Hjälptyglar mm

L

Looken

Hej!
Skulle vilja höra vad för slags "hjälptyglar" ni använder, och varför ni använder just denna? Jag vet ju generellt varför man använder dessa saker, men det är ändå intressant att höra!

Snälla, berätta:bump:

Sv: Hjälptyglar mm

Jag använder endast martingal eftersom min häst kan ha sitt huvud lite överallt. Har den när vi hoppar och oftast när vi rider ut. Rider med den ibland i dressyren men inte jämt (:

Jag använder bara Gramantygel, OM jag använder någonting alls. Den använder jag eftersom det är en bra hjälp, man kan själv reglera den på massor av sätt för att hjälpa mig själv som ryttare att ge signaler till hästen Samtidigt som man kan reglera själv när man rider, man kan vid behov släppa den och på så sätta sätta den ur funktion.

En helt suverän hjälptygel, OM man kan använda den rätt, annars farlig!

Jag använder bara Gramantygel, OM jag använder någonting alls. Den använder jag eftersom det är en bra hjälp, man kan själv reglera den på massor av sätt för att hjälpa mig själv som ryttare att ge signaler till hästen Samtidigt som man kan reglera själv när man rider, man kan vid behov släppa den och på så sätta sätta den ur funktion.

En helt suverän hjälptygel, OM man kan använda den rätt, annars farlig!

använder oxå gramant av samma anledning :)

Använder martingal på min ena ute i skogen då han gärna vill ha sitt huvud lite för högt upp.

Inga. Jag har aldrig i mitt liv känt behov av det och tror att vettigt ridning ersätter alla former av hjälptyglar till 110 %.

... Jag vet ju generellt varför man använder dessa saker, men det är ändå intressant att höra!

Jag ska ärligen säga att jag inte har en aning om vad man generellt använder dem till, däremot vet jag ju vad jag vill åstadkomma specifikt när jag sätter på en hjälptygel.

Så jag vänder på frågan; vad använder man generellt hjälptygel till/för?

Det stämmer säkert men många hästar har kanske blivit fel ridna från början och då behövs de kanske lite extra hjälp, eller så har man kanske inte kapasiteten av att kunna rida rätt pga, någon skada.

men självklart strävar man väl efter att kunna rida på så naturligt sätt som möjligt :)

Vad använder du själv för hjälptyglar? och varför? Även om du inte har egen häst, kanske du rider på ridskola eller sköthästar...

Jag använder martingal, när jag sätter igång min dam på allvar inför vårsäsong, eller ridhussäsong, då hon ofta är lite extra tänd och högnackad.

När jag "motionslongerar, bara för att..." använder jag ingenting, men vid tömkörning eller longering i mer arbetssyfte brukar jag ha en lätt inspänning, via resårinspänningstyglar i sidorna på longergjord, för att få in en trevlig, lagom arbetsposition att utgå ifrån för att få min dam att jobba.

När jag "motionslongerar, bara för att..." använder jag ingenting, men vid tömkörning eller longering i mer arbetssyfte brukar jag ha en lätt inspänning, via resårinspänningstyglar i sidorna på longergjord, för att få in en trevlig, lagom arbetsposition att utgå ifrån för att få min dam att jobba.

Om du inte använder någonting undrar jag varför du longerar över huvud taget? Då kan du lika gärna släppa hästen en extra timme i hagen eller låta den vara helt och hållet eftersom det ger absolut ingen effekt över huvud taget att bara snurra runt, runt. Det gör ju mer skada än nytta...:confused:

Jag använder gouge på min häst. Han har blivit förstörd i munnen tidigare och reagerade på allt i munnen med att köra upp skallen. Inspänningen sitter inte alls hårt utan hindrar honom bara från att tappa ryggen totalt. Har använt den vid ridning, körning och longering med bett ett tag nu och han blev verkligen mycket bättre snabbt av den. Nu vet jag inte om den gör någon skillnad men hänger mest kvar för mitt huvuds skull..

anvander vanliga inspannings tyglar vid longering, har ocksa anvant chambon vid longering
anvander inget vid ridning for tillfallet men utesluter inte att jag nagon gang skulle gra det

Det stämmer säkert men många hästar har kanske blivit fel ridna från början och då behövs de kanske lite extra hjälp, eller så har man kanske inte kapasiteten av att kunna rida rätt pga, någon skada.

men självklart strävar man väl efter att kunna rida på så naturligt sätt som möjligt :)

Jag har ridit endel hästar som inte "vart rätt ridna från början", eller ens rätt ridna någon gång i sitt liv. Där oönskade beteenden varit mer eller mindre rotade. Ändå har jag ALDRIG kännt att jag skulle få någon hjälp i ridningen av att påverka hästens huvudläge? Vill man ha ner huvudet kan man lätt tvina ned det mha ett vanligt tränsbett, vill man ha en häst som söker sig framåt-nedåt till handen får man rida den dit.

Hästar som blivit ridna på skarpa bett och/eller martingal får man ju då helt enkelt bara lära om vad bettet betyder från början i skritt/stillastående. Ingen häst så så korkad så den sedan "inte förstår" om man övergår till trav. Faller en tillbaka i oönskat beteende får man sälv gå tillbaka ett steg och repetera tills hästen LÄRT SIG svara som man vill. För det är just något man lär hästen, och varför skulle då en hjälptygel som påverkar huvudets position vara positivt i den OMSKOLNINGEN?

Ryttare som behöver hjälp pga sin egen svaghet (sjukdom, skador o liknande) har jag full förståelse för - där tycker jag hjälptyglarna gör sitt jobb!

Jag har ridit endel hästar som inte "vart rätt ridna från början", eller ens rätt ridna någon gång i sitt liv. Där oönskade beteenden varit mer eller mindre rotade. Ändå har jag ALDRIG kännt att jag skulle få någon hjälp i ridningen av att påverka hästens huvudläge? Vill man ha ner huvudet kan man lätt tvina ned det mha ett vanligt tränsbett, vill man ha en häst som söker sig framåt-nedåt till handen får man rida den dit.

Hästar som blivit ridna på skarpa bett och/eller martingal får man ju då helt enkelt bara lära om vad bettet betyder från början i skritt/stillastående. Ingen häst så så korkad så den sedan "inte förstår" om man övergår till trav. Faller en tillbaka i oönskat beteende får man sälv gå tillbaka ett steg och repetera tills hästen LÄRT SIG svara som man vill. För det är just något man lär hästen, och varför skulle då en hjälptygel som påverkar huvudets position vara positivt i den OMSKOLNINGEN?

Ryttare som behöver hjälp pga sin egen svaghet (sjukdom, skador o liknande) har jag full förståelse för - där tycker jag hjälptyglarna gör sitt jobb!

Förstår inte varför du svarar så "upprört".
Självklart kan man rida den och få dem arbeta rätt med vanligt tränsbett och andra bett också för den delen, mena bara att alla kanske inte har den kapasiteten till att orka sitta och jobba igenom sina hästar på rätt sätt och då är det ju bra att det finns hjälptyglar så att hästen arbetar någolunda rätt.

Har två hästar hemma på gården + ett par inhyrningar. Denna fråga kom på diskussion häromdagen, därför är det intressant att höra vad ni andra tycker/tänker. Kan tillägga att vi själva aldrig använder hjälptyglar, förutom vid longering.

Oj vad man kan vända på ord här:rofl:

Förmodar att de flesta här förstår vad jag menar, men jag kan ju förklara ändå: Eftersom jag inte använder hjälptyglar själv är det intressant att höra varför andra gör det, därmed inte sagt att jag inte har ett litet hum om varför du t ex använder ett martingal eller ett par inspänningstyglar.

Fler frågor så maila bara!

Jag använder inte heller någon hjälptygel på min ponny och har aldrig behövt eller funderat på att göra det heller.

Hej, jag förstod att någon skulle ifrågasätta. Jag vet inte om du har läst min bakgrund. Jag har brutit nacken och har en metallställning, med massa titanskruv och annat småkrafs fastsatt i halskotpelaren, för att hålla pluggen från min höft, som får fungera som femte nackkota.

Den riktiga nackkotan är borttagen, på grund av att den blev krossad, vid en stallolycka. Därför får jag varken ramla av eller hoppa längre, eftersom jag då kan bli förlamad från nacken och neråt eller tvärdö.

När min häst som är 25 år i år, är orastad pga vila eller allmänt pigg så kan hon inte hålla styr på sin kropp

utan det har hänt att jag har både fått hoppa och ramla av.

Jag kan säga att det "är inte ett dugg bekvämt", för att uttala det lindrigt. Utan det jag menar är att "motionslongeringen" är till för att "rasta av" utan att ha mig på innan jag hoppar upp och rider ett rejält ridpass.

Här är det "motionslongeringen/avrastningen" där hon som du ser skenar runt helt okontrollerat och förmodligen snart kommer bryta både nacke och ben av sig.

Så här kan det exempelvis se ut annars, i rent arbetssyfte. Just vid det här tillfället är det faktiskt löslongering med inspänning, ser jag. Om jag inte missminner mig, så var just de sekvenserna från ett tillfälle då jag ville fota och se hur hon rörde sig. Det är rätt svårt när man samtidigt ska manövrera en lina, vilket jag gjorde ovan.

Jag hade lite bråttom när jag skrev inlägget, jag borde ha skrivit avrastning och inte ren longering i "longeringssyfte".

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Hästen måste lyssna, förstå och orka arbeta i den formen man önskar av den. Men i vissa fall tycker jag att en inspänning kan bryta ett dåligt beteende på ett mjukare sätt. Tex min häst som nog är nåt utöver det vanliga när det gäller munproblem som bara av att inspänningen fanns där hindrades från att köra upp skallen i stjärnorna och tappa ryggen helt och hållet (även om han lyssnade på bettet i form av att stanna). Men då är han jäkligt krånglig (duktiga ryttare som suttit på han tycker han är den svårast häst dom ridit, andra påstår efteråt att dom inte kan rida...) och jag kan hålla med om att jag ibland ser att man på "lätta" hästar har lätt att spänna in för att själv få vila eller försöka hitta en genväg.

Det jag försöker säga är väl att inspänning ska vara ett genomtänkt val för en viss önskad effekt och det är svårt att säga blankt nej till dom förrän man provat alla sorters hästar (vilket man aldrig kommer göra). Och inspänning behöver inte betyda intvingad nos.

*kl*

Jag har en gogue som jag blev rekomenderad av min hopptränare att använda (hon trodde att det skulle uppmuntra min häst att jobba med bak och rygg). Har haft på den några få gånger men den har mest legat och dammat, men jag har funderat på att använda den vid longering. Hur tycker ni som provat att den funkar till det?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 033
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar