Hjälptyglar mm

Sv: Hjälptyglar mm

Jag tycker den är bra, den låser inte hästen på samma sätt som inspänningstyglar och hästen får hitta mer egen balans. Har man en häst som gärna sänker näsan i backen skulle jag vara lite försiktig eller fästa den i typ ett stigläder runt halsen. Gougen själv kommer inte göra att hästen använder bakdelen mer men det kan ju vara ett hjälpmedel ffa vid longering.

Förstår inte varför du svarar så "upprört".
Självklart kan man rida den och få dem arbeta rätt med vanligt tränsbett och andra bett också för den delen, mena bara att alla kanske inte har den kapasiteten till att orka sitta och jobba igenom sina hästar på rätt sätt och då är det ju bra att det finns hjälptyglar så att hästen arbetar någolunda rätt.

Jag svarar som jag gör just pga av den anledningen att jag ser folk som tar till hjälpmedel när deras egen ridning är botten till problemen, de klarar inte av att omskola/skola sin häst. Hjälptygeln kan vara en tillfällig hjälp ja visst, men i ALLA fall så måste ryttaren lära om i sin ridning och MÅNGA kommer aldrig till det steget eftersom de tycker att hjälptygeln faktiskt hjälpte dem - det blir aldrig någon god ridning. Och är det något jag är emot så är det dålig ridning.

Att inte "orka sitta och jobba igenom sina hästar". What? Det är varken jobbigt eller tråkigt. Har man den inställningen så har man definitivt skaffat sig en för svår häst - skaffa tränarhjälp.

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Hästen måste lyssna, förstå och orka arbeta i den formen man önskar av den. Men i vissa fall tycker jag att en inspänning kan bryta ett dåligt beteende på ett mjukare sätt. Tex min häst som nog är nåt utöver det vanliga när det gäller munproblem som bara av att inspänningen fanns där hindrades från att köra upp skallen i stjärnorna och tappa ryggen helt och hållet (även om han lyssnade på bettet i form av att stanna). Men då är han jäkligt krånglig (duktiga ryttare som suttit på han tycker han är den svårast häst dom ridit, andra påstår efteråt att dom inte kan rida...) och jag kan hålla med om att jag ibland ser att man på "lätta" hästar har lätt att spänna in för att själv få vila eller försöka hitta en genväg.

Det jag försöker säga är väl att inspänning ska vara ett genomtänkt val för en viss önskad effekt och det är svårt att säga blankt nej till dom förrän man provat alla sorters hästar (vilket man aldrig kommer göra). Och inspänning behöver inte betyda intvingad nos.

Eftersom ditt fall är ett av de som hjälptygeln ger rätt hjälp (vad jag förstått det, jag har ju inte sett er) så väljer jag dock att starkt rekomendera att inte använda hjälptyglar. Undantagsfall finns alltid.

Nej det behöer inte betyda intvingad nos men det ger ADLRIG samma känsla som en hand hos en välridande ryttare. Och tyvärr är det så många som på vägen till den där välridande ryttaren tapapr tålamodet och hänger på en hjälptygel - vad bra hästen helt plötsligt går! Och tappar den röda tråden och sin egen utbildning. Eftersom jag tycker att det är ett så stort problem avråder jag så stark från att använda hjälptyglar.

Din häst kommer aldrig bli bra i munnen förrän du lärt dig rida den. Men det är tyvärr något många missar när de börjar ta hjälp av mekaniska tyglar (menar inte att du gör det nu alltså!).

Din häst kommer aldrig bli bra i munnen förrän du lärt dig rida den. Men det är tyvärr något många missar när de börjar ta hjälp av mekaniska tyglar (menar inte att du gör det nu alltså!).

Nej han kommer säkerligen aldrig bli bra i munnen, det har gått för långt på en 17-årig häst. Samma häst som bevisar att det kan ge något med rätt sorts inspänning bevisar också tydligt att det inte går att "fuska" sig till något med en inspänning för då går han ju ändå inte att rida eller köra eftergiven på tygel/töm om man inte fått eftergiften genom dessa. Och det är väl kanske den sortens inspänning Du syftar på..?

att inte orka sitta och jobba mena jag att om du inte har några muskler/leder i dina ben är det ganska svårt att kunna sitta och jobba rätt med sätet och benen.

Nej många blir antagligen kvar som i en ond cirkel när de använder hjälptyglar för att de tycker att de är lättare, vad vet jag.
men som jag sa tidigare är det ju bäst att försöka rida med så få hjäöpmedel som möjligt och de tror jag de flesta försöker att göra iaf.

Jag svarar som jag gör just pga av den anledningen att jag ser folk som tar till hjälpmedel när deras egen ridning är botten till problemen, de klarar inte av att omskola/skola sin häst. Hjälptygeln kan vara en tillfällig hjälp ja visst, men i ALLA fall så måste ryttaren lära om i sin ridning och MÅNGA kommer aldrig till det steget eftersom de tycker att hjälptygeln faktiskt hjälpte dem - det blir aldrig någon god ridning. Och är det något jag är emot så är det dålig ridning.

Att inte "orka sitta och jobba igenom sina hästar". What? Det är varken jobbigt eller tråkigt. Har man den inställningen så har man definitivt skaffat sig en för svår häst - skaffa tränarhjälp.

men förstår inte varför du skriver så "agrisivt" till mig som inte ens rider på det viset med hjälptygar.
Behöver heller inte ha det förklarat för mig.:) men tack iaf någon annan läsare kanske kan dra nytta av det.

Nej han kommer säkerligen aldrig bli bra i munnen, det har gått för långt på en 17-årig häst. Samma häst som bevisar att det kan ge något med rätt sorts inspänning bevisar också tydligt att det inte går att "fuska" sig till något med en inspänning för då går han ju ändå inte att rida eller köra eftergiven på tygel/töm om man inte fått eftergiften genom dessa. Och det är väl kanske den sortens inspänning Du syftar på..?

Ärligt talat fattar jag inte vad du menar i din jättelånga mening :o

Men om du menar att du behöver hjälp på vägen av hjälptygeln och ur det sedan måste rida hästen lösgjord så ja självklart! Min poäng var att många många fler fastnar innan punkten efter hjälpen de fått av hjälptygeln - att rida hästen lösgjord. Det är därför jag är så emot hjälptyglar, det stora massan använder dem fel och därför vill JAG aldrig uppmuntra till att ta hjälp av en hjälptygel - det är tränaren som ser ekipaget regelbundet så ska göra det.

Precis som jag behöver knyta snöre i mitt tränsbett för att unghästen ska bli ridbar på det behöver du din gouge för att din häst ska bli ridbar. Sedan rider vi dem lösgjorda. Men vi behöver ha hjälp med kommunikationen för att nå tillräcklig ridbarhet att lösgjöra våra hästar. Tyvärr missar ju många att det är en hjälp för att kunna rida dem och tror att med hjälptygeln så blir det automatiskt bra för att det känns bättre.

att inte orka sitta och jobba mena jag att om du inte har några muskler/leder i dina ben är det ganska svårt att kunna sitta och jobba rätt med sätet och benen.

Nej många blir antagligen kvar som i en ond cirkel när de använder hjälptyglar för att de tycker att de är lättare, vad vet jag.
men som jag sa tidigare är det ju bäst att försöka rida med så få hjäöpmedel som möjligt och de tror jag de flesta försöker att göra iaf.

Orkar man inte pga sjukdom/tillfällig trötthet osv så visst, då kan man väl ha sin hjälptygel. Men en normal ryttare som har hjälptygeln som en vana - då har man ju bara inte lärt sig rida hästen rätt. Är det pga tillfällig bortvaro fårn ridnignen kan man ju, om man nu inte rider såpass långa pass man själv orkar första vekcna) rida med sin hjälptygel tills man själv kommit i form, det är ju oxå bara en övergående lösning - inget jag har ngt emot.

Jag oxå hoppas som du att de flesta faktiskt försöker rida med så få hjälpmedel som möjligt :)

Ang "upprörda svar" så reagerar jag bara på vad du skriver, jag blir fulkomligt tokig på alla som sätter på halsförlängare o dyl och jag gör allt för att folk ska fatta att det inte blir bra om man fastnar i det träsket.

Jag red själv en ponny delvis på chambon eftersom hon blev för hög i nacken när man red ut (rättare sagt när man inte kunde rida på volter) och var i stort behov av att arbetas lång o låg. Jag tyckte det funkade fint då och jag fick igenom min ridning bättre när hon inte kunde sätta upp nacken i och spänna till i den höga formen. Senare fick hästen en senskada pga överbelastning eftersom hon i grund o botten hade gamla inflamationer i ett bakknä sedan tidigare stall. Inte konstigt att hästen var svår att få att slappan av i en lägre form. Ponnyn tävlades flitigt i dressyr/hopp/flt och tränades för flertalet tränare, gick igenom besiktningar på tävling osv men ingen trodde det var ngt fel på henne, inte heller kiro o massör. Men efter fixat knä var det helt plötsligt inte så svårt längre.

Summa sumarum - går hästen inte att rida vettigt är det oftast antingen ngt fel i hästen eller i ridningen och en hjälptygel kan hjälpa till att dölja detta väldigt effektivt.

men förstår inte varför du skriver så "agrisivt" till mig som inte ens rider på det viset med hjälptygar.
Behöver heller inte ha det förklarat för mig.:) men tack iaf någon annan läsare kanske kan dra nytta av det.

Förlåt förresten, jag är inte så bra på att använda smilgubbarna när jag engagerar mig för mkt i mina inlägg, därför det kan låta lite kort och hårt :D

Jag tror vi är på samma nivå då. Den som inte vet varför en hjälptygel används (tex använda med tränare OM det kan ge någon effekt) ska inte heller använda den?

*kl*

använder bara hjälptyglar - inspänningstyglar eller halsförlängare när jag longerar

förlåter dig tycker precis som du, :)men har själv en skada I mina ben som gör att jag ibland måste ta hjälp av hjälp tyglar på vissa hästar, jätte tråkigt vill kunna rida så normalt som möjligt och undviker snål skjuss så offa jag kan.
Är ganska dålig på att uttrycka mig så får be om ursäkt om jag råka felformulera tidigare.
:)

Jag har martingal på min häst när jag rider ut för hon är reaktiv och stark och hennes specialitet är att dra upp huvudet, skjuta fram bogen och galoppera iväg.
När jag inte rider ut har jag inga hjälptyglar.

Om du inte använder någonting undrar jag varför du longerar över huvud taget? Då kan du lika gärna släppa hästen en extra timme i hagen eller låta den vara helt och hållet eftersom det ger absolut ingen effekt över huvud taget att bara snurra runt, runt. Det gör ju mer skada än nytta...:confused:

Varför skulle man inte kunna jobba hästen ordentligt på lina utan inspänningar??

Om du tittar på IngelaHs bilder och kolar på den där hon rider, så är det ganska exakt hur en häst gick som jag tog över ridningen på. Hästen förstod inte hur man skulle sänka huvudet för den var fullständigt felriden på kort tygel, stång och med sporre. Ryttaren ansåg att om h*n höll hästen så kort så sprang den inte, men förstod inte kopplingen mellan att ta av sig sporren och sluta hacka med skänkeln = längre tygel och ingen taktande häst.

Hästen gick på bogarna i extremt korta steg. Släpp tygeln och den rusade framåt i full fart. För så var den lärd.

Tacka fasen att jag satte graman på den innan ryggen pajjade helt, för att visa hästen vägen till en bekvämare arbetsform. Det tog max 3 månader så kunde hästen jobbas på vanligt tränsbett utan några hjälptyglar i all träning. Även hoppning.

Ömsom longering på inspänning, ömsom ridning på graman, ömsom ridning på pelham med dubbla tyglar. Slutligen dagligen på tränsbett utan någon extra hjälp.

Eftersom min kärring till att börja med var totalt felmusklad i halsen så fick jag tipset från en tränare att sätta på en "german martingale" för att slippa sitta och slåss med hästen om vart huvudet skulle vara.
Istället fick man huvudet placerat på rätt ställe, hästen jobbade därmed även rätt med ryggen och vi kunde båda två koncentrera oss på annat i ridningen.
Detta fick hon gå med till musklerna placerat sig på rätt ställen och hon hade lärt sig att söka framåt nedåt och kunde gå så på ett stabilt sätt i alla gångarter.
Det tog ca 6-8 veckor att uppnå det, sedan var det bara att plocka av den.
Det är vid ett fåtal tillfällen efter det den åkt på igen för att påminna henne bara.

Eftersom jag många gånger hört talas om "German Martingale" men aldrig fått ngt svar på vad det är, så googlade jag och hittade denna amerikanska youtube-video...

Fitting the German Martingale

Och "mitt" namn på den tygeln är "Thiedemantygel", men Thiedeman är ett tyskt namn, så det är självklart rätt namn bägge två.

Bara en liten förklaring om ngn mer blir nyfiken.

Mvh

IngelaH

Jag tror vi är på samma nivå då. Den som inte vet varför en hjälptygel används (tex använda med tränare OM det kan ge någon effekt) ska inte heller använda den?

Exkat. Och i begreppet vet hur den används lägger jag mycket mycket mer än ex "chambon hindrar hästen från att höja nacken men drar inte in nosen", jag tycker man ska veta hur man ska arbeta vidare med de hjälpmedeln man får, så man inser att man är precis lika långt i från målet som innan man satte på hjälptygeln.

förlåter dig tycker precis som du, :)men har själv en skada I mina ben som gör att jag ibland måste ta hjälp av hjälp tyglar på vissa hästar, jätte tråkigt vill kunna rida så normalt som möjligt och undviker snål skjuss så offa jag kan.
Är ganska dålig på att uttrycka mig så får be om ursäkt om jag råka felformulera tidigare.
:)

Klart man ska ta hjälp om man inte klarar av att rida "normalt" pga skada eller dylikt! Är man bara medveten om vad man inte klarar av så kan man ju undvika fel användning och istället få den hjälpen man behöver :)

Jag har oxå ridit sådana hästar men jag väljer att skola om dem på tränsbett istället. JAG känner mig bara hindrad av hjälptyglar och skarpa bett och vill ha det direkta kvittot på min ridning man får på ett tränsbett. Det tar typ en ridtur innan hästen helt fattat poängen i skritt (kör inte huvudet i vädret) och om de inte fattar det första ridturen så har det fattat det till nästa att det samma gäller traven. Jag har iaf inte haft problem längre än så, även om hästen haft åtskilliga extra olater (stegring osv). Dvs jag anser att det egentligen är jäkligt lätt att få hästen att fatta att huvudet i vädret inte är önskvärt. Och då ser jag ingen mening med att använda graman.

Men skulle jag bara sitta upp på en sådan häst o sätta den i trav - no way. Då hoppar jag ju över den viktigaste biten - att lära om den vad bettet betyder (och i 10 fall av 10 även skänkel o sits och främst samverkande och sidförande hjälper).

Gick det inte på din häst eller varför behövde du gramanen? Du var kanske tvungen att rida den ordentligt (noramla pass alla gångarter inkl hoppning) från första början?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 033
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar