han kan" gå på tygeln några steg åt gången, men det är ingenting som jag bryr mig så mkt om eftersom han är "så liten". Jag tror att det är när han blir trött som han kastar upp huvudet ibland...vad ska man göra för att få honom sluta med det? tacksam för svar!
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

En halsförlänge löser inget i det fallet.

Jag skulle jobba med att stärka hästen mera och få den till en ärlig kontakt med bettet. Många många övergångar mellan allt möjligt.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Hej, jag tycker att detta problem ska behandlas utifrån hur hästen är och hur dess byggnad är.
Vanliga fall är jag emot onödiga hjälptyglar, men det är funderbart att ev sätta på en grahman för att slippa huvudslängandet.
Det gjorde iaf en tjej i stallet på sin 177 cm höga 4 åring när hon reds in. Enbart för att hästen är byggd med långa ben och kortkort hals. Och för att inte börja bråka med henne mer än nödvändig så var det en bra hjälpmedel, dvs från början lära henne gå framåt nedåt.
Att testa en gång under en 10 minuters pass.
Lycka till.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Håller med rumpnisse, och eftersom hästen är så ung så ge den tid, det där kommer att lösa sig.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Håller med Rumpnissen, en 3 åring behöver muskler och bärkraft till att börja med. Vanligtvis tycker jag unghästar brukar vara fräscha och oförstörda och därmed lätt komma till form av sig själva om man inte stör dem för mycket, men om den är startad löp så kan det vara lite annorlunda för då har den lärt sig en annan typ av arbete och ridning. Då kan du få bra tips på galopp forumet där det finns många med erfarenhet av att skola om löp hästar, med mycket erfarenhet.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Tack för svar! Jag tror att ni har rätt! Har funderat på att rida med en lös gramman bara för att kunna "ta till den" om det behövs.
Tycker inte heller om onödiga hjälptyglar, iallafall inte på unghästar. Det är huvudsaken att hästen går framåt och fram till skänkeln. Tror också att han kommer sluta med att slänga upp huvudet när han får emr muskler o ork.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

eftersom du sj säger att du tror att den kastar upp huvudet när den är trött så ska man absolut inte sätta på något som hindrar den från att säga ifrån.. enda sättet att få den att sluta är väl att få den starkare och stabilare så att den orkar att gå i form. galoppörer är väl som travhästar, har mestadels gått på slätt underlag så ut med den i skogen och kliv över stock och sten. klättra lite lätt.. det är heller inte meningen att en treåring ska gå i form (tycker det är för tidigt att begära det oavsett ras)... så ha lite tålamod så faller det till slut på plats när hästen är redo...:)
(hoppas du inte tog illa upp av något jag skrev för det var inte meningen i så fall)
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Försök att stärka hästen från marken. Klättra och tömkör så orkar han mer när ni rider.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

En halsförlänge löser inget i det fallet.

Jag skulle jobba med att stärka hästen mera och få den till en ärlig kontakt med bettet. Många många övergångar mellan allt möjligt.

Nu kanske jag misstolkade olympics och ditt inlägg, men en halsfärlängare anser JAG (beroende på anledningen) kan hjälpa mot huvudkastningar.
Jag har själv använt mig av halsförlängare på min gamla foderhäst (då 5år), som under ridning frenetiskt kunde kasta med huvudet, så högt att jag några gånger knockades.

Halsförlängaren hindrade henne att kasta med huvudet , för det första så högt och för det andra så Mycket! I början stretade hon emot och tog gärna i ÄNNU mer, men efter bara ett par veckor började huvudkastningarna avta och resultatet blev en mer harmonisk och mjuk häst, halsförlängaren behövdes inte användas i mer än ett par veckor. Däremot åkte den på ibland som hjälp, då den fungerade lugnande för henne när huvudskakningarna ibland kom tillbaka av olika anledningar, och då pratar vi om en OÅTDRAGEN halsförlängare.

Min PERSONLIGA åsikt är att det inte är fel att ibland ta hjälp av olika hjälpmedel, Om man vet hur de ska hanteras! Om det nu gör att en häst blir av med en ovana, helt smärtfritt, tack vare ett hjälpmedel, är det verkligen då så farligt? Istället för att hålla på och tragla med att försöka rida en häst som kastar ed huvudet och på så vis blir okontrollerbar?

Bara en liten tanke... :smirk:
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Nu kanske jag misstolkade olympics och ditt inlägg, men en halsfärlängare anser JAG (beroende på anledningen) kan hjälpa mot huvudkastningar.
Jag har själv använt mig av halsförlängare på min gamla foderhäst (då 5år), som under ridning frenetiskt kunde kasta med huvudet, så högt att jag några gånger knockades.

Halsförlängaren hindrade henne att kasta med huvudet , för det första så högt och för det andra så Mycket! I början stretade hon emot och tog gärna i ÄNNU mer, men efter bara ett par veckor började huvudkastningarna avta och resultatet blev en mer harmonisk och mjuk häst, halsförlängaren behövdes inte användas i mer än ett par veckor. Däremot åkte den på ibland som hjälp, då den fungerade lugnande för henne när huvudskakningarna ibland kom tillbaka av olika anledningar, och då pratar vi om en OÅTDRAGEN halsförlängare.

Min PERSONLIGA åsikt är att det inte är fel att ibland ta hjälp av olika hjälpmedel, Om man vet hur de ska hanteras! Om det nu gör att en häst blir av med en ovana, helt smärtfritt, tack vare ett hjälpmedel, är det verkligen då så farligt? Istället för att hålla på och tragla med att försöka rida en häst som kastar ed huvudet och på så vis blir okontrollerbar?

Bara en liten tanke... :smirk:

Fast här har vi ju en häst som slår upp huvudet när den blir trött! Det är mkt enkelt problem att lösa: RID INTE HÄSTEN TRÖTT. Då har TS krävt för mycket åt gången.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Nu kanske jag misstolkade olympics och ditt inlägg, men en halsfärlängare anser JAG (beroende på anledningen) kan hjälpa mot huvudkastningar.
Jag har själv använt mig av halsförlängare på min gamla foderhäst (då 5år), som under ridning frenetiskt kunde kasta med huvudet, så högt att jag några gånger knockades.

Halsförlängaren hindrade henne att kasta med huvudet , för det första så högt och för det andra så Mycket! I början stretade hon emot och tog gärna i ÄNNU mer, men efter bara ett par veckor började huvudkastningarna avta och resultatet blev en mer harmonisk och mjuk häst, halsförlängaren behövdes inte användas i mer än ett par veckor. Däremot åkte den på ibland som hjälp, då den fungerade lugnande för henne när huvudskakningarna ibland kom tillbaka av olika anledningar, och då pratar vi om en OÅTDRAGEN halsförlängare.

Min PERSONLIGA åsikt är att det inte är fel att ibland ta hjälp av olika hjälpmedel, Om man vet hur de ska hanteras! Om det nu gör att en häst blir av med en ovana, helt smärtfritt, tack vare ett hjälpmedel, är det verkligen då så farligt? Istället för att hålla på och tragla med att försöka rida en häst som kastar ed huvudet och på så vis blir okontrollerbar?

Bara en liten tanke... :smirk:

Får man fråga varför hästen slog m huvudet? Om jag hade en häst som betedde sig så vid markarb. hade jag tagit ut veterinären... :( Förstår inte heller vad du menar m. "traggla" - en häst måste gymnastiseras för att orka bära sig och det tar tid. Sådant kan man inte bara hoppa över. Om hästen är frisk i övrigt är det ryttaren det hänger på om hästen kan slappna av och jobba taktmässigt och balanserat med aktiva bakben.
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

vet att detta är ett väldigt omdiskuterat ämne...men nu är det såhär att jag har nyligen börjat rida en unghäst och undrar om det är bra att använda t ex halsförlängare på en unghäst? det ända problemet som är med hästen jag rider (han är 3 år, fullblod har tidigare gått löp). är att han gärna slår upp huvudet ibland ...annars är han väldigt snäll o lättlärd..."han kan" gå på tygeln några steg åt gången, men det är ingenting som jag bryr mig så mkt om eftersom han är "så liten". Jag tror att det är när han blir trött som han kastar upp huvudet ibland...vad ska man göra för att få honom sluta med det? tacksam för svar!

Tycker du har fått många bra råd här. Ta det lugnt med honom och rid bara korta pass. Jobbar han bra med bakbenen och ryggen av sig själv blir han också fort trött om han inte är så musklad. Att trava och galoppera 15 minuter 3 ggr/veckan räcker gott till en början. Gör lite övergångar, start och stopp. Tycker inte att du ska använda hjälptyglar som kan sabba saker om din häst arbetar rätt ändå! Lycka till
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Får man fråga varför hästen slog m huvudet? Om jag hade en häst som betedde sig så vid markarb. hade jag tagit ut veterinären... :( Förstår inte heller vad du menar m. "traggla" - en häst måste gymnastiseras för att orka bära sig och det tar tid. Sådant kan man inte bara hoppa över. Om hästen är frisk i övrigt är det ryttaren det hänger på om hästen kan slappna av och jobba taktmässigt och balanserat med aktiva bakben.

Hästen slog med huvud för att undkomma arbete. Det här var en sk. "problemhäst", kastningarna var inte det enda hon gjorde; bockade, stegrade, hoppade åt sidorna etc. tilläggas kanske bör att det var min TRÄNARE som sa åt mig att använda gummisnodd. Vi pratar alltså om en helt frisk häst. Jag håller mig alltså kvar vid min mening att hjälptyglar ska användas av ryttare som vet hur man hanterar dem, och framförallt När.

Med traggla menar jag precis med "traggla", att upprepa samma sak, gång på gång.

Jag är inte så dum att jag rider hästar om jag misstänker att dem är sjuka. och Ja, jag VET att det tar tid att träna upp en häst. :mad:

Ursäkta om jag låter lite vresig nu, men för mig är det en SJÄLVKLARHET att alltid ha en friskkontrollerad häst innan jag börjar med dess träning. Något som jag tror att de ALLRA FLESTA faktiskt har. Efter att ha varit på buke några år tycker jag att lite FÖR många skriver inlägg med "har du kollat att hästen är frisk?".
De FLESTA ryttare är väldigt måna om sina hästar och kontrollerar dem, och skriver nog inte inlägg förrän efter att de vet att de är friska :smirk:
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Fast här har vi ju en häst som slår upp huvudet när den blir trött! Det är mkt enkelt problem att lösa: RID INTE HÄSTEN TRÖTT. Då har TS krävt för mycket åt gången.

Där håller jag helt och hållet med dig. Försökte formulera mig så att jag inte skulle misstolkas så mycket, något jag tydligen inte lyckades så bra med :smirk:

Det jag syftade på i hennes inlägg var att hon skrev att hon TROR att det är när hästen blir trött. Jag försökte bara skriva min mening eftersom de flesta är hyperemot hjälptyglar. Personligen är jag det själv med och använder dem i yttersta fall, men räds inte att ta till dem och jag vet att det fungerar i en viss situation, något jag även står för!

Anledningen till att jag svarade på detta meddelande berodde mycket på att jag vet att det är ett väldigt omdiskuterat ämne det här med hjälptyglar. Det jag försökte visa med mitt inlägg, genom att vissa min ställning gentemot dem, var att ge insändaren en annan syn på problemet.
Bara att det blev omdiskuterat visar ju bara det att det finns lika många olika vilkor och ställningstaganden som det finns insändare! och alla vill visa upp hur duktiga dem är :smirk:
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Fast nu svarar du inte på min fråga... Varför ville hästen så till varje pris undvika arbete? Den måste rimligen ha upplevt kraftigt obehag när den reagerar så starkt. Hade din tränare någon teori om det? Hästar kan vara "friska" och ändå inte. Min häst är frisk, men outvecklad i sin muskulatur kring höger bakknä och behöver specifik träning för just det problemet.

Intressant är dock att alla som använder hjälptyglar anser sig veta hur man använder dem, trots att nästan ingen kan förklara HUR dessa tyglar hjälper hästen (eller ryttaren) och på vilket sätt detta uppnås mer effektivt än vid vanlig ridning. Nu säger jag inte att du inte vet det, men det skulle vara intressant med ett vidareutvedckling. Blev själv imponerad vid Ankys clinic. Hon rider inte ens med spö - och alla hennes elever måste förklara exakt vad de använder ev. extrautrustning till.

Traggla = upprepningar. Vad är det som du inte vill upprepa?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Där håller jag helt och hållet med dig. Försökte formulera mig så att jag inte skulle misstolkas så mycket, något jag tydligen inte lyckades så bra med :smirk:

Det jag syftade på i hennes inlägg var att hon skrev att hon TROR att det är när hästen blir trött. Jag försökte bara skriva min mening eftersom de flesta är hyperemot hjälptyglar. Personligen är jag det själv med och använder dem i yttersta fall, men räds inte att ta till dem och jag vet att det fungerar i en viss situation, något jag även står för!

Anledningen till att jag svarade på detta meddelande berodde mycket på att jag vet att det är ett väldigt omdiskuterat ämne det här med hjälptyglar. Det jag försökte visa med mitt inlägg, genom att vissa min ställning gentemot dem, var att ge insändaren en annan syn på problemet.
Bara att det blev omdiskuterat visar ju bara det att det finns lika många olika vilkor och ställningstaganden som det finns insändare! och alla vill visa upp hur duktiga dem är :smirk:

Ja, du kom med ett intressnt inlägg och det är kul :)
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Fast nu svarar du inte på min fråga. Varför ville hästen så till varje pris undvika arbete? Den måste rimligen ha upplevt kraftigt obehag när den reagerar så starkt. Hade din tränare någon teori om det? Hästar kan vara "friska" och ändå inte. Min häst är frisk, men outvecklad i sin muskulatur kring höger bakknä och behöver specifik träning för just det problemet.

Intressant är dock att alla som använder hjälptyglar anser sig veta hur man använder dem, trots att nästan ingen kan förklara HUR dessa tyglar hjälper hästen (eller ryttaren) och på vilket sätt detta uppnås mer effektivt än vid vanlig ridning. Nu säger jag inte att du inte vet det, men det skulle vara intressant med ett vidareutvedckling. Blev själv imponerad vid Ankys clinic. Hon rider inte ens med spö - och alla hennes elever måste förklara exakt vad de använder ev. extrautrustning till.

Så traggla = upprepningar. Vad är det som du inte vill upprepa?

Ok, nu kommer jag inte dra hela hennes bakgrund, men om vi gör en lång historia kort så kan vi säga att hon avlades fram av mindre lämpade föräldrar (mamman hypernervig och pappan aggresiv). Och att ägaren tyckte att det var ett beteende som var ok, när hästen sedan blev äldre så blev även problemen värre, och det var då hon kom till mig... Ger det dig en liten insyn? i alla fall.

Jag kanske bör nämna att jag inte är en massproducent av användandet av hjälptyglar, och frågar alltid en tränare innan om varför jag ska ha just den hjälptyglen och varför. Min stolthet är nämligen inte så hög att jag biter käft och försökter visa mig duktig, gjorde det tyvärr som yngre och vissa misstag gör man bara inte om...

Även jag är väldigt NH inriktad och använder mig ofta av väldigt lite "extramaterial", men kan ta hjälp, som i fallet med gummisnodden, av olika "hjälpmedel" för att på ett snabbt och smidigt sätt lösa ett problem eller något jag ser kan komma att bli till ett problem om jag inte korrigerar det fort.
Här kommer även traggla in i bilden, jag har absolut inget emot att upprepa vissa övningar tills hästen förtått dem.
Det Jag menar med traggla är att man uppreppar vissa övningar, utan att variera dem - alltså något som kan trötta ut hästen eller ge den ovanor.

För att förtydliga; t.ex: om jag under t.ex. ett longeringpass upplever att hästen ställer sig fel, då kan jag ta hjälp av ett par tömmar för att lättare kunna korrigera hästen, istället för att traggla vidare med enbart en longeringslina. Hänger du med i mina tankar ang. taggla?
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

vet att detta är ett väldigt omdiskuterat ämne...men nu är det såhär att jag har nyligen börjat rida en unghäst och undrar om det är bra att använda t ex halsförlängare på en unghäst? det ända problemet som är med hästen jag rider (han är 3 år, fullblod har tidigare gått löp). är att han gärna slår upp huvudet ibland ...annars är han väldigt snäll o lättlärd..."han kan" gå på tygeln några steg åt gången, men det är ingenting som jag bryr mig så mkt om eftersom han är "så liten". Jag tror att det är när han blir trött som han kastar upp huvudet ibland...vad ska man göra för att få honom sluta med det? tacksam för svar!

Om det inte är någon risk att du blir knockad av "huvudkastningarna" skulle jag vänta med hjälptyglar. Rid korta pass och lägg in skrittpauser på lång tygel INNAN huvudkastningarna kommer.

Även om hästen gott löp så har den inte muskler för att blir riden "i form" och orkar inte mer än vad en vanlig 3 årigt ridhäst gör. Så antagligen blir han trött. Det stärker hästen att gå i form, men man måste komma ihåg att det är jättejobbigt för hästen. Då är det bättre att lägga in ett skrittpaus på lång tygel så han får länga på överlinjen ett par minuter. Istället för att bli "övertrött" och börja protestera.

/Lizzie
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Om det inte är någon risk att du blir knockad av "huvudkastningarna" skulle jag vänta med hjälptyglar. Rid korta pass och lägg in skrittpauser på lång tygel INNAN huvudkastningarna kommer.


/Lizzie

:bow: :bow:
 
Sv: Hjälptyglar på unghäst

Hjälptyglar löser inte prblemet i sig! Ta hjälp av duktig tränare istället.

Annars brukar hästar som slår upp huvudet bero på orolig hand från ryttaren. Är du stadig och mjuk i din hand? Noga med eftergift?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 940
Senast: Buzzter
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 903
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp